Erik Svart 27.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2013 KNBF engasjerer seg i saken, og Seilas omtaler det, så at problemstillingen er reell skulle være sannsynliggjort? Er det ikke noen her med kontakter i KNBF som kan sjekke bakgrunnen for at de har engasjert seg ? Det burde jo finnes konkrete saker, firma og vilkår som gjør at de har tatt tak i dette ? Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kaftein ØL Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Er sikkert noen her inne som "har fasiten". Geir Det var en kar i Østfold som hadde fasiten på det i 98/99 da jeg kjøpte et kartprogram med kart Skien til Risør, ikke var det dyrt heller.. Men det var KUN skipsleia som hadde kart det på sidene av leia var grått ikke seilbart. Da jeg ringte og sa at jeg var interessert i områdene på utsiden av leia, SA HAN DER ER DER ALLE SKJÆRA ER OG DA KAN DU GÅ PÅ GRUNN.. Så mulig ideen hans burde hvert på plotterne og med alarm når en kom ut i gråfeltet..Fungerte fint og trykt fra sted til sted. Fikk pengene igjen. Så kan vi andre uten hekksjø utforske gråfeltene som best vi kan.... Få se den........... Dette har vært å lese med jevne mellomrom i forskjellige artikler, har ikke tenkt å kaste bort tid på å lete opp dette så du får ta det for god fisk eller la være... Antallet grunnstøtinger blant skipene har også økt de siste årene, til tross for at flere og flere seiler papirløst. Jeg tror ikke det er noe galt med systemene av den grunn, en er nødt til å se på helheten når et rederi pusher skuta og mannskap til å maks profitt til enhver tid, ofte mange havneanløp (spesielt for kyst-båtene) med fortøyningsruller ect. utenom arbeidstid, hurtige laste/loss-operasjoner osv. På fritidsbåter er det utvilsomt sammenheng med sommerværet, at det skjer flere uhell når det er så fint vær som i sommer er helt logisk og et fenomen som aldri kommer til å forsvinne uansett hvor mye regler og tøv som blir innført.. En annen ting er kombinasjonen med fyll, åpen hurtiggående småbåt, men disse kjører sjeldent på grunn, heller rett på land eller alternativt i hverandre... Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Etter å ha fulgt litt med på utstyrsmarked og trender, så ser eg ein klar økning i bruk av epoxyprodukter til antipestbehandling. Samtidig viser tall at grunnstøtinger har vert økende. Det kan godt være ein samanheng mellom dette også Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jan E. Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Satt på en med nye Garmin plotter, og oppdatert kart i sommer. Når han var på vei rett mellom Danmark og Stråholmen lurte jeg på hva han drev på med? Hæ, er da helt åpent å klart her fikk jeg til svar. Kikket på kartplotteren hans og det så vitterlig slik ut. Så bad han innstendig om å legge seg nord for Danmark. Tydelig at noe i oppsettet ikke var justert rett. Ikke rart grunnstøtingene øker. På papirkartene ser en tydelig at her er ikke stedet å satse på å kjøre gjennom for andre en lokalkjente. Jeg ser på plottere som hobbyelektronikk som er kjekt å ha. Det går nok fortsatt en del år med utvikling før jeg forandrer mening. En så lenge er papirkartene fortsatt hoved-navigasjonen i min båt. Gunga Din har også et veldig godt poeng en bør ha i bakhodet uansett hva en bruker. På papirkart ser en at en bør holde seg unna området. Men på en plotter zoomet godt inn kan en gå på en overraskelse. Jara Wynja Link to post
Frøken Fryd Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Nå er jeg ikke kjent i området du linker til, men ut fra gule sider ser det ut som at man burde kunne gå hvis man holder litt lengre mot Danmark enn midten, men jeg liker å stå på flyen når jeg går på slike steder slik at jeg ser hvor grunnene er, for det er jo urent når man ikke følger stakene. Var det slik at kartene hans ikke viste noe som helst her da eller? Link to post
oslofjord Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Avkortning pga manglende sjøkart er vel noe forsikringselskspene sparer mye penger på ? Link to post
Mulligan Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Ser ut som risikosport. Link to post
