gregor Startet 24.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2013 Skal kjøpe meg en diesel vannvarmer.. mest sannsynlig en eberspacher 5kw.. men snakket med noen som mente jeg burde legge varme i gulvet og at det blir veldig kaldt på gulvet om jeg ikke gjør det? Syns det høres upraktisk ut med varme i gulve.. hvordan gjøres det i tilfelle? Blir det ikke tungvindt å komme til under gulvet? Jeg har planer om å male stålet under gulvet neste år så trenger å komme til relativt greit.. det er jo uansett greit å ha tilgang i en stålbåt.. Båten er en 44 fots stål seilbåt.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Lazyjack Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Foreslår at du heller isolerer dørkplatene fra undersiden med passende materiale. Å legge varmeslanger under dørken vil være mye jobb og vanskeliggjøre adkomsten. Det vil nok også gå med uforholdsmessig mye effekt fra varmeren til dette. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Såg faktiskt en båt på en mässa för något år sedn som hade värmeslingor i golvet. Det var en båt från något av de prominenta holländska varven tror jag. Kanske Linssen? Du kan ju kolla runt lite i deras broschyrmaterial. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Selfa båt i Trondheim har hatt gulvvarme i mange år.. men det er jo yrkesbåter som har vesentlige dyrere løsninger enn lystbåter.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sun Flyer Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Det blir grei lunk i dørken bare av at vannslyngen ligger der. Så hvis det er enkelt ville jeg bare gjort det. Men det erstatter ikke radiatorene/viftene du trenger ellers. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
gregor Svart 25.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 har hatt planer om å ha vannslynga under dørken så det hjelper nok ja.. mulig jeg isolerer litt under dørken i tilleg da.. får se hvordan det blir uten først.... Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Sun Flyer Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Du kan jo prøve å ha vannslynge av kobberrør. Jeg brukte vanlig kjølevannslange og de blir jo ikke så varme. Så det funket best der det var t-stykker og ventiler i metall under dørken. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Tom Rør Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Jeg ville brukt alupex som varmeslynge. De er lett å bøye, og leder bra. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 27.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Men vil radiatorne bli noe kaldere om man "bruker opp" varmen med kobber rør / alupex under gulvet? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Tom Rør Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 (redigert) Så lenge det er sirkulasjon på anlegget, vil det ikke bli voldsomt med varmetap. Hvis du ikke trenger varmen fra rørene, kan du jo bare isolere dem. Redigert 28.Oktober.2013 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Jeg planlegger også å montere en slik vannvarmer i vinter og ser for meg gulvvarme i badene. Noen som kan tipse meg på type vannvarmer og egnet størrelse? Jeg skal varme opp de to badene som sakt med alupex el. sløyfer og montere en radiator i tillegg i byssa. I tilegg ønsker jeg å kunne varme opp varmtvannet i berederen. Er en 5kW overkill da jeg jo har en 6kw Eber luftvarmer fra før. Lite smart har jeg skjønt å montere en for stor varmer som blir gående å sote på tomgang? Hva med støy? Jeg trenger en som er stillegående, da jeg ønsker i montere varmeren under senga. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sun Flyer Svart 29.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Syns eber-vannvarmeren bråker ganske mye. Ville ikke hatt den under en køye som er i bruk ihvertfall. Jeg hadde 5kw eber og 2 kw luftvarmer på en 43 fots seilbåt. Det var greit. Det blir din vurdering. Vil tro du kan klare deg med kun en varmer i gang mesteparten av tiden. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
