tommen81 Startet 19.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2013 noen som har noen ide om hvor jeg skal starte feilsøking når vp11c motoren koker og kvitter seg med alt vann på motoren. motoren er ferskvannskjølt. den koker etter 10 kjøring. hvor blir det av vannet? Kommentar fra moderator: Endret tittelen, var 'heit vp md11c motor' Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Det er ikke en lekkasje mellom ferskvannsiden og saltvannsiden på varmeveksleren din, som gjør at ferskvannet blir med saltvannet ut eksosen. Dersom eksosmanifolden er ferskvannskjølt kan det lekke til eksos der (mulig det er kombinert eksosmanifold og varmeveksler på disse motoren?) Kan det være termostaten som ikke fungerer og at vannet som koker over renner (innunder) bakover i båten et sted Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
tommen81 Svart 20.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 kikket nå og det sto ikke noen termostat i . kan vel være forde den koker med engang? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 (redigert) Ser motor og kjøling slik ut? I så tilfelle ser det ut til at eksosmanifolden er ferskvannskjølt ( vanskelig å følge kjølekretsen utifra bildet) som nevnt kan vannet forsvinne herifra og ut esosen. Det som normalt skiller salt og fersvannsiden i varmeveksleren. er en stor o-ring i mellom lokk og kjøleregister. Her kan o-ring være dårlig eller noe tæring i gods, som fører til at vannet forsvinner ut saltvannsiden. Redigert 20.Oktober.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
tommen81 Svart 20.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 helt lik motoren min den der gitt. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Ettermontert Martec-kjøling med elektrisk sirkulasjonspumpe ser jeg. Kommer det vann ut eksosen? Har du sjekket impeller? Hører du at den elektriske sirkulasjonspumpa går når tenningen settes på? Ser du en vannstråle nedi ekspansjonstanken når du tar av lokket og pumpa går? Ser du utvendige lekkasjer på motoren? Har du erfaring med mekking og motorer? Sitér dette innlegget Link to post
tommen81 Svart 21.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 ja kommer vann ut av eksosen impeller er skiftet... "er det flere impeller" la pumpa går når tenningen settes på ja ser vann tråle i ekspansjonstanken når jeg tar av lokket og pumpa går ser ingen lekasje utvendig på motor. kom litt vann ut av innsuget ved den ene sylinderen en gang ikke så mye erfaring med båtmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnevold Svart 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Enten er det lekasje i varmeveksleren slik att den lekker vannet ut der ellers kan det tenkes att du har en KJEMPEDÅRLIG toppakning. Mye trykk i ekspansjonstanken når du tar av lokket? Eller overdrevet mye hvit røyk fra eksos? Du nevner foresten att termostaten var ute, men det er definitivt ikke det som er problemet her, så det kan avskrives. Sitér dette innlegget Link to post
tommen81 Svart 21.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 (redigert) skal bytte toppakning så fort jeg får de. ja mye trykk i tanken når jeg tar opp lokket. synes det ikke er så mye hvit røyk fra eksos jeg. går det og tette en varmeveksler eller må det kjøpes ny/brukt? Redigert 21.Oktober.2013 av tommen81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Da har du bekreftet at impeller er OK og du får vann ut eksosen. Sirkulasjonspumpa går og du ser at der er sirkulasjon. Du sier at vannet koker bort. Det gjør det neppe etter 10 minutter. Tror heller det bygger seg opp trykk pga. defekt toppakning og dette lenge før kjølevannet når kokepunktet.Trolig er det da toppakning eller sprekk i en av toppene. Hvordan oppfører temp.måleren seg? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Kan selvfølgelig vøre toppen, men det var ikke det jeg ville startet med. Midt på undersiden av manefoilen går kjølevæsken inn på ett T-stykke. Her har det lett for å tette seg til med rustsørpe, spesielt hvis den har vært sjøvannskjølt tidligere. Ta av slangene og stikk opp T-stykket med en tråd. OBS,, slangen fra T- stykket til termostat skal være tettet med en plastplugg. Er pluggen borte går mye av kjølevæsken utenom motorblokk. Du finner mer ut av dette om du klikker deg inn på martec sin nettside. Tapp også ut på hver sylinderblokk via avtapningspluggene. Kan ligge rust i kjølekappene. Fyll heller ikke beholderen mer enn 2/3. Fyller du den helt opp får du trøbbel. Luft i systemet får du ut ved å løsne tempgiver, sette på den elektriske pumpa, og la den gå til det kommer væske ut ved hullet til giveren. Sjekk også sinken i veksleren. Er den løsnet kan den blokkere kjølingen. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Martec kjølinga har nok vært montert seinere i motorens levetid og ikke fra begynnelsen.Det er kjent fenomen at å ettermontere ferskvannskjøling på en tilårskommnen,saltvannskjølt motor kan være tvilsomt.Tvilsomt fordi det har bygget seg opp rust i kjølekananlene under "salvannstiden"Så kommer det ferskvannskjøling med ny termostat og høyere temperatur på motor.Da løsner det gjerene rusflak som legger seg en eller annen plass og stenger.Resultat vil sikkert bli koking,men det kunne være greit å vite hvor vannet tar veien. Sitér dette innlegget Link to post
tommen81 Svart 22.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 er eksosmanifolden det samme som varmeveksleren og hvor sitter varmeveksleren på motoren. hvis det ikke er eksosmanufolden som er varmeveksleren ? noen som har bilde av en varmeveksler ? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Nei. Ser du på bildet over er: Varmeveksleren den vannrette sylindriske saken du har på venstre side av motoren i bildet.(med ekspansjonstanken i enden altså lengst vekk i bildet) Eksosmanifolden er den litt mer kantete saken du da har imellom varmeveksleren og motoren (altså fortsatt venstre side av motoren i bildet) Følger du eksosslangen mot motoren ender du til slutt på eksosmanifolden. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
tnorderu Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Hei, Dersom det er Martec ferskvannskjøling du har kan du kikke på installasjonsmanualen på HER. Kanskje det blir finne varmeveksler og eksosmanifold da. Sitér dette innlegget Link to post
kajaa Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 Det problemet du beskriver er helt likt det jeg opplevde med en litt eldre men ganske lik VP2B. Den var også ombygd til FV kjøling i ettertid. Feilen her var gjennomtæring i eksosmanifoil, like bak termostathuset, slik at eksostrykket kom over i ferskvanns-systemet. Derav ingen sirkulasjon og koking etter kort tid. Måtte demonter eks.manifoil og skrape vekk rust for å se teringshullet. FV forsvant også ut med eksos. Sitér dette innlegget Link to post
tommen81 Svart 25.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 hvor mye moment skal toppen på en md11c settes til med? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 se sid 30 http://www.bluemoment.com/manuals/VolvoMD11C_D_17C_D.pdf den skall først dras kryssvis til 30 sen til 80 og sist til 110 Nm men alt står der i manualen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.