Jump to content

Manglende papirkart kan gi avkortning i forsikring.

Erik

Recommended Posts

Seilas har en artikkel der det fremkommer at dersom man ikke har oppdatert papirkart ombord, så kan man få 10-20% avkorting i forsikring ved evt. grunnstøting.

Se mer her :

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2155766&cat=4916

Dette har jeg ikke vært klar over, og det er jo egentlig ganske alvorlig :confused:

Selv har jeg tidligere hatt Papirkart på luka for oversikten, og vurdert detaljer som skjær, luftspenn etc på kartplotter med god inn zooming,

Når jeg har kommet til nye områder som vi ikke har kart på fra før har jeg tatt turen til nærmeste bokhandel og kjøpt nytt kart for området.

Men de siste årene har jeg merket at papirkartet sjeldnere og sjeldnere kommer frem. Jeg bruker fortsatt kartplotter for nærområpet rundt båten, men jeg bruker nå alternativ kartplotter (Ipad) til oversikt. Den er kjappere å zoome ut i (enn å lete etter neste papirkartblad) , og enklere å ta kurser og avstander i.

Jeg har fremdeles papirkartene ombord, og jeg kjøpte faktisk tilogmed noen nye på turen også i år, men det var mest for tradisjonen, og ble i praksis ikke brukt noe særlig.

Var DU klar over at dette var ett krav å ha oppdatert papirkart ombord ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Så man kan få opp til 20 % avkorting dersom man ikke har papirkart om bord, men det er helt greit om det ligger nederst i kartbordet og ikke blir brukt? Går man mindre på grunn om man har et papirkart liggende, særlig når man allerede står på skjæret? Jeg bare spør...

Det blir litt i samme gate som at man må ha flytevest om bord, men trenger ikke bruke den.

"– Det går da vel faan ikkje an å klæ sæ vækk fra å drokne? Og ka i all verden ska æ med flytevæst i båten hvess æ dætt i havet? Kæm dåkker meine æ ska rope tell for å få dem tell å klæ han på mæ? Hæ?", som han godeste Arne Pedersen sa.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Soc hvor er det du finnavigerer sånn at du ikke ser detaljer nok i et vanlig papirkart? Da jag var i Marinen på MTB hadde vi kun papirkart som navigasjonsmiddel, og kun en navigasjons GPS som viste koordinater. Vi gikk i mange grunne og trange sund. Man bør minimum kunne sette ut kurser og ta peiliner i papirkart ihvertfal. Jeg har bestandig med papirkart, men bruker jo ikke dem på kjendte steder.. da bruker jeg Kartplotter og Ipad med Navionics som backup. Er jeg usikker eller at noe feiler tar jeg opp papirkarttene å sjekker ut at ting stemmer. Det er og viktig å følge med på EFS

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hmmmm,

Jeg tror det er slik at i dag at den proffesjonelle flåten ikke trenger papirkart om de har tilstrekkelig med elektronisk navigasjon. Om dette er riktig vil det jo være merkelig om lystbåtførere med 2 eller flere uavhengige elektroniske kartsystem skulle få avkorting

Ref ett godt program på Dansk tv for litt siden.

Ja de klarer seg ombord med "bare" elektroniske navigasjonshjelpemidler - må ha to sett, men om ett av de ikke virker, så for de ikke seile fra havnen.

Har de derimot liggende papirkart ombord, så er det god tur.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Enig: Umulig å å se noe som helst små detaljer i trange sund på de kart som er å få kjøpt.

Det er i praksis forskjell på Sjøkart og båtsportkart. Båtsportkartene er vanskelige å se detaljer på, det er jeg enig i. Et sjøkart er det mye bedre på, og spesielt hvis man har 'kart lupe' å hjelpe seg med i tillegg. Men ett sjøkart er jo ganske stort og uhåndterlig da, hvis man ikke har kartbord eller egnet sted å ha det (jeg har dem på luka over ingangen i Seilbåten, så ombord hos oss er det greit.

Er det noen som vet om båtsport kart er godkjent av forsikringsbransjen da ?

Uansett er det ikke tvil om at man kan klare seg med papirkart. Det har man jo gjort i uminnelige tider. Spørsmålet er heller : Er kart plotter alene godt nok. Og svaret på det er fra forsikringsbransjen : Nei !

