Utkikk Startet 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2013 Hei! Har nettopp kjøpt meg en Saga 27 ac 1982 modell. Det er en fin båt, men motoren er den som sto i da båten var ny og trenger grundig overhaling. Har ikke lyst til å ta den helt ut av båten, men få den demontert tilstrekkelig om bord og bytte pakkninger osv. Det jeg lurer på er om dette er mulig, eller om hele motoren må ut? Hvor kan jeg få tak i reservedeler? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Du får nok ikke gjort stort av nytte mens den står i båten. Bortsett fra bytte av eventuelle lekke pakninger, men selv dette kan bli vankelig. Dette er imidlertid noen skikkelige slitere, så om den ikke viser noen tydelige feil ville jeg bare ha skiftet olje og filtre, skiftet det som ser tydelig dårlig ut (slanger etc) og fortsatt å bruke båten. Overhaling forutsetter full demontering, kontrollmåling og evt. bytte av det som er slitt utover toleransegrensene. Dyrt, og ikke sikkert nødvendig. Det vi snakker om her er vel snarere en stor service... Tror Økonomideler har mye til disse, er blant annet brukt i traktorer og skurtreskere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 (redigert) Forekommer at maskinrommet på denne båten ikke er veldig "romslig", men det kan sikkert "Lars H." svare bedre på. Dette er engelsk motor som nok aldri vil bli helt oljetett på linje med en japaner. Så lenge det ikke direkte renner eller drypper vi jeg ikke lagt så store ressurser i å få den oljetett. Oljesvetting må du bare akseptere. Bruk heller energien på litt motorvask dann og vann. Redigert 14.Oktober.2013 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
great7 Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Hei. http://www.parts4engines.com/index.php?main_page=index&cPath=39&zenid=bfaa9228cb5411b17c79fd0348a21f68 Vi har samme motor i vår båt og har samtidig en ekstra motor av samme type stående på lager. Siden som jeg linker til å svaret er ganske grei mtp å få tak i deler og overhalingskit som du er på jakt etter. Det er riktignok dyre deler, men er til gjengjeld bra kvalitiet. Trenger du mer info så hyl ut så skal jeg hjelpe så godt jeg kan. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Universal Diesel på Lørenskog har deler til Perkins. De har jo forhandlet disse motorene i alle år. Jeg er enig med det som står over. Du får aldri en Perkins oljetett, men skal den stoppe må du skyte den med grovt kaliber. Jeg har hatt tre Perkinsmoterer, alle har kommet ut med noe olje. De to første forsøkte jeg å få tette, men uten hell. Disse hadde jeg også av toppen på, men fant ingen målbar slitasje (etter 35 år), så toppene ble overhalt, fordi de allerede var av, men svært få deler ble byttet der. Merket ingen forskjell på motorene etter at de var satt i drift igjen, bortsett fra at toppakningene var tette... Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Anjuma Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 (redigert) Har samme motoren... Jeg har overhalt min grunnet et turtallsras. Trodde alt inne i motor hadde tatt kvelden, men man kunne ikke engang se at den var slitt når jeg åpnet den. Send pumpa til overhaling.. det var den som var skyld i raset mitt. Koster fort 13000, men er verdt det. Ellers er det en frostplugg på høyre side i bakkant av motor, rett under toppen, ligger gjerne skjult av dieselrør, den kan irre hull på... lurt å bytte den før vannet spruter. Utenom det... If it works, don't mess with it :) Redigert 13.November.2013 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
avmønstret5 Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 s/b side ? Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 (redigert) pettersand skrev On 13.11.2013 at 6.08: s/b side ? Er det frostpluggen du siktet til? Den sitter på babor side i bakkant av motor. De har denne på Økonomideler, man må bare oppgi fysisk mål på den. Jeg skrev at overhaling på pumpa kostet 13000,- (12600,- nøyaktig)... dette var iberegnet overhaling av dysene også. Det kan være lurt å sende disse samtidig, så får man justert dem og byttet nåler. Og egentlig så kan man med fordel også bytte løftepumpa inkludert membran... denne koster lite på Økonomideler og er meget enkel å bytte. Sprekker membranen så risikerer man å få diesel inn i bunnpanna. Utenom dette så er det som en skrev over her... skal du knekke disse motorene må du omtrendt bruke dynamitt. Redigert 13.November.2013 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
TMe Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Ikke nødvendig med dynamitt for å "knekke" en Perkins. Det holder lenge å stenge kjølevannsinntaket for så å dure i vei, selv en Rolls Royce må gi tapt da. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 I går skiftet jeg olje og filtrer på mr.Perkins. Joda noe små lekkasjer her og der. Det hender man for stor lekkasje fra veiakseltettningen i akterkant og da må denne skiftes noe jeg gjorde, to ganger. Nå er det litt gneldring i forkant på sakte gange, dynamo, reim eller ferskvannspumpen? Må undersøke det nærmer, kan det være lagrene i ferskvannspumpen? Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 TMe skrev On 13.11.2013 at 13.07: Ikke nødvendig med dynamitt for å "knekke" en Perkins. Det holder lenge å stenge kjølevannsinntaket for så å dure i vei, selv en Rolls Royce må gi tapt da. Hehe.. ja vann og olje må nesten til for å overleve :) pettersand skrev On 13.11.2013 at 14.04: I går skiftet jeg olje og filtrer på mr.Perkins. Joda noe små lekkasjer her og der. Det hender man for stor lekkasje fra veiakseltettningen i akterkant og da må denne skiftes noe jeg gjorde, to ganger. Nå er det litt gneldring i forkant på sakte gange, dynamo, reim eller ferskvannspumpen? Må undersøke det nærmer, kan det være lagrene i ferskvannspumpen? I anledning overhalingen etter turtallsraset så byttet jeg denne 4-delte bunnpannepakningen. Jeg brukte i tillegg pakning på tube i overgangene mellom gummipakning og korkpakning. Og jaggu har det vært helt tett etterpå. :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
