tzaren Startet 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2013 hei plages med en 60 hk mariner 2 taks motor.. får ikke startmotor til å gå skikkelig rundt.. har prøvd med flere batteri å nyladdet batteri å har nettopp byttet til splitter ny startmotor,men har samme problemet. . starteren slår inn,men drar veldig seint å rykkvis,så blir ledningene veldig varme hva kan problemet være? her også prøvd å dra den igang med snor så motoren går rundt å virker ikke for treg... noen forslag til hva som bør skjekkes? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Har du for tynne ledninger? Til en startmotor bør du nok opp i minst 35mm2 kanskje enda mer, avhengig av lengden. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 (redigert) Du har ikke en skjært/revet motor? Antar at kablingen til startmotor er som originalt. Isåfall kan det tyde på at du overbelaster startmotoren. Da er det nærliggende å tenke i de baner i og med at det er en totakter det er snakk om. Edit: ser at du mener den er grei nok når du drar i snora. Redigert 17.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Ledningene - dvs batterikablene blit varme? Da er disse tært innvendig og bare å bytte ut. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GlennIversen Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Start med å bruke startkabler direkte fra batteri og til stateren minus på jord og pluss til kontakten på starteren, går den tregt da er det bare å skru ut starteren og demontere den.Demonteringen er en grei skuring, da ser du også om det er mye rust og skitt inni starteren (ikke uvanlig etter mange år), puss bort dette med ett smergelpapir og vask den grundig med feks aceton eller lignende, skru den sammen igjen og da bør den virke som den skal.Dette er en jobb som stort sett alle som vet hva en fastnøkkel og ett pipesett er klarer. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
dekksgutten Svart 24.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2013 Ledningene - dvs batterikablene blit varme? Da er disse tært innvendig og bare å bytte ut. Eller kanskje dårlig kontakt i starter releet Sitér dette innlegget [color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color][color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color] Link to post
ivar Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 det er det det er dårlig kontakt = motstand at det blir spenningsfall - og dermed varme når det går mye strøm igjennom. Og dersom det er kablene som blir varme så er det de som har for høy motstand Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Anders_K Svart 26.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 (redigert) Vil tippe dårlig kontakt, har nettopp slitt med tilnærmet samme problemet på en evinrude 30hk.. Gå over alle ledninger, bruk ohmmeter til og sjekke du har kontakt. Her er tråden for mitt starterproblem.. https://baatplassen.no/i/topic/104951-30-hk-evinrude-85-bare-klikker-i-startrele/ Redigert 26.Oktober.2013 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.