Jump to content

HVA ER BEST AV BÅTPLEIE MIDDLER ???


Bavaria 40

Recommended Posts

Hei!

Har nettopp vært gjennom samme jobben selv. Av en bekjent som driver med bilkosmetikk og som også har påtatt seg jobber med å rubbe/polere båter, fikk jeg råd om å bruke båtproduktene til Auto glym, Selaclean. Disse produktene var lette å jobbe med og min båt har hvertfall aldri vært så blank tidligere. Er båten ekstremt matt i gelcoaten, kan det være lurt å bruke en poleringsmaskin med grov rensepute. Hvis du vil vite om pris og utseende på produktene jeg brukte, kan du jo klikke på linken og søke på varenr. 1468-12 og 1468-13, http://www.maritim.no/

 

:smiley:

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hvis du er ute etter et middel som ikke sliter på gelcoat'en, men alikevel gir selv en matt gelcoat en blank finish som varer sesongen ut, da er "Diamond Glaze" et godt produkt. Den kommer i to deler, en for rensing og den andre gir en varig film som blir blank.

 

Først gjør du overflaten ren med vaskemiddel, skyller og lar det bli tørt. Så går du over med del I for rensing som fjerner oksidert gelcoat uten å ta den "friske" delen. Tørk av del I før del II påføres. Del II er meget lettflytende og små mengder dekker en relativt stor flate. La det sitte en 10 minutters tid for å tørke. Gå over med polergarn (meget lett jobb) og nyyyyt resultatet.

 

Del II kan gjerne benyttes på aluminiumoverflater, spesielt masta. Bruk ikke del I på aluminium, da den er basisk - da risikerer man å få varig skade i overflaten.

 

Dette midlet ble testet av Seilas tidlig på 80 - tallet. Om jeg husker rette ble det brukt på den rød gelcoaten til "Berge Viking", og det holdt visstnok sesongen ut. Man tok også for seg den mest falma rød jolla på land og fikk den utrolig fin bare med dette midlet.

 

Jeg gjorde dette for hånd. Brukte det på en båt i 10 år fra den var ny. Tror jeg hadde en av de mest intakte gelcoatene i havna på en 10 år gammel båt!

 

Men det er mye *lurium de luxe" jeg ikke har prøvd .. .....  . :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis du er ute etter et middel som ikke sliter på gelcoat'en, men alikevel gir selv en matt gelcoat en blank finish som varer sesongen ut, da er "Diamond Glaze" et godt produkt. Den kommer i to deler, en for rensing og den andre gir en varig film som blir blank.

Hvilken fabrikant er det som lager dette da Jan, og hvor får man tak i det?
Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Autoglym/Selaclean produktene.

 

Min forrige båt var halvveis polert med en vanlig båtvoks når jeg kjøpte den. Da eieren skjønte at båten var solgt avsluttet han poleringen og dette skillet mellom polert og upolert viste bare på båten i 3-4 uker. Etterpå så hele båten rimelig matt ut......

 

Et par år etterpå gikk jeg over den med Selaclean. Husker ikke helt navnet på produktene men mener det var først en polish og deretter gelcoat forsegler. Båten var skinnende blank hele sesongen. Disse produktene koster noen kroner men er ganske drøye og behagelige å jobbe med (i den grad polering er behagelig da....).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvilken fabrikant er det som lager dette da Jan, og hvor får man tak i det?

... Det var det da! Fabrikanten er ikke norsk...  Sist gang jeg kjøpte jeg dette i en båtutstyrsbutikk i området ved Tollbugata i Oslo. Men en del forretninger har forsvunnet derfra.

 

Midlet er egentlig laget for å shine opp biler.

 

Vent nå litt,... fant produsentens hjemmeside: http://csdiamondglaze.com/

Link to post
Share on other sites

På min forrige båt, en gammel Draco 2000 som krittet, brukte jeg Autoglym. Først rens, deretter 3 lag med polering og avsluttet med 2 lag med forsegling. Det ble bra og holdt hele sessongen. Forferdelig jobb, selv om produktene er svært lette å jobbe med. Men jeg gikk tilslutt lei og omlakkerte hele båten.

