Jump to content

Oljelekkasje i gjennomføring til aksling? (Nidelv 24)


Pequod

Recommended Posts

Heisan!

 

Nede i båten i dag for å undersøke endel ting nærmere, og da jeg åpnet en dørkluke akter ved sofaen, der gjennomføringen til rorakslingen er (det er satt inn automatisk smøring) så oppdager jeg noe sort vann/olje nederst.

 

For halvannen uke siden var det ingenting der. Noen som har noen ideer om hva dette kan være?

 

Det første bildet viser hvordan det så ut 5.oktober, de to nederste er fra i dag.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post

Ser veldig ut som motorolje ja. Ofte ser det verre ut enn det er fordi olja ligger oppå vannet.

Sjekk på motoren, kan være alt fra svetting fra bunnpanne, halvløst oljefilter slangekobling etc.

Smørepatronen sitter på pakkboksen til propellakselen. Husk å bytte denne når den er tom. (fettdosereren gir fett til den fettsmurte pakkboksen)

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post

Oljen ble peilet før vi dro ut, men jeg tok ikke opp luka og sjekket der. Var helt normalt nivå. Kan jo hende at noe har løsnet etter turen tur/retur Oscarsborg. Jeg har vel brukt båten mer de snart to ukene jeg har hatt den enn forrige eier gjorde i hele sommer! Og han brukte den til noen fisketurer, aldri langturer. Så det kan nok hende at SoBo har noen poeng her.

 

Jeg er ikke veldig bekymret, motoren gikk jo som ei klokke hele tiden, ingen ulyder eller noe slikt, men at noe kan ha løsnet virker mer sannsynlig. Skal ta en nærmere sjekk i morgen. Skal også sjekke smørepatronen nøyere. Forrige eier sa at den varer en hel sesong, men det spørs vel på bruken, så det er vel verdt å ta en nærmere titt.

 

Er jo klar over at jeg har kjøpt en gammel båt og en relativt gammel motor også, så jeg er forberedt på overraskelser og problemer og en bratt læringskurve, så dette skal nok gå bra! :smiley:

Men veldig bra å ha et forum som dette å stille spørsmål i, få pekepinn på hva jeg bør sjekke og så ta resten derfra.

Link to post

Skal ta en nærmere sjekk i morgen. Skal også sjekke smørepatronen nøyere. Forrige eier sa at den varer en hel sesong, men det spørs vel på bruken, så det er vel verdt å ta en nærmere titt.

 

Er jo klar over at jeg har kjøpt en gammel båt og en relativt gammel motor også, så jeg er forberedt på overraskelser og problemer og en bratt læringskurve, så dette skal nok gå bra! :smiley:

Men veldig bra å ha et forum som dette å stille spørsmål i, få pekepinn på hva jeg bør sjekke og så ta resten derfra.

Ut fra bildene har pakkboksen/akslen bare kastet ut en eller to sort prikk til så den ser fin ut. SB side.

Så sjekk alt annet med oljen, med å tørke godt rene alle koplingerr så burde du få en peke pinn.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Sjekk om pakkboksen blir varm under normal gange, er det for mye fett blir den varm og fettet smelter og kan lekke ut gjennom tetningen. Det er en svart stripe oppover skroget v.flensen som tyder på dette. Evt tørk rent og legg papir nedi. Legg også papir litt langt frem også så ser du om oljen kommer sigende forfra ( fra motoren/ Gear)

Link to post

Ved nærmere ettertanke: Dette kan ikke ha noe med problemene jeg hadde med roret forrige onsdag? Da det liksom låste seg når jeg bakket? Kan det ha ført til noe mer olje/fettutslipp?

 

Synes det vel ser ut mer som olje enn fett, men så vet jeg forsåvidt ikke hvilken farge smeltet fett har... :smiley:

 

Hvis det er motoren som "svetter" og det er normalt, så har jeg jo brukt båten mye siden jeg fikk den, og på lørdag gikk jo motoren noe over seks timer totalt, kanskje det tilsvarer noe svetting? Forrige uke brukte jeg jo båten mandag, tirsdag, onsdag, fredag og lørdag! :lol:

Link to post

Hvis roret ditt låste seg ved bakking, kan du ha en løs propellaksel, som vandrer noen cm bakover ved bakking, slik at propellmutteren sperrer for rorbevegelsen. Dette kan også forklare at griseriet som i så fall kommer fra pakkboksen (dråpene på skrogsiden kan jo tyde på det), ved at tetingen beveger seg langs akselen der den kanskje er slitt i litt forkjellig grad. Jeg ville sjekket hvor godt akselen er skrudd fast i akselflensen, og deretter myse litt på pakkboksen og sjekke opp om tingene er som de skal. Kan hende du ikke har noe motor-olje på avveie i det hele tatt, og det ville jeg sett på som en høydare.

Lykke til.

Link to post

Er nå om bord i båten, og er noe bekymret. Det var kommet mye mer olje/vann i kjølen, men etter noen omganger med lensepumpa så så det ok ut igjen.

 

Men, når jeg tok av pakkboksen så begynte det å piple ut vann gjennom hullet der den var koplet til. Og det bare fortsetter. Er den en lekkasje her, eller er det slik det skal være ettersom det jo tross alt er pakkboksens funksjon.

 

Når jeg rørte litt i det som lå på bunneæn, så løste det seg fort opp, så det er ikke snakk om noe tykk motrolje.

 

Skulle egentlig en tur over til Padda for å hente en gammel kalesje til vinteren, men nå vet jeg ikke om jeg tar sjansen...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Tok av pakkboksen ??. Må være veldig forsiktig med løsning/avtagning av pakkboks når båten ligger på sjøen, kan jo få hele havet inn. :diving:

Litt unøyaktig der ja, ikke pakkboksen, men smørepatronen! -:)

Og motoroljen sjekket, fint nivå der. ingen tegn til løse slanger eller filtre, såvidt jeg kan bedømme.

.

Men, når jeg tok av pakkboksen så begynte det å piple ut vann gjennom hullet der den var koplet til.

 

Har en mistanke om at denne setningen vil forfølge meg en stund framover her på forumet.... :)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...