Jan E. Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 (redigert) Den viste de to grunnen på 0,4 med x, og generelt noen av dybdene i området. Men fargeskaleringen var bla. ikke satt så dypt? Så fargen på vannet hadde samme farge som farbar leder. Så for en som ikke er vant med papirkart, eller har det ombord, vil jeg tro har langt større problem med å "hacke" at noe galt kan være i emningen om ikke plotteren er satt opp helt riktig. Og med alle de menyene slike plottere har vil jeg tro mange der ute kjører med plottere som ikke viser så mye som de eventuelt bør eller kan. Redigert 4.November.2013 av Jan E. (see edit history) Jara Wynja Link to post
Frøken Fryd Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Tok en titt på OpenCPN her nå, ville nok ikke hatt noen store betenkeligheter med å gå gjennom det stedet selv om jeg ikke er noe kjent der. Stikker vel ikke mer enn 115cm båten min så det skulle nå gå fint. Link to post
Mulligan Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Da skulle jeg i så tilfelle hatt greie på når kartdata var innhentet, hvor tett grid de kjørte og hva de brukte til navigasjon. Link to post
baatsman Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Kjenner til at større båter nå kjører papirløst. Faktisk med opptil 3 separate systemer. For min del har jeg en Raymarine og 2 ipader ombord. Har papirkart for våre seilingsteder. Men ser ikke utfordringen med elektronisk. Årsaken til papirkart er hvis Mr Ray skulle "dø" underveis. Da er kartene lett tilgjengelig. Har ett par nm gjennom mange år på sjøen og ikke en grunnstøtning med større båt. Men tror fokus på opplæring av elektroniske hjelpemidler er smart. Hadde hverken det på D5l eller LA. Og jeg synes det burde vært obligatorisk. Vi sees! Link to post
S/Y Emma Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 (redigert) Tror ikke jeg ville gått gjennom her... Men ser ikke hvordan et papirkart skulle advart meg bedre? Utzoomet: Redigert 4.November.2013 av Steinsvik (see edit history) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Færderfyr Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Er det noen som av dere som har grunnstøtt, hatt forsikringen i orden, og virkelig fått spørsmål om dere hadde kart ombord? Link to post
Jan E. Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 (redigert) Men ser ikke hvordan et papirkart skulle advart meg bedre? I båtsportkartene er grunt farvann fargemerket ganske tydelig. Denne fargemerkingen kan editeres bort på en plotter. Allerede der har en potensielt økning av risikoen. ____________ På han sin plotter var det mindre opplysninger en på noen av bildene jeg ser over området som er vist her nå i tråden. Mest sannsynlig hadde det gått helt fint. Jeg nevnte episoden som en erfaring på at plottere fort kan lure folk opp i problemer papirkart mest sannsynlig ikke hadde gjort.(selv om de kan gi andre problemer) Og det finnes sikkert tusener av steder langs kysten der tilsvarende problem faktisk hadde ført til en grunnstøtting. Når vi hadde kommet til havna gikk vi inn i menyen og forandret en hel del parametere. Og så da at det plutselig kom frem mye info en helt klart vil ha fremme når en bruker en plotter til å navigere etter. I et papirkart er det jo ganske få andre muligheter en misstolkning som er mulig. Og det minuset har en plotter også+mange andre ting tydeligvis. Og er jo egentlig ingen grunn til å gå mellom Danmark og Stråholmen når det tar akkurat like lang tid å ta den trygge ruten nord for Danmark. Så en plotter kan kanskje gjøre en mer tilbøyelig i å ta risker som et papirkart kanskje hadde vist som litt tvilsom, og en dermed ikke hadde tatt. Og det viser jo statistikkene tydelig også kan det se ut som. Redigert 4.November.2013 av Jan E. (see edit history) Jara Wynja Link to post
finnarne Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Guttungen var kraftig på i sommer. Såpass at innredningen som var satt fast med epoxy løsnet. (Det var riktignok en dårlig blanding, og den skulle festes bedre, som den er gjort nå). Samtidig kom det mere vann inn etter seilasen. Vi trodde det var gjennom propellhylsen, men ble litt redd, siden det så ut til å komme gjennomføringen til kjølevannet. Meldte fra til forsikringsselskapet, fikk ingen spørsmål da om vi hadde kart ombord. I ettertid viste det seg at det at det manglet 4 av 6 skruer til å feste risten rundt kjølevannsinntaket. Men ingen spørsmål om kart. Da var det Frende forsikring. Ingen spor etter grunnstøting når båten kom på land :) Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
