Jump to content

Forstår ikke hvordan man kobler 12V i båt - hjelp til skjema!


Fjord21DC

Recommended Posts

Hei,

 

Sliter med å forstå hvordan man kobler alt utstyr om bord i båt..

Er helt fersk på dette og mitt spm er egentlig hvordan man kobler utstyr fra batteribanken via hovedbryter, instrumenter, koblingsskinner, bryterpanel osv.. Må nesten ha det inn med teskje. Har lest boken strøm ombord, men den sier ikke noe om hvordan alt kobles..

 

Jeg er interessert i å koble lanterner, lensepumpe, bauglys, innvendig LED belysning, stereo og instrumenter via et BEP bryterpanel med automatsikringer. Lensepumpen er en RULE automatisk med innebygd flottør. Sjekker automatisk kontinuerlig.

 

Jeg kjenner til kvadrat, tverrsnitt, flertrådet kabler osv. så det er ikke så interessant. Men jeg aner ikke hvordan ting skal kobles!

 

Batteribanken er 2 stk 105ah samt et startbatteri på 110ah. Utenbordsmotor på 115 HK.

 

Båten har ikke landstrøm, batterilader eller annet utstyr enn det som er nevnt..

Enkelt opplegg i en 21 fot daycruiser.

 

Noen som har et selvforklarende koblingsskjema?

Edited by Norcem21
Link to post

Heisan.

Regner med at du har en strømvender slik at du kan lade og bruke start og forbruksbatterier separat.

Startbatteri skal det kun kobles mot motor og tilførsler fra batteri til motor kobles over nr 1 på vender.

All annen strøm skal kobles på forbruk, nr 2 på vender. Posisjon 0 på vender er begge batterisider aktive.

 

Monter opp en strømskinne for + og en for minus. Kjøper du standard bryterpanel m/ sikringer er jo saken enkel. På dette panelet er det kun en minuskurs som dekker alle brytere. Deretter kobler du de respektive; Pumpe, lanterner kabinlys, etc. en på hver bryter. Egentlig enkelt. Har ikke selv koblingssjema, for det er utallige typer utstyr på de ulike båtene.

 

Koblingseksempel.

F.eks. lanterner; Trekk minus fra alle lanternene ned til minus strømskinne. (Disse behøver ikke gå om panelet) event. sukkerbitskinne, som du bør laske. Deretter trekker du + til bryter som igjen har + fra batteri og vips, så lyser lanternene.

Jeg vet det kan bli et virvar av ledninger og det er lett å miste oversikten, men er man nøye med å holde + og min. adskilt, er dette helt greit. Bruk faste farger. Jord(minus)= grønn/gul jordkabel, gjerne 2,5 m2 og Pluss f.eks rød. Å stripse kablene sammen, eventuelt trekke dem i korrugale rør gir god orden og oversikt.

Flere spørsmål ?? Fyr løs.

Lykke til. Venlig hilsen Gustav

Link to post

Jordingskabel har ingenting i batterikretser å gjøre, siden det ikke er noen jording i slike kretser. Finnes Grønn/gul jordingskabel i båt skal/bør denne være til 230v anlegget. Uttrykket jord blir feilaktig brukt til minus i batterikretser, kommer nok av at i bil er - pol koblet direkte i gods og derfor kalles jordet av en eller annen merkelig grunn.

 

Gjør det enkelt, bruk sort til negativ og rød til positiv.

 

Bruk skikkelig verktøy og ikke slikt skvip som dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Kabelkoblinger/Kabelskosett-35797/

 

Anbefaler også krympestrømper over alle skjøter med kjøtemuffe.

Link to post

Takk for gode svar! Hvis noen har noen skjemaer så setter jeg pris på det!

 

Forstår jeg det grunnleggende rett ved følgende?

 

Batteri, + kabel gjennom hovedstrømbryter, videre i nødvendig tykkelse (strekket er ca 3 meter fra hovedstrømbryter til bryterpanel) rett på + kabel (kun en kabel som skal kobles på + står det på panelet) til bryterpanelet. Da er denne positivt ladet.

 

Instrumenter og lys kobles så rett på sikring på bryterpanelet med positiv kabel. Da har instrumenter og lys positiv ladning.

