Jump to content

Forstår ikke hvordan man kobler 12V i båt - hjelp til skjema!


Fjord21DC

Recommended Posts

Jeg forstår ikke hvorfor dere nevner 6/ 10/ 16 kvadrats kabler - at dette er nok?

Hvis jeg bruker kabelkalkulatoren her på forumet og legger inn:

 

Antall meter frem og tilbake: 8 (4 meter strekk ca. èn vei)

Maks ampere: La oss si 30A (forbruket mitt er på ca. 25 totalt har jeg sånn ca. regnet ut)

Maks tillatt spenningstap: 0,2V (googlet meg frem til at dette er det som maks anbefales)

Så får jeg minimum 24 kvadrat..

 

Kan noen forklare dette?

 

Skal sies at jeg ikke vet hvor mange amp stereoen trekker, noen som vet? Uteffekt er 4x45 watt..

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor dere nevner 6/ 10/ 16 kvadrats kabler - at dette er nok?

Hvis jeg bruker kabelkalkulatoren her på forumet og legger inn:

No har ikkje eg tatt so stor høyde for spenningstap, då spenningen i eit slikt anlegg varierer ganske mykje i utgangspunktet. Det eg har tatt høyde for er at 6/10/16 kvadrat kan belastast med 30/40/60 Ampere uten å få so stor temperatur at den gan gjera skade på sine omgivelser.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

For å gjøre det litt enklere, me dette er det mange andre som kan mye mer om en jeg, f. eks elektrikere.

I ett hus er 3X50 ampere og 3X63 amper de mest brukte vanlige inntakssikringene. Videre er de fleste kurser i ett hus 10 (13) og 16 (18) amper kurser. På disse kursene bruker du hhv, 1,5 mm2 og 2,5 mm2 ledning. Største kursen i huset og den dras ofte alene er til komfyr, som har en 25 ampers sikring og den trekkes da med 4,0mm2 ledning. I tillegg kan slike kurser til slutt dekke 20 meter eller mer. Når du f.eks har inntak i kjeller og skal til andre siden loftet, med masse kontakter i mellom. Det er dette Dinamo (og jeg i mine tidligere innlegg) har i tankene. Selv med hensyn til spenningstap så virker dine beregninger overkill. Du kommer til å erfare også at 75mm2 ledning er steindyrt, og ikke lett å jobbe med. Men en ting er sikkert, overdimensjonerer du, får det jo ikke gå galt :smiley: .

 

Finnes elektrikere her på forumet som kan mye mer enn meg om dette, noen av de kan sikkert fylle ut litt mer forklarende.

Link to post
Share on other sites

...

Antall meter frem og tilbake: 8 (4 meter strekk ca. èn vei)

Maks ampere: La oss si 30A (forbruket mitt er på ca. 25 totalt har jeg sånn ca. regnet ut)

Maks tillatt spenningstap: 0,2V (googlet meg frem til at dette er det som maks anbefales)

Så får jeg minimum 24 kvadrat.

Skal sies at jeg ikke vet hvor mange amp stereoen trekker, noen som vet? Uteffekt er 4x45 watt..

 

Du beregner 24 mm2 når du forutsetter 30A forbruk, men hvorfor skal du da ha 60 mm2? Og du har neppe alt slått på samtidig?

Stereoen trekker ca 5A og sikres med 10A.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Heisann, driver og legger opp anlegg og noe lys i min 14". Derfor har denne tråden var nyttig og lese, men har ett spørsmål.

Har lagt anlegg i bil før, og der måtte man trekke en jordings kabel. 

 

Mitt spørsmål er: "Burde det ikke trekkes en jordingskabel fra koblingskinnen, eller er ikke dette nødvendig i båt?"

Link to post
Share on other sites

Ser ikke at det er nevnt sikringer her,...

 

I en tidligere båt jeg hadde oppdaget jeg at memory til radio var koblet rett på forbruksbatteri plusspol uten sikring, hvis den av en eller annen grunn hadde kortsluttet er jeg redd båten hadde gått opp i flammer etter kort tid.

En bavaria tok fyr i Tvedestrand for noen år siden, eieren hadde fortøyd og skrudd av hovedbryter, etter endt tur. Noen timer senere var det full fyr i båten, grunnet usikret krets til memmorien på radio.

I min båt greier radioen seg uten strøm når hovedbryter er av! :-S

Link to post
Share on other sites

innlegget til Pinkvin - no10,  om at det ikke er farlig med kortslutning av 12V batteri-strøm i båt.

er det største sludderet jeg noen gang har lest noen plass, inkludert Baatplassen.

 

Det kan være direkte livsfarlig når det starter en brann !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

 

"is-620", Les innlegget til Pinkvin en gang til så kanskje du forstår innholdet bedre og modererer deg litt. Kortslutning kan absolutt være farlig, ingen tvil om det, men stort sett medfører det et lite "PUFF" med det resultat at utstyret som var tilkoblet ikke fungerer lenger. Jeg snakker ikke om hvorvidt du skal sikre kretsen eller ikke men om resultatet ved en kortslutning på en krets som ikke er sikret tilstrekkelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...