Jump to content

Diesel forbruk Princess 414 m/2xTAMD60c (2x255hk)


mateco

Recommended Posts

Hei, er det noen der ute som kan fortelle meg ca. drivstoff forbruk på en Princess 414 med 2 stk TAMD60C motorer (2x255hp) ved Full og mars fart? Hva ligger maks fart på i knop og hva er den mest økonomiske farten. Noen som kan svare utfra erfaring med denne båttypen?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Normalt driftsturtall ved marsjfart på disse motorene er 2300-2400 rpm. Da er dreiemomentet på topp og da yter de ca. 200 hk hver og drikker 30 liter per time per stykk. Du finner dokumentasjonen her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16446

 

Jeg vil tippe at en 414 med disse motorene vil ha maks fart på rundt 20 kn (med litt hjemlengsel) og grei marsj omkring 16-17 kn.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Heisan, jeg har selv en 414 med tilsvarende maskiner og kan bekrefte at et forbruk på 60-70 liter i timen er ganske så riktig på 2300-2400 rpm.

Selv lurer jeg litt på om du har noen tanker/ideer rundt en kalesjeanordning på akterdekket? dette er noe jeg kunne tenkt meg å få en løsning på, ikke nødvendigvis en hel kalesje men noe som gjør at jeg kan ha skyvedøre åpen ved duskregn. Forslag?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Kingsea, og velkommen på forumet!!

Som du sikkert ser så svarer du her pået relativt gammelt innlegg. Denne tråden ble startet i fjor like før jeg kjøpte min 414.

Når det gjelder spørsmålet ditt vedrørende kallasje så har jeg allerede en mini løsning montert. Dette er en bøyle som er hengslet i nedkant og som brettes akterover. Dermed blir det en mini kallasje over selve inngang.

 

Her fant jeg et dårlig bilde av bøylen.

 

minikallesje.jpg

 

Har ikke hatt sjansen til å få testet ut dette enda. Er for tiden uteseilende og ligger for øyeblikket utenfor Tunis. Kan derfor ikke sende deg ferske bilder. :nonod:

 

Har STORE planer med skuta, men om de blir noe av får tiden vise. Har tanker om å arrangere ny badeplattform som du kan lese mere om i I denne tråden

 

Videre har jeg tanker om å lage til en targa bøyle som strekker seg over akterdekket og som evt. kan benyttes som kallasje bøyle. Men som skipper worse sier: "Den som har lever får se" :lol:

 

mvh

mateco

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Takk for velkomstmeldingen, ja det er noe sånt jeg ser for meg også, når det gjelder badeplattformen ser det veldig bra ut på tegningen, håper du får det til. Det ligger en 87 modell i Oslo som også ligger til salgs på finn.no, denne har targabøyle som ser veldig bra ut, kan det være originalt på 87 modellen? denne har også 61-maskiner


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

og da yter de ca. 200 hk hver og drikker 30 liter per time per stykk.

 

Tror nog inte att man får ut 200 hkr på 30 l per timme. Specifika bränsleförbrukningen på denna typ av motorer är som bäst drygt 230 g per hkrtimme så man kan ganska bra approximera med 5 hkr per liter i timmen dvs med 200 hkr får Du räkna med 40 l per timme och motor.

 

Bränsleförbrukningen med denna båt tror jag varierar mellan 5l/nm vid hög fart och sedan avtagande ner mot 1 l/nm vid 5 knop.

Link to post
Share on other sites

Det er interessant å følge informasjonen fra ebonita som måler dieselforbruk ganske eksakt under ulike fartsområder og turtall.

Jeg har ikke lenger dieseldrivstoffmåler ombord, men observerte at jeg med mine 2 Yanmar 6LYA-STE (370 hk på svinghjul/340 på aksel) og 12 tonns båt i 2007 seilte i snitt med 8.9 knop, brukte 24 l/timen og 2.7 l/nm. Dette var mindre drivstofforbruk enn forventet ut fra båtleverandørens opplysninger.