 

Svart kabel fra batteri i nødvendig tykkelse til en koblingsskinne. Deretter enkeltkabler i feks. 2,5 kvadrat fra koblingsskinne til hvert enkelt instrument/ lys sin negative kabel.

 

Kretsen er sluttet. Så enkelt?

 

Lensepumpe går rett på batteriets + og minus utenom hovedstrømbryter og bryterpanel. Kjører dog via en sikring på + kabel..

Hvilket verktøy og kabelsko anbefaler du Eriklepe?

Link to post

Hei,

du har forstått basis. Bør dog kanskje legge en + som styres av tenning. Greit med en + direkte og en fra tenning til forskjellige ting.Men må du velge pga kun en + inn på sikringsboks, velg konstant +. jeg gjorde denne jobben i fjor, la opp nytt elektrisk og valgte to sikringsbokser, en med hver funksjon.

Kjøp deg skikkelig kabelskotang, den til 170,- på Biltema. Den klemmer på to steder samtidig. Husk krympestrømper, tar litt mer tid, men du får igjen for det.

 

Ja lag deg en minuskoblingsskinne, du kan føre 6 kvadrat frem dit fra batteri. Ellers så er det tilsvarende størrelse på minusledningene som på pluss. Til instrumentlys holder 1,5 lenge, faktisk holder det lenge til det meste du vil koble. Minus til instrumentene kobler du i serie (jumper mellom minusene) mindre ledning å trekke da. Er pumpen stor bør du kanskje opp på 2,5 kvadrat der.

 

Du har en rikelig forbruksbank for de funksjonene du har lagt opp til, så du vil ha strøm i plenty. Kjøleskap er store strømtyver, har du kjøleboks med på tur kan det være lurt å legge opp for sigarettuttak med 2,5 kvadrat så du kan hente strøm derifra for telefon, ipader, kjølebokser etc etc.

Link to post

"Jord(minus)= grønn/gul jordkabel"

 

Et varsel til oss alle ... at det er faktisk ikke alle som har 100% peiling på det de uttaler seg om.

 

Ta det meste med en stor neve salt, inkludert dette innlegget.

 

SailorBoy

Link to post

Ser ikke at det er nevnt sikringer her, alle kretsene du lager må sikres. Husk på at hvis du får kortslutning i en av kretsene du lager med 1,5 mm2 ledning så er ledningen rødglødende i løpet av sekunder hvis du ikke har en riktig dimensjonert sikring som tar støyten. Du har 210 Ah i forbruksbanken, og det er MYE strøm, så ikke spar på sikringene. Bedre med 4 for mye enn en for lite.

Uansett hvor du skulle få en eventuell kortslutning i opplegget ditt må du passe på at det er tilstrekkelig sikret.

 

I en tidligere båt jeg hadde oppdaget jeg at memory til radio var koblet rett på forbruksbatteri plusspol uten sikring, hvis den av en eller annen grunn hadde kortsluttet er jeg redd båten hadde gått opp i flammer etter kort tid.

Link to post
Guest Avmønstret#

Ikke at det er greit med kortslutning men jeg har da svidd en del meter kabel i både bil og båt uten at noe annet enn kabelen har gått føyka. Men selvsagt, en gang kan det gå dårlig og ting skal gjøres ordentlig, men ikke noe stort poeng å overdramatisere heller.

 

Det er ikke slik at en kortslutning eller krets uten sikring så og si gjør båten til en brannbombe. Men sikring skal du ha.

Link to post

Bryterpanelet har sikringer ja..

SuperSwitch-brytere ferdig koblet i panel med sikringer. Sprutsikkert. Automatsikringer, 5 brytere.

 

Sikringer:

- 2 x 3 A

- 1 x 6 A

- 1 x 8 A

- 1 x 10 A

 

Tenkte å kjøre lanterner, (3 stk) LED på 3A

Innvendig LED lyslister, totalt 19,2 Watt på 3A

Instrumenter, 6 stk på 6A

Bauglys, halogen (ukjent watt) på 8A

Stereo på 10A

Kjører egen sikring på lensepumpe, men aner ikke størrelse på sikring (forbruk er 2,8A)

 

Hvilken sikring bør jeg ha mellom batteribank og bryterpanel?

 

Ingen sikringer på negativ kabel noe sted? Kun på positiv?

