Jump to content

volvo td 60b, for mye røyk


princess 2

Recommended Posts

Den er grå blå.

 


Kjøpte båten 3/4 måner siden og då gjekk den bra så de er komt sån gradevis, de skal vere ein mariniser lastebil motor fra 1985 på 220hk. Kan de steme at de er ein 220hk?

Har skifta disel filter, luftfilter, sjeket turbo, skifta olja.

Så no er de bare dyssene eg ikkje har sjeket.

Link to post

Blåaktig er typisk brent olje. Sjekk motor for gjennomlag i sylinder eller evt lekkasje ventiler ved å bruke sylinderlekkasjetest,


red : Ser foresten at vi bur i noenlunne nærhet, eg har sylinderlekkasjetester om du treng låne. Men eg er ikkje mobil for tida...

 

Eg kjenner ikkje motoren , kan den ha noko form for veivhusventilasjon som er tett ?

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Eg får prøva og ta ein sylinderlekkasjetest i måro og sjå, før eg gjere meir.

Nåken som har forslag til eit firma i nerheten av stord som kan ta kontroll av dysser?


Eg har eit sett fra biltema er de brukanes til ein slik jobb sæbø? Eg kan ikkje sjå at den har nåke form for veivhusventilasjon.

ja me bur vel på same holmen:) eg holder til nede i hornelandsvågen.

Link to post

Biltema sin duger ja. Man må ofte sveise sammen litt flens og rør og klippe pakninger for å få testet dieselmotorer. Det er ikkje så lett som på bensinmotorer der man kan koble til i tennplugghull.

Det er fordel å ha ein medhjelper slik at ein kan holde motor i ro med stempel på topp med ein stor fastnøkkel på svinghjulet. Kjører du 8-10 bar inn og man glepper fastnøkkelen....så får den fart. Eg pleier av og til å redusere trykket litt og tørne stempel nedover, og holde godt øye med manometer. Er medhjelperen sterk så holder eg fult trykk. Da kan man finne ut om sylinder er slitt/revet eller sprekkt. Eg har hatt motor til test der eg har oppnådd gode målinger med stempel på topp på alle sylindre, men med stempel på vei ned så fann eg gjennomslag.

Aasheim slipp har sånn de håndpumper med og sjekker åpningstrykket på. Og så må de betrakte om spredning ser bra ut. Eg kjenner ikkje til andre typer dysetester.

 

Har oljeforbruk økt på motoren ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hei. Hva har du sjekket på turboen? Jeg har hatt tilfelle(riktig nok på en bensinmotor) at turboen har hatt intern oljelekasje. Denne fungerte helt flott selv med den lekasjen. Det som skjedde var at oljen lakk ut i eksosen og derav blå/grå røyk. Vis dette er tilfelle må turbo overhales eller byttes inn i ny. du kan ta ut turbo å sjekket om det ligger olje i inn eller utløpet til eksosen. Vis det kun ligger etter kan det tyde på at du har samme problem som jeg hadde. Den gangen jeg sjekket litt rundt om på priser så var turbo service i porsgrunn klart den rimligste :)

Link to post

Dysene kan være synderen, men det taler heller for at det er enten er gjennomslag i sylinderene eller at ventiltetningene slipper inn olje gjennom ventilstyringene i toppen. Turbo kan også lekke ut i innsug eller eksos. Må gjerne plukke fra hverandre turbinhus og eksoshus for å se dette. :)

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
  • 1 måned senere...

Det er en link her inne om dyserens og effekten av den. Imponerende! Du får søke...

kortversjon: Nytt dieselfilter; fyll det med dyserens; kjør 30 sek og la motor stå ett døgn. Voila, ingen røyk lenger! Bruker ALLTID dyserens på bilene mine ved skifte av filter. Kan nevne at min V70 har rundet 500.000 KM uten skifte av dyser...... Går like fint ennå og null røyk....

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Var borti to slike i jobbsammenheng. Men de hadde original vp marinisering.

Likevel var de tunge å få til å svive vinterstid ja.

Var en kaldstartordning på dieselpumpen som skulle draes ut eller trykkes inn... Husker ikke detaljene lengre. Om det hjalp så mye, vel det er noe annet.

Siden vi hadde tilgang på 220volt monterte vi motorvarmere.

Likevel var det stadig en eller annen som hadde glemt å koble den til. Resultatet ble mye kinning og en røyklegging uten like når de startet, men de startet!

Gode batterier som var beregnet for start av tunge maskiner og nye tykke kabler hjalp litt. Men var ikke noe sånn voldsom forskjell.

Er nok gårsdagens teknologi du treffer på her. I nyere motorer er det laget alt mulig for å hjelpe på den kalde årstiden.

 

Vi som kjørte klasse2 lastebiler på 80tallet husker godt hvor mye kinning det ble vinterstid før de startet, Finner kanskje noe av de på youtube.

 

Hør med Euromarine v/Runar Svendsen på stavangerkanten om han har levert glødesats til disse motorene. Han har til Ford etc. Eller han har en annen løsning.

I noen tilfeller må man bare leve med det.

Slik var det den gangen.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Hei har du prøvd disse med sirkulasjonspumpe varmer opp varmtvanns tanken og motorer på under 30 minutter. Jeg har kjøpt inn 2 stk til mine motorer som jeg skal koble opp mot 220v og ring hytta varm modul. Har hørt flere som bruker dette med hel.

Link og epost under

Den passer alle vannkjølte motorer. Nesten uten unntak.
Særdeles enkel å montere!
(mob.nr bestilling Olsen Bilelektro: 97190810,
eller enkelt på eloc@live.no)
www.eloc.no

 

 

 

 

bilde

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

http://eloc.no/fil/vannvarmer_2012.pdf

I denne manualen står alt kan ikke gå galt. Det som er viktig og passe på er at den monteres på et lavere nivå på kjølevannskretsen. dette er for og forhindre at den står tom når du setter i gang varmern

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Begynner ikke dette å bli litt voldsomt? Motoren er vel varm på minutter likevel?

 

Inntrykk av at forventningene til gamle motorer er veldig stor her. Det beste jeg kan gjøre for mine er å unngå mgo når jeg fyller og få høykvalitetsdiesel. Da ryker de minst. Med litt hammerdown i tillegg så er det ingen sot på hekken eller jolla heller . Men i oppstartsøyeblikket er det greit å komme i bevegelse raskt :-)

Link to post

Dette er den billigste investeringen til å forhindre mye røyk ved oppstart av kald motor. Jeg skiftet begge turboer byttet alle dyser i håp om at det skulle bli bedre. Det blir litt høye kostnader i forhold til 2-3 båtpenger og litt jobb hvis feilen ikke ligger i dyser eller turbo. Mine tamd 71 B ryker mye ved oppstart selv om det er 15-20 + i vannet. Men når de har fått gått seg gode og varme med belastning er det så og si ingen røyk tilstede. Største problemet er vår og høste da det normalt er kald i vannet. Nytter ikke og la de gå på tomgang til de blir varme :wink: de blir ikke varme :nonod: ved tomgangskjøring kommer de opp i ca 45-50 gr.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...