Jump to content

Ferskvannskjølt vp md11c koker bort alt vannet etter ca 10min.


tommen81

Recommended Posts

Det er ikke en lekkasje mellom ferskvannsiden og saltvannsiden på varmeveksleren din,

som gjør at ferskvannet blir med saltvannet ut eksosen.

Dersom eksosmanifolden er ferskvannskjølt kan det lekke til eksos der (mulig det er kombinert eksosmanifold og varmeveksler på disse

motoren?)

Kan det være termostaten som ikke fungerer og at vannet som koker over renner (innunder) bakover i båten et sted

Link to post

Ser motor og kjøling slik ut? I så tilfelle ser det ut til at eksosmanifolden er ferskvannskjølt ( vanskelig å følge kjølekretsen utifra bildet) som nevnt kan vannet forsvinne herifra og ut esosen.

Det som normalt skiller salt og fersvannsiden i varmeveksleren. er en stor o-ring i mellom lokk og kjøleregister.

Her kan o-ring være dårlig eller noe tæring i gods, som fører til at vannet forsvinner ut saltvannsiden.

 

bilde

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post

Ettermontert Martec-kjøling med elektrisk sirkulasjonspumpe ser jeg.

 

Kommer det vann ut eksosen?

Har du sjekket impeller?

Hører du at den elektriske sirkulasjonspumpa går når tenningen settes på?

Ser du en vannstråle nedi ekspansjonstanken når du tar av lokket og pumpa går?

Ser du utvendige lekkasjer på motoren?

Har du erfaring med mekking og motorer?

Link to post

Enten er det lekasje i varmeveksleren slik att den lekker vannet ut der ellers kan det tenkes att du har en KJEMPEDÅRLIG toppakning. Mye trykk i ekspansjonstanken når du tar av lokket? Eller overdrevet mye hvit røyk fra eksos?


Du nevner foresten att termostaten var ute, men det er definitivt ikke det som er problemet her, så det kan avskrives.

Link to post

Da har du bekreftet at impeller er OK og du får vann ut eksosen. Sirkulasjonspumpa går og du ser at der er sirkulasjon.

 

Du sier at vannet koker bort. Det gjør det neppe etter 10 minutter. Tror heller det bygger seg opp trykk pga. defekt toppakning og dette lenge før kjølevannet når kokepunktet.Trolig er det da toppakning eller sprekk i en av toppene. Hvordan oppfører temp.måleren seg?

Link to post

Kan selvfølgelig vøre toppen, men det var ikke det jeg ville startet med. Midt på undersiden av manefoilen går kjølevæsken inn på ett T-stykke. Her har det lett for å tette seg til med rustsørpe, spesielt hvis den har vært sjøvannskjølt tidligere. Ta av slangene og stikk opp T-stykket med en tråd. OBS,, slangen fra T- stykket til termostat skal være tettet med en plastplugg. Er pluggen borte går mye av kjølevæsken utenom motorblokk. Du finner mer ut av dette om du klikker deg inn på martec sin nettside.

Tapp også ut på hver sylinderblokk via avtapningspluggene. Kan ligge rust i kjølekappene. Fyll heller ikke beholderen mer enn 2/3. Fyller du den helt opp får du trøbbel.

Luft i systemet får du ut ved å løsne tempgiver, sette på den elektriske pumpa, og la den gå til det kommer væske ut ved hullet til giveren.

Sjekk også sinken i veksleren. Er den løsnet kan den blokkere kjølingen.

Link to post

Martec kjølinga har nok vært montert seinere i motorens levetid og ikke fra begynnelsen.Det er kjent fenomen at å ettermontere ferskvannskjøling på en tilårskommnen,saltvannskjølt motor kan være tvilsomt.Tvilsomt fordi det har bygget seg opp rust i kjølekananlene under "salvannstiden"Så kommer det ferskvannskjøling med ny termostat og høyere temperatur på motor.Da løsner det gjerene rusflak som legger seg en eller annen plass og stenger.Resultat vil sikkert bli koking,men det kunne være greit å vite hvor vannet tar veien.

Link to post

Nei. Ser du på bildet over er: Varmeveksleren den vannrette sylindriske saken du har på venstre side av motoren i bildet.(med ekspansjonstanken i enden altså lengst vekk i bildet)

Eksosmanifolden er den litt mer kantete saken du da har imellom varmeveksleren og motoren (altså fortsatt venstre side av motoren i bildet)

Følger du eksosslangen mot motoren ender du til slutt på eksosmanifolden.

Link to post

Det problemet du beskriver er helt likt det jeg opplevde med en litt eldre men ganske lik VP2B. Den var også ombygd til FV kjøling i ettertid. Feilen her var gjennomtæring i eksosmanifoil, like bak termostathuset, slik at eksostrykket kom over i ferskvanns-systemet. Derav ingen sirkulasjon og koking etter kort tid. Måtte demonter eks.manifoil og skrape vekk rust for å se teringshullet. FV forsvant også ut med eksos.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...