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett ebonita. Liter-tallet ovenfor var etter egen erfaring men nok med en del sakte fart innimellom, som trekker forbruket ned (mitt snittforbruk pr. time er forøvrig kun 46 liter). Jeg har senere fått tak i kurvene for motorene og spesifikt forbruk ved 2300 rpm er 86 l/t og ved 2400 rpm 90 l/t -- for to maskiner. Her er tallene fra 200 rpm og opp:

 

tamd60c_rpm_forbruk.png

 

Denne har jeg laminert og liggende lett tilgjengelig for alskens beregninger av resterende mengde edle dråper. Ikke spør hvorfor :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei Skipper Worse!

Det er en meget informativ tabell du har laget.

Kunne du ha plottet inn fart evt. nm/liter så hadde den kanskje blitt enda mere informativ. Her er det om å gjøre å tyne mest mulig nautiske mil ut av hver gylne dieseldråpe.

 

Noterer meg tabellen og gjør som du. Laminerer og plasserer på styreposisjonen.

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Blir litt skremt her , jeg. Dere bruker like mye drivstoff på en time, som jeg bruker på en sesong. :lol:

Og jeg kommer "møe" lengre på en sesong, enn dere gjør på en time..... :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 stk 71A motorer: Holder som regel 7,5 til 9 knop og fra 18 til 19 knop når sjøen er ubehaglig ved lav fart. Jeg bruker også agregat. Så på GPS`en at snittfarten i hele 2007 var 7,9 Knop ( Husk tid i havner trekker ned snittet.) Forbruket varierer mellom 14 til 16 liter pr. time. Forbruket til agregatet er ikke kalkulert,. Dvs. at det virkelige forbruket er noe lavere, men sansynlig vis marginalt.

Dette forbruket har jeg ligget mellom hver gang jeg har fylt diesel over mange år. Måler hver gang. Farten er i følge GPS 7,2 knop ved 700o/min. Ca. 8 knop ved 900O/min, 9-9,5 knop ved 1100 o/min og 20 knop ved 1900/min. Bruker et sted mellom 2 og 3 tusen liter pr. sesong.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

bra fart på tomgang da :-) slår du av en motor i havner?

Kan slippe den litt under 7000 O/ min. Jeg kommer ikke under 6,4 i følge GPS. Ved 6,4 knop blir det omtrent ikke bølger. Om jeg kjører i 6,2 eller 5 spiller i praksis ingen rolle om jeg ikke er inne i selve havneområdet. Om jeg er inne i havner, kobler jeg ut og inn. Jeg styrer også med motorene. Om jeg f.eks. kjører in i Strømstad bruker jeg bare motorene å styre med. Da bruker jeg i praksis en av gangen + pluss at jeg kobler ut og inn.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Farten er i følge GPS 7,2 knop ved 700o/min. Ca. 8 knop ved 900O/min, 9-9,5 knop ved 1100 o/min og 20 knop ved 1900/min.

7,2kn@700RPM er vel kanskje en fart du ikke kan beholde over tid da du neppe får skikkelig vanntemp på motor, oljetrykk, lading osv.? Det er synd, da du i denne hastigheten (og lavere) vel ligger innenfor deplasementhastigheten, og optimal økonomisk hastighet for denne type båter. Min erfaring med P35 er at forbruket øker betydelig da jeg øker hastigheten fra normale 6 til feks 8 kn. Jeg ser også tydelig at baugen hever seg og at jeg begynner å pløye vann ved 7-8 kn. Mitt forbruk ved 6kn, er 5l/t, og da går jeg for kun en motor.

 

Har du forsøkt å gå på kun en motor slik at du får ned hastigheten, og samtidig gir motoren noe å jobbe med slik at turtall og vanntempen blir liggende på et mer akseptabelt nivå? Du heller trenger vel egentlig ikke mer enn drøyt 30 hk som jeg, for å gå med en fart på 6kn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har tilsvarende tabell som SW (litt mer detaljert, og har tatt av 1.5 knop ved full opplastning som sikkerhetsmargin ... mer tidevann her borte)..... og er egentlig lett å regne ut for enhver motor.... hvis du har belastningskurven... Regn med 200 gram per hk - time, og med med egenvekt på diesel rundt 0.86 kg per liter, så kommer du lett til svarene med gitt pådrag/belastning.

