paxo Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 En Finn-annonse for Steyrmotor viser motorskilt med 10 000 timer eller 10 år.Er tydeligvis forskjell på kvalitet selv om denne er både lett og sterk.Her er link til annonsen (ikke min, men jeg er Steyr-fan ):http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=44106826&folderId=626555(Får ikke lagt inn bilde. Hva i huleste er: "Image properties URL" -Var ikke sånn før?) Kommentar fra moderator: Det er adressen til bildet. Har alltid vært slik. ULR står for Uniform Resource Locator.Har nå oversatt teksten til norsk Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 sertifisering men isåfall må den klare utslippskravene i 10.000 timer/10 år. 1000 står det vel... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
paxo Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Står "useful life 10 000h/10years" på det bildet jeg ser...... Bildet tatt fra annonse på Finn.no Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Jepp og det stemmer med klassifiseringen av motoren som "commersial engine". Da skal det være 10 000 timer/10 år. Det samme gjelder også for Penta / Yanmars motorer i samme klassifisering. "Recreational engines" (lystbåtmotorer) har et langt høyere effektuttak, forventet langt mindre driftstid og vil få en lavere klassifisering (1000 timer/10 år). Om man ønsker Volvo Penta, vil ha et effektuttak på 400-450 hk og lengste levetid velger man en D12/D13 i Heavy duty utførelse (tung yrkesbåtmotor) istedet for en D6 (fritidsbåtmotor) men førstnevnte motor har ikke noe å gjøre i en Viksund flybridgebåt. Vekt, effekt og levetid er alltid kompromisser der en har full mulighet til å velge blant hele produksjonsreportoaret til motorprodusenten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Chiefengineer og likesinnede har naturligvis rett. Det samme gjelder for gearkasser, overføringer etc. Der det er minst halvering av effektuttaket. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Står "useful life 10 000h/10years" på det bildet jeg ser...... Eg kommenterte sjølvsagt det bildet som var posta der eg henta sitatet .... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
paxo Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Jepp og det stemmer med klassifiseringen av motoren som "commersial engine". Da skal det være 10 000 timer/10 år. Det samme gjelder også for Penta / Yanmars motorer i samme klassifisering. "Recreational engines" (lystbåtmotorer) har et langt høyere effektuttak, forventet langt mindre driftstid og vil få en lavere klassifisering (1000 timer/10 år). Om man ønsker Volvo Penta, vil ha et effektuttak på 400-450 hk og lengste levetid velger man en D12/D13 i Heavy duty utførelse (tung yrkesbåtmotor) istedet for en D6 (fritidsbåtmotor) men førstnevnte motor har ikke noe å gjøre i en Viksund flybridgebåt. Vekt, effekt og levetid er alltid kompromisser der en har full mulighet til å velge blant hele produksjonsreportoaret til motorprodusenten. Denne Steyrmotoren har 284hk v/4300 o/min 3,2liters volum og veier 332kg. Ikke noen dau kjempe, selv om den bør vare 10 000 timer. Kvalitetsforskjell? Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Anbefaler folket til å gå over SABB he he. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Anbefaler folket til å gå over SABB Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
VannTro Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Tror dere går glipp av en meget vesentlig informasjon: EMMISION CONTROL INFORMATION Dette betyr at motorprodusent garanterer utslippskravene i 10000 timer...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Chiefengineer Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Denne Steyrmotoren har 284hk v/4300 o/min 3,2liters volum og veier 332kg. Ikke noen dau kjempe, selv om den bør vare 10 000 timer. Kvalitetsforskjell? Om du studerer dreiemomentkurven for VP D6/310 (som er en noenlude lik motor effekt/sylindermessig) mot Steyr vil du se at VP'en avgir et langt høyere moment på vesentlig lavere turtall. På 2000 rpm avgir Steyr'en 230 Nm mens VP'en er oppe i 740 Nm (!). Mer enn tre ganger kraften. Jeg er mer enn tvilsom til at levetiden i praksis vil være lengre på Steyr-motoren enn på VP når man ser den skrøpelige dreiemomentkurven jamført med VP's. Motoren må opp på 88% av max turtall for å levere max moment mens VP leverer dette allerede ved 57% av max turtall. Slitsom motor med mye støy tenker jeg og alt for veik til mitt bruk. En ren kompromissmotor som må pines maksimalt for å levere. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Nå er hele dieselmotorserien til VP tilgjengelig for kommersiell bruk med sertifisering i forskjellige klasser og i forskjellige markeder. D3, D4 og D6 selges da med "special light duty" klassifisering til kommersiell bruk med samme effektuttak som i "recreational vessel" utgavene. RATING 4 (special light duty Commercial) for light planing craft in commercial operation. recommended speed at cruising = 25 knots. full power could be utilized max 1h per 12 operation period. Between full load operation periods, engine speed should be reduced at least 10 % from the obtained full load engine speed. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Om du studerer dreiemomentkurven for VP D6/310 (som er en noenlude lik motor effekt/sylindermessig) mot Steyr Hva ? Og dette mener du seriøst ? En D6-310 har 0.93 liter pr sylinder. Steyr så lite som 0,53 liter pr sylinder. Allikevel garanterer Steyr at den holder kravene i 10 000 timer. Volvo Pentaen er så skamslitt etter 1000 timer at VP ikke garanterer mer. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 (redigert) Nok en gang tar du feil Mix. VP sine motorer selges også med kommersiell sertifisering hvor utslippskravene gjelder for 10000 timer. Med betydelig lavere utslipp. Redigert 11.Oktober.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 (redigert) Prøv å vær litt seriøs nå VP fan. Har du aksjer i VP eller bare virker det slik. Nå garanterer Steyr modellen over M0306H43Wj på 295Hk og 3,2 Liter i 10000 timer. VP D310-310 er på 5,5 liter. Det er jo direkte flaut. Redigert 11.Oktober.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Hva ? Og dette mener du seriøst ? En D6-310 har 0.93 liter pr sylinder. Steyr så lite som 0,53 liter pr sylinder. Allikevel garanterer Steyr at den holder kravene i 10 000 timer. Volvo Pentaen er så skamslitt etter 1000 timer at VP ikke garanterer mer. I motsetning til deg har jeg en del timers eierer og brukerfaring med D-serie og her er du helt ute i perifierien med antakelsene dine. Yanmar kan muligens vurderes om jeg skulle valgt noe annet men Steyr eller andre jallamerker er helt utelukket. Hvorfor er ikke Steyr markedsleder om produktene er så fantastiske? Som DD sier så gjelder dette sertifisering vedr. utslippskrav og dette klarer alle motorer bare man pakker inn tilskrekkelig omfattende vedlikeholdsrutiner som MÅ overholdes av eier for at sertifiseringen skal være gyldig. Tro ikke at motorene klarer dette uten omfattende servicering gjennom driftstidsperioden, uansett merke. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Noen som vet hva slags rating det er på mine TAMD63P? Er det 1 time på maksfart per 12 timer der også? Sent from my SGP311 using Tapatalk 4 Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Mix Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 (redigert) I motsetning til deg har jeg en del timers eierer og brukerfaring med D-serie og her er du helt ute i perifierien med antakelsene dine. Det er ikke mine antakelser det er VP sine egne. At motoren er så skamslitt etter 1000 timer at VP ikke kan garantere utslippskravene sier sitt. Og ikke kom med vrøvl som at motorene er noenlunde like effekt/sylindermessig. VP'n er mye mer tungbygd, og burde kunne garanteres bedre. Redigert 11.Oktober.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Her kom det servert litt vel mye uvitenhet på en gang gitt. :crazy: Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Hvis de sitter montert i en fairline 43 så er det nok recreational vessel sertifisering. Dette er jo eldre modeller som ikke holder like mange tusen timer på fullt øs men så lenge de brukes på moderat belastning og turtall og får vedlikeholdet sitt holder de lenge nok. De ville ikke klart utslippskravene som D6 oppfyller men så lenge du ikke skal til California så trenger du ikke bekymre deg for det. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Artig du Mix, som ikkje forstår hva folk skriver ;) Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 har en cat 3208 10,2 liter 210 hk full overhaling etter 25000 timer har nå gått 1350 timer vekt ca 700 kg i en 28 fot viking , jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Chiefengineer Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Steyr motor, 284hk v/4300 o/min 3,2liters volum. Max dreiemoment ved 57% av nominelt turtall. Forventet driftstid før overhaling, 10 000 timer?!? Jammen skal man høre mye rart før ørene faller av. :giggle: Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Her kom det servert litt vel mye uvitenhet på en gang gitt. :crazy: Ja, det gjorde det gitt. Dine sammenligninger holder rett og slett ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 har en cat 3208 10,2 liter 210 hk full overhaling etter 25000 timer har nå gått 1350 timer Her snakker vi et effekt / volum / turtallsforhold som gjør at motoren holde mange tusen timer før overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.