 

Hvilken dimensjon/ tverrsnitt ville dere hatt mellom batteribank og bryterpanel?

Ja, det får'n si JRK! Blir nok litt mer beskjedent i min båt! Noen som har lyst til å tegne ett til meg basert på mitt behov i denne tråden, se innlegget over..

Link to post
....

I en tidligere båt jeg hadde oppdaget jeg at memory til radio var koblet rett på forbruksbatteri plusspol uten sikring, hvis den av en eller annen grunn hadde kortsluttet er jeg redd båten hadde gått opp i flammer etter kort tid.

 

Det er nok mer sannsynlig at memory hadde blitt kremert, uten at du merket noe mer ....

Link to post

Enkelt skjema. Gir vel noen svar. Tegnet i all hast. "Forbehold om feil". Hvis du kan bruke et tegneprogram, finner du et enkelt sådan (det jeg har brukt) i dokumentarkivet. Der finner du også et båtbibliotek.

 

bilde

Link to post

innlegget til Pinkvin - no10, om at det ikke er farlig med kortslutning av 12V batteri-strøm i båt.

er det største sludderet jeg noen gang har lest noen plass, inkludert Baatplassen.

 

Det kan være direkte livsfarlig når det starter en brann !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to post

Hei, da har jeg laget et enkelt koblingsskjema. Kan noen som har peiling ta en rask titt på det og vurdere om dette fungerer?

Vil gjerne ha tilbakemelding dersom noe er feil, eller bør forbedres. Som sagt så er jeg rimelig grønn på dette, men har gjort et forsøk..

Det som er med rød skrift i skjemaet har jeg ikke peiling på..

 

bilde

Link to post

skjema er jo enkelt og greit. 30Ah til pumpe er vel alt for mye. Jeg ville lagt opp to koblingsskinner også, gjør ting litt enklere. Du har også veldig mye strøm, kjekt å ha, men det skal lades opp og.

Link to post

Du kan spare deg for 60 kvadrats kabel til bryterpanelet med disse forbrukerne du har. Er mer enn nok med 10, kanskje 16 kvadrats, og da har du rikelig dersom du skulle koble på noe mer, feks kjøleskap, plotter osv.

60 er ihvertfall overkill der.

Det samme gjelder egentlig negativ siden også. Men her kan du ha felles kabel med startbatteri, og da bør den være min. 60 kv uansett avhengig av avstand batteri-starter.

 

Hovedsikring skal holde med 50-60 amp, lensepumpe kobler du etter hovedsikring(før hovedbryter), men en egen liten sikring i tillegg. størrelse avhenger av strømtrekket. Jeg ville hatt en så liten sikring som mulig, med tanke på at den ikke er koblet til en hovedbryter. Den står da med strøm når du er borte, og ting kan jo skje....

 

Til startbatteri, vinsj og thrustere trenger du ha 60kv. eller mer avhengig av lengde.

Edited by eriklepe
Link to post

Bare en kommentar, hva skal du med sikring før hovedbryter? Du har sikringer i bryterpanelet.

Bare tull, til de forbrukerne du legger opp. Helt annerledes kobler du ankerwinsj eller baugthruster rett fra startbatteriet. Ellers med de små forbrukerne du har så klarer du deg med 6mm2 eller 10mm2 fra hovedbryter og ut til sikringsboks. Større kan jo trekkes med tanke på fremtiden, eller du trekker frem 25mm2 til en koblingsskinne og går derifra videre med 10mm2 inn til sikringsboks/bryterpanel.

Til pumpe klarer du deg med 7,5 amp sikring. Hvertfall er det en middelsstor Rule du har.

 

Hovedbryteren din bør være slik at du kan koble 2 batteribanker på den. Type 1, 1+2, 2, Off. Da kan du velge hvilken batteribank du vil trekke strøm fra. Du kan lade begge bankene gjennom å føre dynamoen dit. Hvis du velger 1 for startbatteri, kobler du starterens + ledning opp til punkt 1 på bryter, så kobler du strømmens + ledning til samme punkt. - kobler du til motoren for jording. Dermed har du startbatteri på 1 og 1+2, men setter du bryter på 2 eller off er det ikke startbatteriet du trekker fra. Veldig greit for og alltid sikre strøm på startbatteri, da kan du på 2 tømme den banken og du vil alltid ha startstrøm på 1.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...