Jump to content

Optimus kokeapparat, får ikke fyr på hurtigtenneren

HåkonBV

Recommended Posts

Forsøk med litt lavere trykk på tanken. Hvis det kommer noe ut så kan den ikke være tettet igjen. Men mine var også slik til jeg gav opp og brukte rødsprit en sesong. Så gav jeg opp og installerte gass. Da ble familien fornøyde. De var alltid engstelige for såkalt primusbål.

Send den for all del ikke på service, da skifter de til veke på begge to og du mister den ene som virker.

Ole
S/Y Algol

Forsøk med litt lavere trykk på tanken. Hvis det kommer noe ut så kan den ikke være tettet igjen. Men mine var også slik til jeg gav opp og brukte rødsprit en sesong. Så gav jeg opp og installerte gass. Da ble familien fornøyde. De var alltid engstelige for såkalt primusbål.

Send den for all del ikke på service, da skifter de til veke på begge to og du mister den ene som virker.

Høres ut som for høyt trykk.

har du ikke manometer i påfyllingslokket?

PS.

Skal en skifte brenner på en primus med hurtitenner må en passe på at en kjøper brenner som er loddet med rett tinn, ellers detter de fra hverandre.

Det er alltid lurt å ha en kjele med skaft ved siden av seg når en fyrer opp en primus, snu kjelen og tre den over brenneren hvis en ikke hadde forvarmet nok.

Litt om Optimus

https://baatplassen.no/i/topic/90027-hvordan-virker-denne-optimus-komfyren/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

PS.

Skal en skifte brenner på en primus med hurtitenner må en passe på at en kjøper brenner som er loddet med rett tinn, ellers detter de fra hverandre.

Det er alltid lurt å ha en kjele med skaft ved siden av seg når en fyrer opp en primus, snu kjelen og tre den over brenneren hvis en ikke hadde forvarmet nok.

.....og hva slags tinn er rett tinn, og hvordan kan "menigmann" kontrollere dette?

.....og hva slags tinn er rett tinn, og hvordan kan "menigmann" kontrollere dette?

Det var alle seriøse forhandlere klar over som jeg snakket med for 5 år siden. De var oppgitt med forskjellige grader som de tålte.

En bør også spørre om den tåler hurtigtenner.

Da var det en billig og en dyr variant i handelen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ser flere nevner for høyt trykk som mulig årsak. Kan jo være så enkelt, men tror det egentlig ikke. Dessuten har du vel manometer/trykkmåler på apparatet? Dysene som brukes til forvarming skal "forstøve" gassen, og blir ikke denne "blandingen" riktig så blåser flammen ut. Min erfaring er at det altså er fininnstilling av dysene som er problemet, og siden de ikke er regulerbare og vanskelig å rense så må de kanskje byttes - og deler får man knapt. At trykket (alene) ikke alltid er årsaken kan jeg "bevise" på mitt apparat hvor den ene brenneren oppfører seg som nevnt til tider, mens den andre alltid er helt problemfri.

...Folk varmet for mye og fikk katastrofale følger...

Riktig at disse apparatene kan være litt skumle for de som ikke bruker dem riktig, og det var vel derfor denne forvarmingsmetoden ble tatt bort etter hvert. Men at problemet skulle være at de ble varmet for mye synes jeg høres helt rart ut, risikoen ligger i at de varmes for lite før de tennes.

Redigert av Ronald (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...