Det fine med Autoglym er at hvis en ikke rekker alt den ene dagen er det bare å fortsette senere. Selve belegget som skal fjernes lar seg fjerne selv etter mange dager med regn og fuktighet. Skjolder er intet problem; når støvet er fjernet er det blankt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har forsøkt mange forskjellige produkter. Felles for alle er at båten er skinnende blank ved sjøsetting i mars/april, men ved Sankthans er de ikke mye å rope hurra for, - og da er det fremdeles 4md. igjen av sesongen.

 

Så i år blir det å prøve et nytt produkt igjen, Selaclean. Har for flere år siden gått over til å bruke AutoGlym produkter på bilen, og noe bedre enn det finnes ikke. Det er stort sett bare det proffene bruker.

 

Og så til poenget: Selaclean er jo et AutoGlym produkt! Så er det bare halvparten så bra som bilproduktene til AutoGlym, skal jeg være fornøyd.

 

Skal bli spennende å prøve. Men jeg gruer meg til vaskingen på forhånd. Vanligvis vasker jeg båten grundig og setter den inn med vaselinolje om høsten, men sist høst fikk jeg den så sent på land at frosten var kommet og vannet stengt i havnen. Da ble den barre pakket inn med skitt og det hele.  :smiley: Så nå har jeg en hel sommer og vinters møkk å få unna! :nonod:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et produkt som såvidt jeg kan se ikke er nevnt ennå er Autosol Krompolish. Dette har en noe "rubbende" effekt uten at det etterlater seg riper.

 

Jeg har brukt dette med god effekt i mange år, og det klarte fint å hente frem glansen i den mørke gelcoat-stripen som var blitt ganske så hvit etter mange år uten nødvendig pleie av tidligere eier.

 

Men, dette er ikke et vidundermiddel som gjør jobben for deg. Det er krevende å jobbe med og det går med litt vårlig energi før resultatet er bra. Min erfaring er at det er ingen enkel løsning dersom båten først er blitt matt/gul/skjoldet.

 

Jeg er ikke direkte plaget av poleringslyst, men for å ha en blank båt er det utrolig hvor mye energi som finnes på lur... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bare en liten replik, det var Selaclean som ble brukt på Berge Viking. ......

Godt mulig at man har brukt Selaclean på Berge Viking.....   :smiley:

 

Men i følge Seilas en gang tidlig på 80-tallet testet man Diamond Glaze på Berge Viking......

 

Det kan jo være at man har testet begge?  :nonod:

 

Forøvrig: Selaclean inneholder vel noe slipemidler (som lest på etiketten for ca. 10 år siden). Diamond Glaze inneholder ikke slipemidler.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig: Selaclean inneholder vel noe slipemidler (som lest på etiketten for ca. 10 år siden). Diamond Glaze inneholder ikke slipemidler.

Hei.

 

tok en titt på HMS-databladene for Selclean produktene ( http://www.krefting.no/db/datablader/dir.htm )

 

For Sealclean Gelcoatrens, fant jeg:

SAMMENSETNING  Vann (50-80), Emulgator (1-5), Mineral Oil (1-5), Aluminium Okside (5-20)

 

Og for Polishen:

SAMMENSETNING  Vann (30-60), Alifatnafta, tung C9-C16 (5-20), Kaolin (5-20), White spirit med <1% aromater (20-50)

 

Gelcoat rens'en har som ventet slipemiddel, Aluminiumoksyd.

 

Bare sånn til info.

 

Lars H. :smiley:  

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har forsøkt mange forskjellige produkter. Felles for alle er at båten er skinnende blank ved sjøsetting i mars/april, men ved Sankthans er de ikke mye å rope hurra for, - og da er det fremdeles 4md. igjen av sesongen.

 

Så i år blir det å prøve et nytt produkt igjen, Selaclean. Har for flere år siden gått over til å bruke AutoGlym produkter på bilen, og noe bedre enn det finnes ikke. Det er stort sett bare det proffene bruker.

 

Og så til poenget: Selaclean er jo et AutoGlym produkt! Så er det bare halvparten så bra som bilproduktene til AutoGlym, skal jeg være fornøyd.

