princess 2 Startet 8.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2013 Har ein volvo td 60b marinisert motor som røyker formye og går ujevnt på kald motor, har dobbel instalasjon og de gjelder kun den eine motoren. kan de vere dyssene? er de noken som har erfaring med td 60b? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Hvilke farge er det på eksosen? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
princess 2 Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Den er grå blå. Kjøpte båten 3/4 måner siden og då gjekk den bra så de er komt sån gradevis, de skal vere ein mariniser lastebil motor fra 1985 på 220hk. Kan de steme at de er ein 220hk? Har skifta disel filter, luftfilter, sjeket turbo, skifta olja. Så no er de bare dyssene eg ikkje har sjeket. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Blåaktig er typisk brent olje. Sjekk motor for gjennomlag i sylinder eller evt lekkasje ventiler ved å bruke sylinderlekkasjetest, red : Ser foresten at vi bur i noenlunne nærhet, eg har sylinderlekkasjetester om du treng låne. Men eg er ikkje mobil for tida... Eg kjenner ikkje motoren , kan den ha noko form for veivhusventilasjon som er tett ? Redigert 8.Oktober.2013 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
princess 2 Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Eg får prøva og ta ein sylinderlekkasjetest i måro og sjå, før eg gjere meir. Nåken som har forslag til eit firma i nerheten av stord som kan ta kontroll av dysser? Eg har eit sett fra biltema er de brukanes til ein slik jobb sæbø? Eg kan ikkje sjå at den har nåke form for veivhusventilasjon. ja me bur vel på same holmen:) eg holder til nede i hornelandsvågen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Biltema sin duger ja. Man må ofte sveise sammen litt flens og rør og klippe pakninger for å få testet dieselmotorer. Det er ikkje så lett som på bensinmotorer der man kan koble til i tennplugghull. Det er fordel å ha ein medhjelper slik at ein kan holde motor i ro med stempel på topp med ein stor fastnøkkel på svinghjulet. Kjører du 8-10 bar inn og man glepper fastnøkkelen....så får den fart. Eg pleier av og til å redusere trykket litt og tørne stempel nedover, og holde godt øye med manometer. Er medhjelperen sterk så holder eg fult trykk. Da kan man finne ut om sylinder er slitt/revet eller sprekkt. Eg har hatt motor til test der eg har oppnådd gode målinger med stempel på topp på alle sylindre, men med stempel på vei ned så fann eg gjennomslag. Aasheim slipp har sånn de håndpumper med og sjekker åpningstrykket på. Og så må de betrakte om spredning ser bra ut. Eg kjenner ikkje til andre typer dysetester. Har oljeforbruk økt på motoren ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mrque Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Hei. Hva har du sjekket på turboen? Jeg har hatt tilfelle(riktig nok på en bensinmotor) at turboen har hatt intern oljelekasje. Denne fungerte helt flott selv med den lekasjen. Det som skjedde var at oljen lakk ut i eksosen og derav blå/grå røyk. Vis dette er tilfelle må turbo overhales eller byttes inn i ny. du kan ta ut turbo å sjekket om det ligger olje i inn eller utløpet til eksosen. Vis det kun ligger etter kan det tyde på at du har samme problem som jeg hadde. Den gangen jeg sjekket litt rundt om på priser så var turbo service i porsgrunn klart den rimligste :) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Dysene kan være synderen, men det taler heller for at det er enten er gjennomslag i sylinderene eller at ventiltetningene slipper inn olje gjennom ventilstyringene i toppen. Turbo kan også lekke ut i innsug eller eksos. Må gjerne plukke fra hverandre turbinhus og eksoshus for å se dette. :) Redigert 8.Oktober.2013 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Ta av turbo og sjekk først. Det er kanskje det enkleste. Av og til kan det virke vått i både innsug og eksos, alt etter bruksmåte siste tur, er du i tvil om det du ser, så bytt om turboer på motorene og sjå om problemet flytter seg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
princess 2 Svart 9.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Då er me klare for og testa har vore så heldige og fått me meg ein som har god peiling på da her:) Turboen blei sendt inn på sjekk og fekk til svar at den var i god stand.Ein kaffi kopp til no så er me klare:) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Går fortere med kompressor å blåse .. :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
princess 2 Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Då har eg demontert toppane,Er nok ventiler og seter som trenger øverhaling + de var 2 dysser som fekk dårleg test på men dei andre virka greit. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.November.2013 Del på Facebook Svart 16.November.2013 Vart det motor av det ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
princess 2 Svart 22.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2013 Blei prøve start i dag, ryker ein del fremdeles:( men de er vel volvo Er snart ferdige med og legga teak dørk og no Sitér dette innlegget Link to post