oslofjord Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Etter grunnstøting kan man alltid være etterpåklok å fastslå at man kunne gjort noe anderledes. Man kunne hypotetisk før en hypotetisk grunnstøting kanskje kjørt saktere, hatt utkikspost i baug, kjørt utaskjærs, holt seg hjemme pga dårlig sikt/mørke, vært mer oppmerksom framover istedenfor å helle i kaffe eller flørte, stirret mer på gps osv osv Forsikringsselskapet kan ved grunnstøting alltid kunne spole tilbake å finne ut hvordan fører kunne ungått grunnstøting........men om det i båten ligger slengt et gammelt papirkart eller ikke spiller vel i praksis ingen rolle ved grunnstøtinger hvis man uansett bruker gps/kartplotter. Link to post
Mulligan Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Jeg synes man viser en nesten rørende tiltro til nøyaktigheten i et sjøkart. Link to post
Jan E. Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Jeg har ingen rørende tiltro til det heller. For egen del er det egentlig kun hvitsektor på fyr jeg stoler 99% på. Skal ha en "plotter" i båten innen sommeren. Men da er kravet (om mulig) at jeg skal kunne få opp flyfoto ala Eniro sine, og samtidig posisjon på båten på flyfotoet. Så får jeg se hvordan utvelgelsen for det skrider frem i løpet av vinteren. Jara Wynja Link to post
S/Y Emma Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 (redigert) Jan E.: På Furuno sine MFD-plottere kan du ha flyfoto overlay på land. Redigert 5.November.2013 av Steinsvik (see edit history) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gunga Din Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 For egen del er det egentlig kun hvitsektor på fyr jeg stoler 99% på. ja for 1 % av gangene kan det vare en 'ikke ledande hvit sektor' https://baatplassen.no/i/topic/46488-spoersmaal-om-symbol-i-baatsportkart/?p=629707 S/Y Gunga Din Link to post
Jan E. Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Hehe, ja er derfor jeg ikke stoler helt på det engang. Steinsvik, flyfoto på land er jo egentlig ikke så interessant for annet en lettere å plukke ut referansepunkter. jeg er ute etter flyfoto for å se grunner i sjøen. Fantastisk stor hjelp å kunne se på dette: http://kart.gulesider.no/m/n4nCj fremfor dette: http://kart.gulesider.no/m/n4nQM Selv med vanlig plotterkart, riktig satt opp, syntes jeg flyfoto fra Eniro er ekstremt mye mer til hjelp. Men selvfølgelig alt til sin bruk. Vanlig kartplotter er kjekt det også. Men en enhet som kan vise Eniro flyfoto kan stort sett vise det samme som en kartplotter i tillegg. Så vinn vinn Jara Wynja Link to post
JRK Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 (redigert) Det er en ting som slår meg og det er at folk tenker at om plotteren ryker så er det bare å gå over på papirkart. Når jeg seiler på papirkart sitter jeg hele tiden å sjekker hvor jeg er på kartet I tillegg til å se etter grunner og annet. Om jeg seiler med plotter ser jeg bare etter grunner og annet. Med andre ord om plotteren dør er det ikke så lett å se akkurat hvor man er på kartet. Opplevde I GPS'ens barndom at denne ble slått ut av radaren på Mågerå I et par sektorer og jeg brukte faktisk et helt kvarter før jeg var helt sikker på posisjonen utfra peilinger (Var også dårlig vær) Redigert 6.November.2013 av JRK (see edit history) Link to post
Roger jo Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Hehe, ja er derfor jeg ikke stoler helt på det engang. Steinsvik, flyfoto på land er jo egentlig ikke så interessant for annet en lettere å plukke ut referansepunkter. jeg er ute etter flyfoto for å se grunner i sjøen. Fantastisk stor hjelp å kunne se på dette: http://kart.gulesider.no/m/n4nCj Men selvfølgelig alt til sin bruk. Vanlig kartplotter er kjekt det også. Men en enhet som kan vise Eniro flyfoto kan stort sett vise det samme som en kartplotter i tillegg. Da kan Norge i bilder være bedre http://www.norgeibilder.no/ men venstreklik i kartet for å sjekke at en har siste bildedata. Sjøkart er vel best her http://www.kartverket.no/Kart/ Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jan E. Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Ser slik ut ja Men finnes det muligheter for offline bruk av dette? Finner ikke ved søk på forumet, men er det kanskje tatt opp i en tråd tidligere? Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn