Jump to content

Caterpillar 3208, olje ut i eksosen, kan det være toppakningen ?


Trawler 42

Recommended Posts

Hei godtfolk !

 

Den ene av mine Caterpillar 3208 har olje som kommer ut av eksosen.

Oljen er hvit i farge når den flyter på vannet (se bildet)

bilde

 

Anser meg selv som kapabel meg verktøy, men har aldri skiftet topp pakning før, er det vanskelig ?

 

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Sikker på at du ikke har en lekk varmeveksler, eller lekkasje i turboen? Toppakningene pleier vel ikke å gå på disse motorene, så sant de ikke har vært overopphetet. Og da lekker gjerne kjølevannet fra motoren og ned i bunnpannen. Da mister du kjølevæske og motoroljen blir grå på peilepinnen. Mener å huske at det er våte sylinderforinger på disse motorene.

Link to post

Henger meg på de som mistenker kjølerne her, hvis olja hadde lekket via toppakning og inn i forbrenningskammer så ville den mest sannsynlig brent opp. Sjekk giroljekjøler og motoroljekjøler, ser ut som at det lekker en del, så om du ikke mister oljenivå på giret så vil vel smøreoljekjøleren være mest aktuell og vice versa!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

 

-Er det det samme som kompresjonstest?

Nei, men litt samme prinsippet. Du tørner motoren i kompressjonstakt og setter lufttrykk i sylinder, ein etter ein, gjennom feks avmonterte dyser. Ein sylinderlekkasjetester har to manometer, du kan lese av tilført trykk og beholdt trykk, differansen mellom de gir ein indikasjon på størrelse gjennomslag. I tilleg kan du lytte i peilepinne/eksos/radiator/ventildeksel osv for å høre kor lufta lekker ut. Du kan derfor høre om det er ventiler som ikkje tetter, gjennomslag til bunnpanne, deffekt toppakning osv.

Kompressjonstest er unøyaktig og litt upålitelig, det er feks lett påvirkelig av oljefilm.

Ser meir ut som gearolje Dersom det er motorolje ville det mest sansynlig vert meir gråsvart......

 

 

Henger meg på de som mistenker kjølerne her, hvis olja hadde lekket via toppakning og inn i forbrenningskammer så ville den mest sannsynlig brent opp. ........

 

Gode poeng her foresten :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Vil ikke eksosdelen på turboen og eksosbendet vise om oljen kommer fra sylindere/toppakning. Viftebladene på turboen (eksosdelen) og den delen av eksosbendet som er før eksos blander seg med sjøvann, vil vel bli tilgriset av olje/oljedamp. Er det fra en oljekjøler følger oljen med sjøvannet og blander seg først med eksos på bakre/nedre/slutten av eksosbendet.

Eller tenker jeg helt feil?

Link to post

Takker så mye for mange gode tips her !

 

Motorene er uten turbo og intercooler og slikt, så det gjør det litt enklere tror jeg.

Skal få en mekaniker til å feilsøke og se hva han anbefaler meg å gjøre.

I mellomtiden kan jeg jo sjekke ut noen av tingene Dere nevner her.

 

Mange takk til alle som har postet svar :thumbsup:

 

Mvh Arne Martin

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Jeg er ganske sikker på at du ikke har noe toppakning eller motorproblem, så sant motoren er ferskvannskjølt. Olje i ferskvannssystemet vil ikke komme ut av eksosen, motorolje via sylinder og ut i eksosen vil mest sannsynlig brenne i sylinderen og vil derfor komme ut som røyk. Så du slipper nok unna stor og dyr reparasjon på selve motoren! :smiley: Sjekk kjølerne!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Det der er helt klart hydraulikkolje, du har en defekt kjøler et sted. Motorolje og diesel vil lage fargespill og blåfarge på sjøen, men vil som andre har antydet forbrennes før det kommer så langt. Opplevde at gearoljekjøleren sviktet og de så akkurat slik ut som på bildet ditt.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...