princess 2 Svart 25.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2013 Er de nåken som kan litt om desse motorene her på forumet? Var veldig tung og få start på i dag, går de og montere glødepluger på td 60 Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Siden disse motorene er marinisert muligens de er levert med varmetråder i en anordning montert på innsuget. Drives av 12v en og varmer opp innsugsluften. Originale tamd60 motorene hadde ikke dette i følge manualen. Dersom dette ikke finnes kanskje du kan bruke en slik varme anordning fra en annen motor, feks tamd 61. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
jerognal Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 (redigert) Det er en link her inne om dyserens og effekten av den. Imponerende! Du får søke... kortversjon: Nytt dieselfilter; fyll det med dyserens; kjør 30 sek og la motor stå ett døgn. Voila, ingen røyk lenger! Bruker ALLTID dyserens på bilene mine ved skifte av filter. Kan nevne at min V70 har rundet 500.000 KM uten skifte av dyser...... Går like fint ennå og null røyk.... Redigert 25.November.2013 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 (redigert) Var borti to slike i jobbsammenheng. Men de hadde original vp marinisering. Likevel var de tunge å få til å svive vinterstid ja. Var en kaldstartordning på dieselpumpen som skulle draes ut eller trykkes inn... Husker ikke detaljene lengre. Om det hjalp så mye, vel det er noe annet. Siden vi hadde tilgang på 220volt monterte vi motorvarmere. Likevel var det stadig en eller annen som hadde glemt å koble den til. Resultatet ble mye kinning og en røyklegging uten like når de startet, men de startet! Gode batterier som var beregnet for start av tunge maskiner og nye tykke kabler hjalp litt. Men var ikke noe sånn voldsom forskjell. Er nok gårsdagens teknologi du treffer på her. I nyere motorer er det laget alt mulig for å hjelpe på den kalde årstiden. Vi som kjørte klasse2 lastebiler på 80tallet husker godt hvor mye kinning det ble vinterstid før de startet, Finner kanskje noe av de på youtube. Hør med Euromarine v/Runar Svendsen på stavangerkanten om han har levert glødesats til disse motorene. Han har til Ford etc. Eller han har en annen løsning. I noen tilfeller må man bare leve med det. Slik var det den gangen. Redigert 25.November.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 (redigert) Hei har du prøvd disse med sirkulasjonspumpe varmer opp varmtvanns tanken og motorer på under 30 minutter. Jeg har kjøpt inn 2 stk til mine motorer som jeg skal koble opp mot 220v og ring hytta varm modul. Har hørt flere som bruker dette med hel. Link og epost under Den passer alle vannkjølte motorer. Nesten uten unntak.Særdeles enkel å montere!(mob.nr bestilling Olsen Bilelektro: 97190810,eller enkelt på eloc@live.no)www.eloc.no Redigert 25.November.2013 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
princess 2 Svart 25.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2013 Den var kjeke skal bestille meg 2 og prøve;) er veld berre te og montere den eine på varmtvanns berederen og den andre ein plass på kjøle systemet.takk for tipset:) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Bare kutt hvilken slange du vil, og sett den inn. Men pass på sirkulasjonsretning :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Bare kutt hvilken slange du vil, og sett den inn. Men pass på sirkulasjonsretning :-) Bare kutt hvilken slange du vil, og sett den inn. Men pass på sirkulasjonsretning :-) Bare kutt hvilken slange du vil, og sett den inn. Men pass på sirkulasjonsretning :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BOBO II Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 (redigert) http://eloc.no/fil/vannvarmer_2012.pdf I denne manualen står alt kan ikke gå galt. Det som er viktig og passe på er at den monteres på et lavere nivå på kjølevannskretsen. dette er for og forhindre at den står tom når du setter i gang varmern Redigert 25.November.2013 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
nordan family 27 Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Begynner ikke dette å bli litt voldsomt? Motoren er vel varm på minutter likevel? Inntrykk av at forventningene til gamle motorer er veldig stor her. Det beste jeg kan gjøre for mine er å unngå mgo når jeg fyller og få høykvalitetsdiesel. Da ryker de minst. Med litt hammerdown i tillegg så er det ingen sot på hekken eller jolla heller . Men i oppstartsøyeblikket er det greit å komme i bevegelse raskt :-) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 26.November.2013 Del på Facebook Svart 26.November.2013 Dette er den billigste investeringen til å forhindre mye røyk ved oppstart av kald motor. Jeg skiftet begge turboer byttet alle dyser i håp om at det skulle bli bedre. Det blir litt høye kostnader i forhold til 2-3 båtpenger og litt jobb hvis feilen ikke ligger i dyser eller turbo. Mine tamd 71 B ryker mye ved oppstart selv om det er 15-20 + i vannet. Men når de har fått gått seg gode og varme med belastning er det så og si ingen røyk tilstede. Største problemet er vår og høste da det normalt er kald i vannet. Nytter ikke og la de gå på tomgang til de blir varme de blir ikke varme ved tomgangskjøring kommer de opp i ca 45-50 gr. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.