REM Svart 29.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Hva er det som bråker da? Fuelpumpa kanskje? Eller Sirkulasjonspumpa? Begge disse kan vel monteres ett annet sted i systemet og lenger unna? Ellers er det nok luftvarmeren som vil ta den største jobben og kanskje gå kontinuerlig i kalde perioder. Vannvarmeren blir mer av og på ved behov. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sun Flyer Svart 29.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Det er en slags høyfrekvent lyd som går igjennom marg og bein... Fra selve apparatet.Sirkulasjonspumpa er løs, så den setter du ikke nødvendigvis der apparatet er. Andre må gjerne rette meg om jeg tar feil. Fuelpumpa er helt lik andre fuelpumper med tikkelyden sin. Har bare hatt et sånt apparat. Det var montert i akterspeilet på seilbåten. Vi bor i båten og begynte å sove i forpiggen etter at vi kjøpte det apparatet... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
REM Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 Noen med Webasto vannvarmer eller annet her inne som kan si noe om støyen? Ser altså for meg å montere varmeren under køya i forpiggen oog vil ha en varmer som ikke støyer for mye. Har plass til å støyisolere, og da spiller produsentmerket kanskje mindre rolle? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
oivindg Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 Noen med Webasto vannvarmer eller annet her inne som kan si noe om støyen? Ser altså for meg å montere varmeren under køya i forpiggen oog vil ha en varmer som ikke støyer for mye. Har plass til å støyisolere, og da spiller produsentmerket kanskje mindre rolle? Tipper at støyen blir levelig siden du har plass til å isolere, men sånt er jo vanskelig å avgjøre uten å prøve. Jeg har min Webasto i maskinrommet, og har problemer med å høre om den går, noe som tyder på at støyen ikke er all verden. Vi kan møtes i Svelvik en kveld hvis du vil høre på lyden. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
REM Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 Takk for tilbudet Oivindg. Høres vel ut som Eber og Webastoen støyer omlag likt. Da tar jeg sjansen på å montere under senga, og evt. isolere. Hvor stor varmer har du, og hva varmer du opp med vannvarmeren? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
oivindg Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 Takk for tilbudet Oivindg. Høres vel ut som Eber og Webastoen støyer omlag likt. Da tar jeg sjansen på å montere under senga, og evt. isolere. Hvor stor varmer har du, og hva varmer du opp med vannvarmeren? Jeg har en 5kW Webasto. Varmer varmtvannsbereder og to 1500W (tror jeg) radiatorer i salongen. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
REM Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 Fornøyd eller? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
oivindg Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 For meg var det viktig å få koblet vekk alle meterne med plastrør som gikk mellom styrbord motor og varmtvannsberederen. Så nå kjøler motorene kun seg selv, og varmtvann må ordnes med 220 volt eller Webastoen. Og det funker helt supert. Jeg starter Webastoen når jeg setter på kaffevannet om morgenen, og da har kona varmt vann i dusjen før jeg har fått i meg kaffen. Tar rundt et kvarter, noe lenger hvis berederen er helt kald. Webastoen bare starter og går som en klokke. Jeg har gjort det enkelt, og koblet radiatorene i serie med berederen, og regulerer varmen i salongen ved å slå av eller på viftene på radiatorene. Det er veldig lite varme som lekker ut i salongen hvis ikke viftene er i gang. Når viftene er på varmer jeg greit alle rom nede i sommersesongen. Vi får også god lunk under kalesjen hvis vi åpner luka opp, men jeg vurderer å putte inn en varmer til for å få enda bedre varme oppe under kalesjen. Fristende å kjøpe en til lik den jeg har, men det vil nok være mer praktisk med luftvarmer i cockpiten. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Lazyjack Svart 5.November.2013 Del på Facebook Svart 5.November.2013 Jeg har gjort det enkelt, og koblet radiatorene i serie med berederen, og regulerer varmen i salongen ved å slå av eller på viftene på radiatorene. Du har vel ekspansjonsbeholder i kretsen antar jeg? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 5.November.2013 Del på Facebook Svart 5.November.2013 Jeg har gjort det enkelt, og koblet radiatorene i serie med berederen, og regulerer varmen i salongen ved å slå av eller på viftene på radiatorene. Du har vel ekspansjonsbeholder i kretsen antar jeg? Ja, det glemte jeg å si. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.