nor star 290.. Startet 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2013 (redigert) Heisann Har nylig anskaffet enP360 med tamd63l motorer i, noen som har peiling på hvilket turtall denne går mest økonomisk i denne båten? (Marsjfart) Til info lå vi på 2200 omdr. Når vi hentet den , som ga ca 19knop , på fullt går den 27-28knop. Hvis noen har tabell for tilsvarende båt er jeg høyst takknemlig? Redigert 16.Oktober.2013 av nor star 290.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Om propeller er rett så skal motoren bruka maksimalt 63l/t på full fart.Burde gje 2,3l/nm På 2200rpm som tilsvara 80% turtal vil i følge fabrikant gi omtrent 33l/h. Som er 1.8l/nm Skal du berekna nøyaktig må du bruka flow målar og GPS. Finnes kanskje nokon som har gjort dette? Det er lite sansynleg at du finn område der båten går mykje rimelegare. Å kjøyra over 90% av max omdreining er ikkje å anbefala. Om båten har eit område den går tungt i (Høg propeller slip, mykje hekk sjø og treg motor akselerasjon) bør unngåes. Kjør motoren på eit omdreiningstall den reagerar raskt på turtals auke. Då går den lett og held lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 https://baatplassen.no/i/topic/28954-diesel-forbruk-princess-414-m2xtamd60c-2x255hk/#entry552960 Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Beklager. Glømde å gange med 2 motorar i svar over. det blir 4.6l/nm og ca 3.6l/nm på marsj. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Ja da ser det ut for 2200omdr er fin marsj? takk for hjelpa? Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Min Tamd63p (performance) bruker 42 liter i timen på 2300rpm. dette turtallet er det som gir roligst motorgange i min båt .på 2200 lager den mer bråk+vibb. Dette gir meg 17-18 i marsfart. Motoren min går veldig lett med eksostemp på bare 410grader etter turbo. I følge volvo maskinverksted går disse motorene på hvilket somhelst turtall kontinuerlig så lenge eksostempen ikke overstiger 450grader. Denne 5,9liters blokka til volvo er brukt i et utall forskjellige konfigurasjoner. der aggregat har det hardest. full belastning fra start uten oppvarming... Forventet levetid før overhaling 12000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 (redigert) Dette blir flisespikkeri nesten kverulerende men tamd63`n er på 5,5 liter uten at det spiller noen rolle Hentet i fra Volvo Penta : http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NORWAY/NO-NO/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/PAGES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES.ASPX Tekniske data Motor TAMD63P-A Produksjons periode 1994-2005 Drift 4- takt Sylinder konfigurasjon 6 Slagvolum (mm.) 98,4 Sylinder (mm.) 120 Kompresjonsforhold 15:1 Deplassement (liter) 5,5 Power (hk) 360-370 Max turtall (omdreining pr. Redigert 17.Oktober.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.