 

Skal bli spennende å prøve. Men jeg gruer meg til vaskingen på forhånd. Vanligvis vasker jeg båten grundig og setter den inn med vaselinolje om høsten, men sist høst fikk jeg den så sent på land at frosten var kommet og vannet stengt i havnen. Da ble den barre pakket inn med skitt og det hele.  :smiley: Så nå har jeg en hel sommer og vinters møkk å få unna! :nonod:

 

Lars H.

Hva med MaxWax som du skrøt av i BM forumet for et år siden?

Er det ikke verd pengene? :eek:

Link to post
Share on other sites

Hva med MaxWax som du skrøt av i BM forumet for et år siden?

Er det ikke verd pengene? :smiley:

Hei.

 

Jo, forsåvidt, til den mørkeblå falmete stripen blir det nok akrylpasta fra MaxWax. Men tror jeg forsøker Selaclean polish og forsegler deretter. Fargen holdt seg bedre enn tidligere år, men ikke lenge nok.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange gode tips vedrørende produkter for god finish. De fleste produkten fungerer sikkert tilfredstillende. Ser imidlertid at ingen har skrevet om voks.

 

Det hjelper lite med alt mulig lurium dersom man ikke foregler det hele med voks. Min erfaring er dersom man tar jobben med å vokse :sailing: dritt jobb. Så får man en finish som holder hele sesongen og mer til.

 

Så uansett hva man velger av produkter til rubbing og pollering avslutt alltid med ett lag beskyttende voks.

 

Lykke til.

 

:yesnod:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Det hjelper lite med alt mulig lurium dersom man ikke foregler det hele med voks. Min erfaring er dersom man tar jobben med å vokse :sailing: dritt jobb. Så får man en finish som holder hele sesongen og mer til.

 

Så uansett hva man velger av produkter til rubbing og pollering avslutt alltid med ett lag beskyttende voks.

.... vel, med Diamond Glaze beskytter fase II helt og fullstendig for hele sesongen, - den blir blank som noen voks, - og er vesentlig lettere å arbeide med! :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Diamond Glaze eller Selaclean?

 

Grill eller wienerpølse?

Er det mannen i pølsebua som spør? :yesnod:  Ser ut til at du er i humør for en spøk: Du må ikke bruke noen slags pølse, prøv heller ketchup'ene!  :seeya::lol:

 

Siden jeg har prøvd begge deler vil jeg oppsummere for min del. Begge variantene gir et godt resultat slik det ser ut dagen du er ferdig.

 

Selaclean er tyngre å arbeide med. Den inneholder et slipemiddel. Husk på at gelcoaten din er ca. 0,5 mm tykk når båten er ny. Hver gang du bruker et rense eller polermiddel som sliper gelcoaten, fjerner du noe av den.

 

Diamond Glaze er totalt fri for slipemiddel. Fjerner kun dette som er utenpå frisk gelcoat. Når du er ferdig med fase II er også poleringen din unnagjort. Diamond Glaze beskytter sesongen ut.

 

Beklager at jeg ikke kan hjelpe Lasse med valg av pølse, men jeg synes ikke det er hva tråden handler om! :lol::sailing::lol:

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det mannen i pølsebua jeg hadde i tankene, men det er kanskje mer nærliggende å kalle det valg av ketchup.  :yesnod: Pølsa er jol allerede valgt i form av båt. Som sagt har jeg alltid brukt hempel, og det kommer vel først og fremst av at jeg er lat. Hempelprodukter får jeg  kjøpt på krita ved å gå ca 20 skritt fra båten. Kunne vært morro å prøvd noe annet, og det høres ut som Diamond Glaze kunne vært noe. I og med at dette skal foregå mens båten ligger på vannet, er det også viktig at ketchupen er lett å jobbe med.

Regner med at PanPan garanterer resultater på linje med dette:

[table]

[td]FØR: [/td] [td]Bilde[/td]

[td]ETTER: [/td] [td]Bilde[/td]

[/table]

 

:sailing: (nå også med vimpel)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...