HåkonBV Startet 15.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2013 Har et Optimus 55/150 Kokeappatat som holder fint på trykket, men når jeg skal tenne på gassen som kommer ut fra hurtigtennerene vil den ikke ta fyr, den bare blåser ut/ slukner fyrstikken. Har fylt fritidsparafin i apparatet. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Glem hurtigtenneren. Blir alltid problemer med de. Kontakt www.uniflamesupply.no for utvendig veke til forvarming. Han holder til i Drammen. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Det er en grunn til at det ble slutt på disse hurtigtenner/forvarmer. Folk varmet for mye og fikk katastrofale følger. Du kan også forvarme med litt rødsprit i "skåla" under brennerhodet. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
olews Svart 16.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 Forsøk med litt lavere trykk på tanken. Hvis det kommer noe ut så kan den ikke være tettet igjen. Men mine var også slik til jeg gav opp og brukte rødsprit en sesong. Så gav jeg opp og installerte gass. Da ble familien fornøyde. De var alltid engstelige for såkalt primusbål. Send den for all del ikke på service, da skifter de til veke på begge to og du mister den ene som virker. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Gamle Dampen Svart 16.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 there are many vids on Utube on how to light Optimus's, I suspect you have too much pressure Mvh GD Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 16.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 Fylll den nedre ringen i skåla full med rødsprit ,Da funker den alltid. Du både forvarmer og koker fortere 1 liter på den en 1 på¨gass . Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 (redigert) Forsøk med litt lavere trykk på tanken. Hvis det kommer noe ut så kan den ikke være tettet igjen. Men mine var også slik til jeg gav opp og brukte rødsprit en sesong. Så gav jeg opp og installerte gass. Da ble familien fornøyde. De var alltid engstelige for såkalt primusbål. Send den for all del ikke på service, da skifter de til veke på begge to og du mister den ene som virker. Høres ut som for høyt trykk. har du ikke manometer i påfyllingslokket? PS. Skal en skifte brenner på en primus med hurtitenner må en passe på at en kjøper brenner som er loddet med rett tinn, ellers detter de fra hverandre. Det er alltid lurt å ha en kjele med skaft ved siden av seg når en fyrer opp en primus, snu kjelen og tre den over brenneren hvis en ikke hadde forvarmet nok. Litt om Optimus https://baatplassen.no/i/topic/90027-hvordan-virker-denne-optimus-komfyren/ Redigert 17.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Bruk en sånn lighter til å tenne peisen. Pump opp trykket og åpn opp hurtigtenneren forsiktig mens du holder lighteren foran. Åpner du helt opp slukker lighteren. Så åpner du gradvis til fullt og forvarmer i to minutter. Ikke omtrentlig to minutter eller nesten to minutter. Virker hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 PS. Skal en skifte brenner på en primus med hurtitenner må en passe på at en kjøper brenner som er loddet med rett tinn, ellers detter de fra hverandre. Det er alltid lurt å ha en kjele med skaft ved siden av seg når en fyrer opp en primus, snu kjelen og tre den over brenneren hvis en ikke hadde forvarmet nok. .....og hva slags tinn er rett tinn, og hvordan kan "menigmann" kontrollere dette? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 (redigert) .....og hva slags tinn er rett tinn, og hvordan kan "menigmann" kontrollere dette? Det var alle seriøse forhandlere klar over som jeg snakket med for 5 år siden. De var oppgitt med forskjellige grader som de tålte. En bør også spørre om den tåler hurtigtenner. Da var det en billig og en dyr variant i handelen. Redigert 17.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ronald Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 (redigert) Ser flere nevner for høyt trykk som mulig årsak. Kan jo være så enkelt, men tror det egentlig ikke. Dessuten har du vel manometer/trykkmåler på apparatet? Dysene som brukes til forvarming skal "forstøve" gassen, og blir ikke denne "blandingen" riktig så blåser flammen ut. Min erfaring er at det altså er fininnstilling av dysene som er problemet, og siden de ikke er regulerbare og vanskelig å rense så må de kanskje byttes - og deler får man knapt. At trykket (alene) ikke alltid er årsaken kan jeg "bevise" på mitt apparat hvor den ene brenneren oppfører seg som nevnt til tider, mens den andre alltid er helt problemfri. ...Folk varmet for mye og fikk katastrofale følger... Riktig at disse apparatene kan være litt skumle for de som ikke bruker dem riktig, og det var vel derfor denne forvarmingsmetoden ble tatt bort etter hvert. Men at problemet skulle være at de ble varmet for mye synes jeg høres helt rart ut, risikoen ligger i at de varmes for lite før de tennes. Redigert 17.Oktober.2013 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HåkonBV Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Takk For svar. Problemet var litt for mye trykk. nå funker den somden skal! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2013 Takker for tilbakemeldingen, altfor mange tråder ender uten fasitsvaret. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.