Jump to content

Manglende papirkart kan gi avkortning i forsikring.

Erik

Recommended Posts

Spurte er selskap om kart og kartplotter.

fikk dette svaret og det var vel greit svar?

Hei, takk for at du tar kontakt!

Vi krever ikke at man har kartplotter og slikt i båten. Men at man følger sikkerhetsforskrifter:

• Båten skal fortøyes forsvarlig, holdes lens og det skal føres forsvarlig tilsyn med båt og tilbehør
  • Båten skal holdes i sjødyktig stand - definert i Sjøloven
  • Når båten står på tilhenger som er parkert, skal tilhengeren være låst
  • Utenbordsmotor, hekkaggregat og løst utstyr skal være fastlåst eller boltet til båten eller innelåst i bygning
  • Båten skal være forsvarlig oppstøttet og tildekket under opplag
  • Båten skal ha minst ett drivstoffilter montert. Filteret skal skiftes minst en gang pr år.

Dersom dette ikke overholdes, kan retten til erstatning bortfalle helt eller delvis, jf.forsikringsavtaleloven § 4-8 og § 4-11

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

har googlet .......men hva er definisjonen..... :confused:

Det lurte jeg på også.

http://www.lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-06-24-39/*

Sendte et nytt brev med enkle spørsmål.

1. Er det greit å bruke kartprogram på PC til navigering.

2. er det greit å bruke en kartplotter til navigering.

3. må en også ved bruk av kartplotter ha papirkart om bord.

4. er det noen alders begrensing på papirkartene.

Hei igjen!

Som sagt så stilles det ikke noe krav til navigeringsutstyr. Om det er feilnavigering eller feil i kartplotter/gps så har ikke det noe å si for skadeutbetaleingen så lenge du ikke har opptrådt uaktsomt. Det er ikke alle digitale kart som er oppdatert med alle småskjær rundt omkring, det er vi klar, så om du skulle grunnstøte så er skaden dekket.

Så er spørsmålet, HVA er UAKTSOMT.??????

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 1 måned senere...

Ingen krav til forsvarlig navigasjon i det hele tatt der da slik jeg tolker det ?

Det kommer vel inn under de generelle bestemmelser om grov uaktsomhet. Dvs dersom navigasjonen er saa uaktsom at det kan regnes som grovt, kan det bli avkortning.

Så er spørsmålet, HVA er UAKTSOMT.??????

Noe maa da advokatene ha aa krangle om :smiley:

Dette kravet kom fra et selskap som heter Quality Maritime, og de har krav i vilkårene om at det skal være manuelle kart til hoved navigasjon, og kartplotter er kun et hjelpemiddel sekundær navigasjon. Det å ha godkjent navigasjonsutstyr ombord i båten er et rimelig krav etter mitt syn, det hjelper ikke med 5 Nintendo maskiner ombord om alle viser den samme feilen.

Kartplotter sammen med papirkart og visuell utkikk og ta ut peiling for å verifisere posisjonen er viktig slik jeg ser det.. Dukker en ned i videospill verden og blir der så vil en fort kunne miste referanse til det virkelige liv, og avstander og posisjon kan være vanskelig å bedømme.. Slike krabater kalles ofte for "vidioter"

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dukker en ned i videospill verden og blir der så vil en fort kunne miste referanse til det virkelige liv, og avstander og posisjon kan være vanskelig å bedømme.. Slike krabater kalles ofte for "vidioter"

Når kartplotteren virker som den skal, noe den jo ofte gjør, blir det stort sett bedre tid til å holde utkikk etter min erfaring.

Joda, men dessverre er det ikke alle som holder utkikk.. en må huske på at det finnes mennesker som faktisk vurderer seriøst på om en kartplotter kan erstatte en radar ombord. Noen stirrer inn i skjermen og tror det de ser der, er den hele og fulle sannhet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...