 

Vi er heldige, da vi kan gå veldig sakte med våre relativt store maskiner ... ned til 450 RPM, og da gjør vi "kun" 4.5 knop når en ikke har med eller motsrtøm...

 

Uansett med nåværende dieselpriser, så er det ikke veldig beroligende lesning .... men skremmende lik SW's tabell rundt 500 hk uttak.... :yesnod:

 

untitled.jpg

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

7,2kn@700RPM er vel kanskje en fart du ikke kan beholde over tid da du neppe får skikkelig vanntemp på motor, oljetrykk, lading osv.? Det er synd, da du i denne hastigheten (og lavere) vel ligger innenfor deplasementhastigheten, og optimal økonomisk hastighet for denne type båter. Min erfaring med P35 er at forbruket øker betydelig da jeg øker hastigheten fra normale 6 til feks 8 kn. Jeg ser også tydelig at baugen hever seg og at jeg begynner å pløye vann ved 7-8 kn. Mitt forbruk ved 6kn, er 5l/t, og da går jeg for kun en motor.

 

Har du forsøkt å gå på kun en motor slik at du får ned hastigheten, og samtidig gir motoren noe å jobbe med slik at turtall og vanntempen blir liggende på et mer akseptabelt nivå? Du heller trenger vel egentlig ikke mer enn drøyt 30 hk som jeg, for å gå med en fart på 6kn.

 

Jeg vet egentlig ikke på tiendels knop hvor fort jeg må kjøre før båten begynner å grave og baugen løfter seg, men det er i området mellom 9 og 10 knop. Jeg er ikke sikke på hvor lang båten er i vannlinja, men den et 13,75 meter uten badeplattform og dregg i baug. (Målt ved fenderlist) Under vannlinja Akter er båten litt lenger en selve skroget over vann . Det er "tunell" og V bunn helt bak. Skroget skrår bakover under vannlinja akter. Regner med at det er ca. 20 cm. Ved lav hastighet kan de se ut til at vannet bak lager en "bølge" forover som treffer den skrå delen av skråget. Det kan ha en marginal skyveeffekt.

 

Jeg har ikke problem med lading varme eller annet ved å kjøre på 700-800 O/min. I og med at motorene har et lite turtallsintervall (650- 2600 O/min) regner jeg med at dynamoene går forholdvis fort ved lavt turtall. Jeg har Ladac som sikrer riktig feltspenning.

 

Om termostaten er i orden skal de ikke gå kalde.

 

Har forsøkt å kjøre på en motor, men den er vanskelig å styre mot den ene siden. jeg synes det er avstressende å gjøre på lavt turtall, så jeg har valgt det. Aner ikke om jeg sparer noe ved å benytte en motor av gangen.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

God eftermiddag och glad pingst!

Vädret kunde ju /åtminstorn på mina breddgradet/ knappast varit bättre för båtåkande. Tyvärr jobbar sambo, så för min del har det blivit mest datorsegling.

 

Jag lägger in en tabell över framkörda värden på min Princess 40 med VP TAMD63.

Jag har tidigare gjort liknande på en Nimbus 3000 och det man kan konstatera är att det alltid lönar sig att ta det lugnt på sjön, åtminstone om man är rädd om 'dropparna' och om man som jag efter många år har kommit fram till att timmar på havet nästan alltid är intressantare än Nautisk mil per timme. Långt nog kan man komma ändå.

 

Men visst... det kan vara kul att åka fort någon gång eller om man vill göra 'pinan kort' när det är skvalpigt och j-t. Men annars tycker jag nog att mina Volvo-motorer låter mycket mer trivsamt på 800 rpm än på 2500. För att inte tala om livet ombord!

 

Tabellen har jag gjort genom att plotta värden från instrument ombord ss Flowscan, logg, varvräknare, GPS och kombinerat med de kurvor på effekt och specifik bränsleförbrukning som finns från Volvo. Jag har sedan själv gjort nya diagram på effekt, specifik bränsleförbrukning, liter per timme, liter per NM m fl och efterhand 'petat' på värdena så att kurvorna blir rimliga och glättade. Jag tror att jag kommit ganska nära verkligheten.

 

Strategin är såklart att preferera gröna värden i tabellen och undvika röda. Och har man inte någon speciell tid att passa så tillbringar vi gärna 3-4 timmar under gång per dag. Ofta kan man ju kombinera det med att både äta och dricka. Och samtidigt hinner man ju trots allt 20-25 Nm även i 6 knop.

 

 

performance_chart.jpg

 

 

Värdena kan anses rimlighetskontrollerade pss att jag nu flera år kört omkring 2000 NM per år och därvid brännt drygt 3000 liter brännolja per år.

Men då tar jag det som sagt för det mesta lugnt...

 

Till sist, några problem att inte motorerna når driftsvärme har jag aldrig haft, och laddning - jo det har jag ordnat...

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meget flott oppstilling av drivstofforbruket ebonita....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Helt enig, dette var flott ebonita.

Kan du eventuelt sende dette (exel ?) skjemaet via e-mail?

Her er noen opplysninger om vår båt - men jeg måler andre verdier. Jeg har max hastighet på litt over 26 knop med mer enn 12 tonn dep.

Det er kanskje lurt å opplyse at en galleon = 3.78 liter.

 

swiftfart.jpg

Link to post
Share on other sites

Heisann alle sammen!

Har fulgt denne tråden siden den så uventa dukka opp fra dvale!

Spennende å lese de forskjellige tabellen som hver enkelt av dere har utformet utfra egne erfaringer.

 

Derimot synes jeg at det blir for enkelt og overføre en verdi fra en båt/erfaring til en annen med hensyn på drivstoff økonomi og motor belastning. (Men interessant lesning er det så absolutt)

 

Motorens belastning oppgis ofte som en direkte avlesning av motorens turtall iht til belastningskurven, men dette blir jo en teoretisk beregning ut fra en optimal kurve oppgitt av motorleverandør.

 

En båt med f.eks for stor propell vil kunne ha et mye større forbruk enn hva belastningskurven tilsier. Likeså om bunnen er mye grodd, utforming på skrog, planingsterskel, etc.

 

Heldig er de som har installert kostbare måleinnretninger for å ha full kontroll, og man må formode at slike instrumenter også sier ifra når groen begynner å påvirke forbruk/fart/ drivstoff økonomi, eller at ”nå drasser jeg på et eller annet som ikke skal være med”. (Det er vel egentlig den nest største fordelen, etter økonomi, med slike instrumenter)

 

Tabellene til Divemaster og ebonita er uten tvil sikkert svært verdifulle for de som har samme type båt, samme deplasement, samme propell og skrog glatthet, og som opererer i samme gitte vær og strømforhold.

 

Vi andre bør vel finne egne erfaringsverdier så godt vi kan. De vil kanskje ikke avvike så veldig fra disse flott utarbeidede tabellene, men de vil avvike.

 

Så hvordan kan oss andre gjøre dette på en billig og smart måte.

En avlesning på drivstoffpumpens pådrag kan sammen med turtallet og avlest fart kan gi et nokså pålitelig bildet av forbruket/nm.

 

Men å avlese pådraget på pumpen kan for mange være svært vanskelig å få gjort. Som ofte er det på små brennstoff pumper ikke oppgitt noen gradering eller annen referanser.

Hadde det vært et elektronisk tilbakemeldingssystem som kunne fortelle oss noe om pumpens pådrag så har dette ville vært det beste. Men dessverre, sånt noe finnes jo ikke på småmotor- markedet i dag, eller ?

 

De fleste pådragshendler gir signal til en turtallsregulator om å forsøke å holde det gitte turtallet ”for enhver pris”. Går skuta på en fjellvegg så vil motoren(e) gi full spiker for å forsøke å kompenser for turtalls droppen som en full stans vil forårsake. Det samme scenario vil utspille seg ved mye motsjø og vind. Om spaken er i samme stilling så vil brennstoffpumpen gi litt ekstra for å kompensere.

 

Mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...