TMe Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 (redigert) Gneldring i forkant? Om dynamoreima ikke sporer riktig kan det bli mye gnisselyder. Sjekk derfor at dynamohjul/vannpumpehjul og veivakselhjul linjerer. Juster ev. innfesting på dynamo. Start med dette først. Redigert 13.November.2013 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Ja, fint vinterarbeid ;-) Sitér dette innlegget Link to post
great7 Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Har noen en webadresse til en norsk webshop som selger deler til Perkins 4.108? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Det er en postordrebutikk for landbruksmaskiner tror jeg, bort i Østfold som selger rimelige deler...noen som husker navnet? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Økonomideler heter firmaet i Østfold: http://www.okonomi-deler.no/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Anjuma Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 http://okonomi-deler.no Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
avmønstret5 Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Yess har handlet med dem for noen år siden, helt ok og rimelig, Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 (redigert) Nettbutikk i UK http://parts4engines.com/index.php?main_page=index&cPath=39 Redigert 14.November.2013 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
great7 Svart 16.November.2013 Link til dette innlegget Svart 16.November.2013 Anjuma skrev On 13.11.2013 at 2.05: Har samme motoren... Jeg har overhalt min grunnet et turtallsras. Trodde alt inne i motor hadde tatt kvelden, men man kunne ikke engang se at den var slitt når jeg åpnet den. Send pumpa til overhaling.. det var den som var skyld i raset mitt. Koster fort 13000, men er verdt det. Ellers er det en frostplugg på høyre side i bakkant av motor, rett under toppen, ligger gjerne skjult av dieselrør, den kan irre hull på... lurt å bytte den før vannet spruter. Utenom det... If it works, don't mess with it :) Hvor lang tid brukte du på overhalingen (omtrent)? Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 16.November.2013 Link til dette innlegget Svart 16.November.2013 Det tok meg en lang vinter... heheTok ut motoren og satt den inn på verkstedet... så plukket jeg på den utover vinteren.Du kan lese hele tråden her: https://baatplassen.no/i/topic/83347-perkins-raadelager/Side 6 og 7 (tror jeg) viser frostplugg + topppakkningsbytte... Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
ÅRØ 28 AC Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Er det ikke litt dyrt å overhale sjøvannspumpa til Perkins 4.108 som det er skrevet her når helt ny pumpe koster 6000.- pluss moms a Sitér dette innlegget Link to post
Amatør1 Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Utkikk skrev On 14.10.2013 at 12.58: Hei! Har nettopp kjøpt meg en Saga 27 ac 1982 modell. Det er en fin båt, men motoren er den som sto i da båten var ny og trenger grundig overhaling. Har ikke lyst til å ta den helt ut av båten, men få den demontert tilstrekkelig om bord og bytte pakkninger osv. Det jeg lurer på er om dette er mulig, eller om hele motoren må ut? Hvor kan jeg få tak i reservedeler? Vis hele sitatet Har samme motor fra 1978 og lurer på behovet for forebyggende vedlikehold. Har tenkt å skifte varmeveksler, saltvannspumpe, startmotor, dieselrør og smørekopp for hylsefett. Ser at andre i denne tråden argumenterer for ikke å gjøre noe med det som virker. Setter pris på gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Tja. Impellerpumpa overhaler du greit selv til en brøkdel av prisen av ny. Ser ikke noe poeng i å bytte selve pumpehuset, dvs kjøpe nytt med mindre det er for å slippe å overhale. Varmeveksler ville jeg vel også kontrollert/renset, evt overhalt hvis nødvendig. Dieselrør får du kjøpt nye sett av rimelig, men hvorfor bytte om det er tett og alt i orden? Starteren kan du vel også levere inn til overhaling om den viser tegn på slitasje. Å bare bytte i stedet for å inspisere og evt vedlikeholde/overhale er veldig "overkill" i mine ører. Forøvrig tar jeg gjerne over alle de ubrukelige delene om du bestemmer deg for å bytte ut Sitér dette innlegget Link to post
Amatør1 Svart 21.November.2019 Link til dette innlegget Svart 21.November.2019 Takk for svar. Har tatt av de aktuelle delene og ser at det kan overhales. Sjøvannspumpa ser ok ut. Trodde det var tæring inni huset men det er det ikke. Tror jeg har tatt av en del for mye. Se bilder. Det er ei plate mellom motoren og pumpa. Hva er dette? Må jeg ta av denne og skifte eventuell pakning? Det er en dårlig pakning mellom denne delen og motoren. Er der noe annet jeg må gjøre enn å sette inn ny impeller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.