Møkkalasset Startet 8.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2013 Etter å ha lest siste nummer av Båtliv hvor Italmarine fraråder folk å kjøpe en båt som har gått mer enn 600 timer, så er jeg i tillegg til å være rystet over uttalelsen også litt nysgjerrig på hvordan man skal sette timetall opp mot f.eks. kilometer på en dieselbil. Hvordan måles driftstimene? Er det timer uavhengig av turtall, eller er det et normtall for omdreininger pr. tidsenhet som ligger til grunn for beregningen? Uansett, hvis jeg kjører 60 000 km pr år med min bil så har jeg ca 1 000 timer driftstid med gjennomsnittshastighet på 60 km/t, hvilket på norske veier er ganske representativt. Antar gjennomsnittlig omdreiningstall ligger mellom 1 600 og 2 000 rpm. Etter 5 år vil bilen ha gått 300 000 km, hvilket i dag er ganske normalt, og for mange fortsatt ikke ansett som utslitt. Hvis man sammenligner med båt skulle timetallet i så fall kunne omregnes til 5000. OK, båtmotoren går i tøffe omgivelser, og sikkert med høyere gjennomsnittsbelastning enn en bilmotor. La oss ta litt i å si at bilmotoren neppe holder særlig lenger enn 400 000 km, hvilket vil si over 6000 timer, Hvor mange timer bør en 4 eller 6 sylindret båtmotor ha gått for å sammenlignes med en slik kilometerstand på bil? Har i selv en 25 år gammel Yanmar 77HK 4 syl. Ved aktivt bruk så har den kanskje tøffet 2500 timer. "Oversatt" fra bil skal det tilsvare 150 000 km, og følgelig bør det være mye igjen av motoren. Og den virker til å være i utmerket tilstand. Er mitt resonnement riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 umiddelbart når jeg leste problemstillingen din, så tenke jeg at en kan sammenligne oljeskiftintervallene på bil og båt. Dersom en ser bort ifra faktoren med tid og stilleligge som også sliter på motoren i en båt. Oljeskift på bil: 10-12000 km. eller årlig. Båtmotor: 200 timer, eller årlig. Høres ikke det fornuftig ut? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 OK, båtmotoren går i tøffe omgivelser, og sikkert med høyere gjennomsnittsbelastning enn en bilmotor. La oss ta litt i å si at bilmotoren neppe holder særlig lenger enn 400 000 km, hvilket vil si over 6000 timer, Hvor mange timer bør en 4 eller 6 sylindret båtmotor ha gått for å sammenlignes med en slik kilometerstand på bil? Har i selv en 25 år gammel Yanmar 77HK 4 syl. Ved aktivt bruk så har den kanskje tøffet 2500 timer. "Oversatt" fra bil skal det tilsvare 150 000 km, og følgelig bør det være mye igjen av motoren. Og den virker til å være i utmerket tilstand. Er mitt resonnement riktig? Den største forskjellen er vel at en bil har forskjellige gir, som gir varierende km-lengde ved samme turtall og belastning. Så jeg tror det blir vanskelig å finne en referanse for omregning eller sammenligning av "bil-km" med "båt-timer". Man måtte i såfall vite om bilen har gått mest i langkjøring eller mest bykjøring/korte turer i lavere fart/gir, før omregning. Men jeg har hørt at den største belastningen for motor i fritidsbåt er at de kan "stå seg i hjel" - kombinert med konstant turtall under ganske tung belastning kortere perioder i sommersesongen. Hvis man gir seg tid til alltid å kjøre båtmotoren god og varm FØR den belastes maks, vil man nok ha den betydelig lengre enn hvis man freser av gårde i full fart rett etter motorstart. -Og etter turen kanskje la motoren gå en stund så kjølevannet kan sirkulere en stund uten belastning, og kjøle motoren litt ned før den stoppes. En godt behandlet motor kan sikkert gå 15000 timer uten at den svikter, hvis den er konstruert for høy belastning på relativt høyt turtall? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Profondo Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Italmarine selger sikkert motorer med Italienske SEATEK maskiner,mener de skal ha full overhaling omtrent på 500 timer på enkelte modeller. De fleste av oss har ikke motorer med liter effekt på rundt 75hk, og hvor effekt i Hk og vekt i kg er tilnærmet det samme. Jeg gikk imot Italmarines råd og kjøpte en båt som hadde gått 850 timer og har selv kjørt uproblematiske 1000 timer til og sover fortsatt veldig godt om natten. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Ville nok heller forholdt meg til professjonelle aktører innen bransjen som Volvo Penta, Yanmar etc. Da slipper man problemstillinger rundt overhaling på 500 timer. En slik overhalingsfrekvens for å holde greiene igang gjelder nok kun på merkene Italmarin selger som nok er av ukurant fabrikant og elendig kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Tja, mener å ha lest her inne en plass om nyere grønne motorer hvor det er satt på et skilt med " estimated life time 1000 h". Dette opp mot modeller fra enkelte andre leverandører hvor man hører om første overhaling etter 25000 timer..... Og så kommer jo yrkesbruk kontra fritidsbruk inn i bildet. Akkurat som med bil. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 På en bil jeg hadde en gang var oljeskiftene regulert av forbruket. Når motoren hadde brukt 1500 liter diesel var det tid for oljeskift. Dette er ikke super vitenskaplig anlagt men gir et bedre bilde på belastning enn telling av timer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 (redigert) Ville nok heller forholdt meg til professjonelle aktører innen bransjen som Volvo Penta, Yanmar etc. Da slipper man problemstillinger rundt overhaling på 500 timer. Mener at du glemte de beste Ford og Perkins eller omvent. Som sier at en skal ta dyse sjekk etter x antall timer. For å si det enkelt en motor er ikke laget for å stå stille i 5 til 7 mnd. uten å ha hvert konservert. les manualen. De som får går hele året har det bra. Vet om en Ford som ble skiftet ut etter 84000 timer, på grunn av sylinder slitasje, aldri noe feil. Så Km bil og timer båt er ikke lett å sammenligne. Feilen " alt for mange" gjør er ofte for liten motor og har det for travelt, bånn pinne fra A til Å. i motbakke hele veien. Redigert 9.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SveinHa Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Seatek er jo lettbygde høyytelsesmaskiner og kan ikke på noen måte sammenlignes med malmballasten som står i de fleste båter heromkring. Til og med bunnsolide maskiner som Scania og Detroit Diesel ender opp på 500 timer overhalingsintervall når der tas stor nok effekt ut av de. Husker også godt Volvo/VW sin 2.4 liter rekkesekser på tidlig -80 tall. VW tok ut 102 hk og hadde en solid motor med lang levetid mens Volvo tok ut 130 hk og hadde slett ikke noen god motor i det hele tatt. Problemet i lystbåter er at i alle planende båter er vekt et stort problem. Der finnes en og annen småbåt med Cat eller DD men det er sjelden helt vellykket da den ekstra motorvekten gjør at toppfart går ned og forbruket opp. Har sansen for å regne oljeskift og overhalingsintervall etter forbrukt diesel, det må jo være langt riktigere enn rent timetall eller kilometer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 På en bil jeg hadde en gang var oljeskiftene regulert av forbruket. Når motoren hadde brukt 1500 liter diesel var det tid for oljeskift. Dette er ikke super vitenskaplig anlagt men gir et bedre bilde på belastning enn telling av timer. Har sansen for å regne oljeskift og overhalingsintervall etter forbrukt diesel, det må jo være langt riktigere enn rent timetall eller kilometer. Og hvis en henger "eller årlig" er jeg med. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pacuare Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Ser forskjeller på motorbåt og seilbåt i denne tråden. Var lite vind i sommerferien, så da gikk motoren ca 350 timer, altså over halve levetiden på levetiden etter anbefalingen i første innlegg. Litereffekten er ca 30, antar at den motoren kan tikke 10 000 timer uten problem. På langtursbåter er ikke 10 000 timer mye. Til sammenligning har motorbåten min ca 10 timer i året. Den kommer til å være død lenge før 600 timer. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Selvfølgelig må oljen skiftes årlig. Nå handlet vel ikke denne tråden om oljeskiftinterval men det var ment som en illustrasjon. Hvis vi nå sier at f.eks. etter 10.000 liter drivstoff per liter slagvolum er tid for overhaling går det jo an å regne litt selv. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Hva slags artikkel er dette? Finnes det link? Vel, at Italienske motorer ikke holder mer enn 500 timer kan nok stemme, jeg har nemlig solgt to motorer til kunder som har gitt opp 3-5 år gamle små lombardini-motorer, men det kan jo være tilfeldig eller uflaks. Men å fraråde kjøp av motorer med over 600 timers gangtid er jo vanvittig. Min gamle Yanmar hadde nesten 12000 timer på tellleverket når den ble byttet ut, motoren vi har nå har gått over 1000 timer kun i 2013. Tror heller ikke det nødvendigvis er noe problem for de større motorene gå langt. Utfordringen ligger nok heller i at disse motorene sjeldent/aldri kjøres med særlig belastning. Det sier seg selv at å tøffe rundt på tomgang -1000 rpm i 6-9 knop ikke er noe godt for en båt som er konstruert for å klare 25-30 knop. Da blir det kort intervall mellom overhalingene, men det er vel ikke så koselig å dundre avgårde i 25 knop og brenne opp flere tusen kr i timen? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 9.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 (redigert) Artikkelen stod i siste papirutgaven av Båtliv. (Nr 8-2013) Tema Forbruker: Bruktbåtkjøp. Jeg reagerer litt som deg, at uttalelsen er vanvittig. Her på BP er det mange kyndige folk, og man ser av svarene i denne tråden at fasiten er en helt annen. Men blant potensielle bruktbåtkjøpere så er det mange uvitende sjeler, spesielt når det gjelder motortekniske spørsmål. Synes derfor det er forstemmende at en sånn uttalelse skal komme på trykk i en 4 siders reportasje i et anerkjent båtmagasin. Ikke rart det går tregt med bruktbåtsalget. Redigert 9.Oktober.2013 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Det er mye hyggeligere å gå i sakte fart :-) men ikke hvis du skal krysse større distanser et stykke fra land og forbruket per nm kan godt være likt i 25kn som i 8,5. Dette minner oss da om at det blir urimelig å sammenligne motorer med forskjellig bruksområde. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 ... Man kan jo vri det rundt... Det kan neppe være anbefalt å selge båt med meir en 800timer. Kjøpers rettigheter har jo vert diskutert opp og ned. Personlig ville eg latt motortypen og båttypen avgjort om timene var forenelig med videre bruk. En tommelfingerregel for alle motorer er flåsete. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ingar Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Tja, mener å ha lest her inne en plass om nyere grønne motorer hvor det er satt på et skilt med " estimated life time 1000 h". Det mente jeg også å huske, for D-serien i lystbåtversjon, men finner ikke tilbake. Denne pressemeldingen oppgir tid mellom overhaling til 2000 til 3000 timer for D3, 5000 timer for D-4/6. For 4/6 betyr det shortblock siden det ikke finnes oversize stempler. I forhold til bil så har vel veistøv endel å bety, selv om det brukes luftfilter. Og en bilmotor må, de fleste steder, gjennom mange oppstarter i minusgrader i året. Mariniseringsutstyret har betydning for levetiden på båtmotorer. En varmeveksler/etterkjøler/eksosmanifold kan koste en formue og er ofte det som først må byttes på en lystbåt som går få timer i året. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Det er vel strengt talt 10000 timer/ 10 år som er merket på D6. Og så vidt jeg har plukket opp så har dette med utslippskrav å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 500 timer??? Motoren er jo knapt innkjørt! For meg ville dette bety full overhaling hvert år. Gammelforden ha gått i 38 år, viser ingen tegn til å gi seg enda. Varmeveksler, dynamo, vannpumpe og div. slanger er skiftet. topp-pakning skiftet ved ca 8000 timer. Aldri hatt mekaniker ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 (redigert) Useful lifetime Volvo Penta D4-260 1000 timer / 10 år. Redigert 9.Oktober.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Jaggu, der husket jeg feil ang timer. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Jeg har hatt flere moderne motorer i mine båter og påstanden om 500 timer levetid er reinspikket tull for en motor som er i jevnlig bruk. Min erfaring er at de fleste av disse knapt har hatt behov for å røre en skru utenom de vanlige servicepunktene på 500 driftstimer.Ingen utvidet oljeforbruk eller andre problemstillinger som skulle tyde i retning av sliten motor. Nei rent tullprat. En VP-D6, Yanmar eller forøvrig annen motor av anerkjent fabrikant i samme klasse har skjelden særlige problemer med å rulle 5000 timer før det er snakk om noen overhaling så lenge den er tatt godt vare på mht. oppfølging, oljeskift etc. Her er et eksempel på en D6 som ligger til salgs med 3700 timer på teller før overhaling http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=43295749 Det er ikke lenge siden det lå tilsvarende til salgs med drøye 5000 timer på tellerene før de var overhalt til salgs. Ny shortblock er som regel helt unødvendig ved overhaling medmindre man har hatt totalhavari da kontrollmåling og honing av sylinderne oftest er mer enn tilskrekkelig. Utslitt blokk er langt fra normalen. Denne typen utsagn fra Italmarin er kun egnet til å skremme ukyndige fritidsbåteiere og kan i beste fall karakteriseres som kunnskapsløse. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Useful lifetime Volvo Penta D4-260 1000 timer / 10 år. Dette skiltet forteller hvilken utslippsklassifisering motoren har. I gruppen for "recreational vessels" er 1000 timer minimum driftstid motoren skal klare å holde utslippene under grenseverdiene i sin klassifisering. Jeg vet ikke om denne motoren selges med "commersial vessel" sertifisering men isåfall må den klare utslippskravene i 10.000 timer/10 år. http://www.dieselnet.com/standards/us/ld_t2.php Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Jeg har hatt Perkins 6.354, 145 HK,manualen sa 30 000 timer mellom hver hovedservice (overhaling). Dette gjaldt bruk som industrimotor og båtmotor. Nå har jeg en Perkins 4.236, 80 HK, og mener å ha sett samme antall timer for den kanskje trenger hovedservice. Den motoren er fra 1990, og jeg mener den har gått +/- 3 000 timer nå. Da holder den sikker et par år til..., blir vel om lag 90 år til det? 80HK på 3,86 liters motor er jo ikke rare utnyttelsen av volum, og der ligger vel den lange levetiden. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
VannTro Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Nå har vel ikke Italmaring sagt at motoren holder 600 timer, de har sagt at det er en fordel om den ikke har gått mer enn 600 timer når man kjøper båten. Dette har med slitasje å gjøre. Det er ikke uvanlig å bytter turbo vannpumpe, etc. etter 1500-2000 timer og om motoren har denne driftstiden når man kjøper den så kan det være noen overraskelser på lur. De mener nok ikke at hele motoren tar kvelden, i hvert fall ikke på 600 timer ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.