Jump to content

HVA ER BEST AV BÅTPLEIE MIDDLER ???


Bavaria 40

Recommended Posts

Tilbakemelding på Selaclean.

 

Vasket båten grundig gikk på med Selaclean båtpolish for hånd, lot dette tørke prøvde så med en "enkel billig polermaskin" dette ble tragisk. Neste skritt ble polermaskin av vinkersliper typen det var bedre, men polishen hadde veldig dårlig slipe efekt.

 

På plasser hvor gelcoaten var ekstra matt måtte jeg bruke rubbing, dette også et Autoglym produkt i serien bodyshop hvor det er flere utfaver av grovheten på pastaen.

 

Avsluttet det hele med gelcoat forsegler, resutatet ble meget bra, men jeg ma si at produktene ikke var "veldig lett og jobb med.

 

I bodyshop serien var det også et produkt for plast og gummi satte en prøve på fenderlista det virket lovende. Så for vi se hvor lenge dette holder.

 

Ha en slitsom vårpuss

 

ARNE

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har gått til innkjøp av Selaclean gelcoatrens, polish og forsegler. På Den mørkeblå stripen har jeg tenkt å bruke MaxWax acrylpasta, så Selaclean polish (uten slipemiddler, bekreftet fra importøren Krefting), og så Selaclean gelcoatforsegler. På den hvite delen blir det kun tre varianter af Selaclean. Er kjempefornøyd med tilsvarende produkter for bil (AutoGlym).

Kommer tilbake med referat.

 

PS. Til fenderlisten, svart gummi, har jeg i flere år brukt AutoGlym Bumper care med meget godt resultat.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen som har bestilt Diamond Glaze via linken som ble oppgitt tidligere? I tilfelle, hvor lang tid tok det, og hvor mye ble sluttregningen?

 

Så at Biltemas bilpolish gjorde det bra i test for noen år siden, noen som har erfaring med noen av BT's skjønnhetsprodukter til båt?

Link to post
Share on other sites

leser til øyet blir stort og vått om båtpleiemidler. Mange flinke folk her ja..

Min far fikk spørsmål for noen år tilbake, ( han er mekaniker med "noen" års erfaring og er idag pensjonert bonde) spørsmålet om hvilken motorolje som var best til den og den bilen.

 

"Tja" lød svaret, "den som blir byttet regelmessig" ?

 

Mye sant i dette, og paralleller til voks / polering / vasking og valg av midler. Det viktigste er kanskje ikke hvilket middel man bruker, men at man gjør jobben, og helst / gjerne regelmessig..

 

I en undersøkelse i Svensk Bilsport var konklusjonen at det var forsvinnende små forskjeller på vokstyper til bil. Prisen var det imidlertid stor forskjell på. Det var mao. liten sammenheng mellom pris og kvalitet.

 

Skal ikke være for kategorisk, men mistenker det for å gjelde midler for båt også.

 

Ser naboen kjøper masse fancy saker for vannlinjegroe. Han må polere opp igjen etter at disse har vært i aksjon..

 

Det må jeg også, men jeg har brukt AJAX skurekrem fra RAMA 1000 elns   :yesnod:

Til olje / fett ol brukes Zalo. Billig og bra. også kjøpt på RIMA  2000   :yesnod:

Har forsøkt HEMPEL YACHT CLEANER. Virker alkalisk som bare fy iallefall.. og dyr..

 

Dette var bare litt tanker da

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Hempel sine båtpleieprodukter med meget godt resultat. Jeg har begynt med Boat rubbing flytende som er et fint polerings og slipemiddel. Det er velegnet for matte flater. Fukt kluten med rubbing og rubb til ønsket resultat. Du kan også bruke polermaskin. Rubbingen vaskes av med vann. Etterpolering  gjøres med Custom Marine Polish. For å få en langvarig beskyttelse kan du bruke High Gloss Wax som er en flytende teflon voks som er en lakk og gelcoatforsterker. Jeg har også brukt disse produktene på bilen, som har gitt ett strålende resultat.

Link to post
Share on other sites

Startet pussen med å legge på Båtcleaner fra Biltema.  Total tortur å få av, jobbet i 8 timer med en seig guffe som måtte poleres gang på gang.  Avsluttet med Båtvoks fra biltema og resultatet ble bra.  Har bare pusset fra kjøl til list så jeg kommer til å prøve andre produkter i morgen (hempel),  Mulig at man får det man betaler for. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har en kamerat som driver i bilrekvisita bransjen-han påstår at Autoglym/Selaclean polish er samme stoffet men tappet på forskjellige flasker :confused: Har brukt begge boksene om hverandre både på båt og bil uten å ha merket forskjell.

Og så var det særs moro at du Lars sier at Max Wax holder til St.Hans.Skiftet fra Selaclean til MaxWax for å se om den holder bedre.....Eksperimentet er over før det har begynt tror jeg. :smiley: :smiley: :lol:Syntes glansen i skroget på Slagskipet ble bedre i år,men Ørnhild påstår at jeg sier det hvert år.Såda så :discuss

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kontaktet for noen år siden Krefting og spurte om noe lignende. Husker ikke alt i detalj, men det ble anbefalt Selcalean Polish for båt (lakk er ikke det samme som gelcoat), men jeg kunne gjerne bruke forsegleren fra AutoGlum utenpå polishen.

 

Har foresten idag brukt først Selaclean dyprenseren og så Selcaclen polishen. Nydelig resultat selv på falmet mørkeblå stripe. Brukte eksentersliper med skummgummihette på cleaneren, og myk klut på polishen. Meget lett å arbeide med. Imorgen er det tid for forsegleren. Og så er det å se hvor lenge det holder.

 

Og billig er det ikke, men det er ikke AutoGlym for bil heller.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå polert skrog og overbygg på min 30 fots stolthet, med MaxWax Akrylpasta og nyinnkjøpt Rupes minipolisher polermaskin. Avsluttet med Hardglans lagt på og tørket vekk for hand. Det ble "sinnsykt" blankt. Hele jobben var unnagjort i løpet av en lørdag, mot tidligere en uke jobb. pluss vonde armer og skuldre.

Har dere anledning, så invester i en ordendlig maskin folkens. Resultatet etter polering når skuta ligger der blankere enn når den var ny, kan ikke måles i penger. det gjenstår jo selvfølgelig å se hvor lenge hardglansen beskytter, men akkurat nå kan ingen ødelegge

glamouren. ha en fin dag :yesnod::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hva er en "Rupes minipolisher" da?

Eventuelt hva koster den, og hor er den til salgs?

Det er en Polermaskin på 900 Watt, med justerbar rpm fra 700-1700 rpm.

Kostet ca. 3500,- . jeg kjøpte hos KSH i Arendal, men den fåes kjøpt av en MaxWax forhandler som en pakke med polermiddel osv.

Absolutt å anbefale.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...