Men det er vist nok å ha det ombord, trenger ikke bruke det så vidt jeg skjønner :crazy:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

For å kunne navigere uten papirkart må nyttetrafikken ha ECDIS systemer. De er ikke akkurat det samme som en hobby kartplotter liksom...

Og det kreves også at skipsfører er ECDIS utdannet. Eget krav fra Sjøfartsdir er på vei nå.

Båtsportkart bruker jeg ikke. Jeg bruker de store kartene i Hovedkartserien - bretter de til så de passer formålet.

http://www.nautiskfritid.no/Shop2/Sjoekart/Norske-kart/Store-sjoekart/Hovedkartserien

Har samme type kart for Sverige

Har også overseilingskart for Skagerak

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Men det er vist nok å ha det ombord, trenger ikke bruke det så vidt jeg skjønner :crazy:

kanskje burde vart avkortning (høyere egenandel) dersom man sejler på en boe som er utmerket i kartet ! (papir eller plotter spiler ingen rolle)

dette hadde gjort premien litt billigare for oss alle............og litt dyrere for de som ikke kan navigere eller gidder !!

Er det noen som vet om båtsport kart er godkjent av forsikringsbransjen da ?

Svenske båtsportkart er i hvertfall offisielle sjøkart....bare trykket i et fysisk mindre format.

både skala og basis info, er lik som vanlige sjøkart. men der finnes også en del tilleggsinfo for fritidsbåter !

S/Y Gunga Din

Soc hvor er det du finnavigerer sånn at du ikke ser detaljer nok i et vanlig papirkart? Da jag var i Marinen på MTB hadde vi kun papirkart som navigasjonsmiddel, og kun en navigasjons GPS som viste koordinater.

Nå har jeg ikke vært på en MTB, men jeg antar at man der har både kaptein, styrmann, og navigatør. Jeg må ta alle disse rollene selv. Når jeg kjører i rundt 22-25 knop har jeg som regel nok med å holde utkikk. Og da er plotteren omtrent i synslinjen og derfor lett å bruke. Mens kartet slenger rundt omkring, særlig hvis det er litt bølger og jeg må holde begge hender på rattet, eller en hånd på ratt og en på gass. Alternativet hvis man kun skal bruke papirkart er å kjøre i "snekkefart". (Og ja, jeg har som regel papirkart med.)

Jeg synes plotteren var grei da jeg skulle se meg om her (se bildet). Har du vært på MTB ser du kanskje hvor det er :smiley:

bilde

Eller her:

bilde

Redigert av soc (see edit history)

For å kunne navigere uten papirkart må nyttetrafikken ha ECDIS systemer.

Jepp det må de. De må ha to. Som strømforsynes fra to helt separate kilder. Og de skal ha systemer på plass som hindrer at du bruker ikke-oppdaterte kart.

Videre lar de deg ikke zoome hinsides. Et kart i 1:50000 får du ikke zoomet til 1:1000. For den nøyaktigheten er ikke i det kartet.

Hmmmm,

Jeg tror det er slik at i dag at den proffesjonelle flåten ikke trenger papirkart om de har tilstrekkelig med elektronisk navigasjon. Om dette er riktig vil det jo være merkelig om lystbåtførere med 2 eller flere uavhengige elektroniske kartsystem skulle få avkorting

Forskjellen er jo som sagt før Proffkarta er godkjente kart og store skjermer.

Kartplotter har som regel små skjermer og ikke godkjente kart, en leser jo en om at noen her at noen finner en grunne som ikke

var i plotteren, men den var i papirutgaven. Nøyaktigheten er vel også et moment hvis den skal godkjennes for navigering.

Så det er ok at det blir avkorting hvis en stoler blindt på plotteren, som bare er et hjelpemiddel.

Skal en få godkjente plottere og kart er jeg redd prisen ikke blir for Hvermansen og en må ha som sagt to og to strømsystemer.

Merkelig av KNBF ...........

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Man navigerer ikke sikkert i mørket med plotter. Man navigere sikkert i mørket med radar.

Det er ting på sjøen som ikke står i kartet. Andre båter feks.

Man navigerer trygt i mørket ved å holde seg til farleden, følge lyktene, og dens sektorer.

Radar er og forblir ett hjelpemiddel, den kan fort stilles så galt at man ikke ser det en bør se.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...