Jump to content

Hvordan sammenligne båttimer med kilometer på dieselmotor?

Møkkalasset

Recommended Posts

En Finn-annonse for Steyrmotor viser motorskilt med 10 000 timer eller 10 år.
Er tydeligvis forskjell på kvalitet selv om denne er både lett og sterk.

Her er link til annonsen (ikke min, men jeg er Steyr-fan :smiley: ):
http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=44106826&folderId=626555

(Får ikke lagt inn bilde. Hva i huleste er: "Image properties URL" -Var ikke sånn før?)

Kommentar fra moderator: Det er adressen til bildet. Har alltid vært slik. ULR står for Uniform Resource Locator.
Har nå oversatt teksten til norsk

Jepp og det stemmer med klassifiseringen av motoren som "commersial engine". Da skal det være 10 000 timer/10 år. Det samme gjelder også for Penta / Yanmars motorer i samme klassifisering. "Recreational engines" (lystbåtmotorer) har et langt høyere effektuttak, forventet langt mindre driftstid og vil få en lavere klassifisering (1000 timer/10 år).

Om man ønsker Volvo Penta, vil ha et effektuttak på 400-450 hk og lengste levetid velger man en D12/D13 i Heavy duty utførelse (tung yrkesbåtmotor) istedet for en D6 (fritidsbåtmotor) men førstnevnte motor har ikke noe å gjøre i en Viksund flybridgebåt. Vekt, effekt og levetid er alltid kompromisser der en har full mulighet til å velge blant hele produksjonsreportoaret til motorprodusenten.

Jepp og det stemmer med klassifiseringen av motoren som "commersial engine". Da skal det være 10 000 timer/10 år. Det samme gjelder også for Penta / Yanmars motorer i samme klassifisering. "Recreational engines" (lystbåtmotorer) har et langt høyere effektuttak, forventet langt mindre driftstid og vil få en lavere klassifisering (1000 timer/10 år).

Om man ønsker Volvo Penta, vil ha et effektuttak på 400-450 hk og lengste levetid velger man en D12/D13 i Heavy duty utførelse (tung yrkesbåtmotor) istedet for en D6 (fritidsbåtmotor) men førstnevnte motor har ikke noe å gjøre i en Viksund flybridgebåt. Vekt, effekt og levetid er alltid kompromisser der en har full mulighet til å velge blant hele produksjonsreportoaret til motorprodusenten.

Denne Steyrmotoren har 284hk v/4300 o/min 3,2liters volum og veier 332kg.

Ikke noen dau kjempe, selv om den bør vare 10 000 timer.

Kvalitetsforskjell?

Tror dere går glipp av en meget vesentlig informasjon: EMMISION CONTROL INFORMATION

Dette betyr at motorprodusent garanterer utslippskravene i 10000 timer......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Denne Steyrmotoren har 284hk v/4300 o/min 3,2liters volum og veier 332kg.

Ikke noen dau kjempe, selv om den bør vare 10 000 timer.

Kvalitetsforskjell?

Om du studerer dreiemomentkurven for VP D6/310 (som er en noenlude lik motor effekt/sylindermessig) mot Steyr vil du se at VP'en avgir et langt høyere moment på vesentlig lavere turtall. På 2000 rpm avgir Steyr'en 230 Nm mens VP'en er oppe i 740 Nm (!). Mer enn tre ganger kraften.

Jeg er mer enn tvilsom til at levetiden i praksis vil være lengre på Steyr-motoren enn på VP når man ser den skrøpelige dreiemomentkurven jamført med VP's. Motoren må opp på 88% av max turtall for å levere max moment mens VP leverer dette allerede ved 57% av max turtall.

Slitsom motor med mye støy tenker jeg og alt for veik til mitt bruk. En ren kompromissmotor som må pines maksimalt for å levere.

Nå er hele dieselmotorserien til VP tilgjengelig for kommersiell bruk med sertifisering i forskjellige klasser og i forskjellige markeder. D3, D4 og D6 selges da med "special light duty" klassifisering til kommersiell bruk med samme effektuttak som i "recreational vessel" utgavene.

RATING 4

(special light duty Commercial)

for light planing craft in commercial operation. recommended speed at cruising = 25 knots. full power could be utilized max 1h per 12 operation period. Between full load operation periods, engine speed should be reduced at least 10 % from the obtained full load engine speed.

Om du studerer dreiemomentkurven for VP D6/310 (som er en noenlude lik motor effekt/sylindermessig) mot Steyr

Hva ? Og dette mener du seriøst ?

En D6-310 har 0.93 liter pr sylinder.

Steyr så lite som 0,53 liter pr sylinder.

Allikevel garanterer Steyr at den holder kravene i 10 000 timer.

Volvo Pentaen er så skamslitt etter 1000 timer at VP ikke garanterer mer.

Hva ? Og dette mener du seriøst ?

En D6-310 har 0.93 liter pr sylinder.

Steyr så lite som 0,53 liter pr sylinder.

Allikevel garanterer Steyr at den holder kravene i 10 000 timer.

Volvo Pentaen er så skamslitt etter 1000 timer at VP ikke garanterer mer.

I motsetning til deg har jeg en del timers eierer og brukerfaring med D-serie og her er du helt ute i perifierien med antakelsene dine. Yanmar kan muligens vurderes om jeg skulle valgt noe annet men Steyr eller andre jallamerker er helt utelukket.

Hvorfor er ikke Steyr markedsleder om produktene er så fantastiske? Som DD sier så gjelder dette sertifisering vedr. utslippskrav og dette klarer alle motorer bare man pakker inn tilskrekkelig omfattende vedlikeholdsrutiner som MÅ overholdes av eier for at sertifiseringen skal være gyldig. Tro ikke at motorene klarer dette uten omfattende servicering gjennom driftstidsperioden, uansett merke.

I motsetning til deg har jeg en del timers eierer og brukerfaring med D-serie og her er du helt ute i perifierien med antakelsene dine.

Det er ikke mine antakelser det er VP sine egne.

At motoren er så skamslitt etter 1000 timer at VP ikke kan garantere utslippskravene sier sitt.

Og ikke kom med vrøvl som at motorene er noenlunde like effekt/sylindermessig.

VP'n er mye mer tungbygd, og burde kunne garanteres bedre.

Redigert av Mix (see edit history)

Hvis de sitter montert i en fairline 43 så er det nok recreational vessel sertifisering. Dette er jo eldre modeller som ikke holder like mange tusen timer på fullt øs men så lenge de brukes på moderat belastning og turtall og får vedlikeholdet sitt holder de lenge nok. De ville ikke klart utslippskravene som D6 oppfyller men så lenge du ikke skal til California så trenger du ikke bekymre deg for det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...