Jump to content

Manglende papirkart kan gi avkortning i forsikring.

Erik

Recommended Posts

Stiller meg sterkt undrende til at manglende papirkart kan gi avkortning hvis det ikke er direkte sammenheng mellom grunnstøting og manglende papirkart.

Føler at dette er en agurknyhet.

Svikt i elektronisk kart(plotter) og mangel på reservesystem i form av f.eks. papirkart eller alternativ elektronisk løsning derimot vil jeg tro kan utløse avkortning.

Så reserveløsning som nettbrett eller laptop med kart og internt batteri som holder til man kommer i havn bør være bra nok.

Elektronisk kart har kommet for å bli.

Er i grunnen spennende å se hvor det går videre.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Synes det blir tøvete å avkorte forsinkringen uten at det har sammenheng med feilnavigasjonen.

Man kan fint gjøre feil selv om man er omringet av hjelpemidler.

Synes jeg leser hele tiden at båter grunnstøter i sine egne nærområder der de har fartet i årevis, da er det vel andre ting enn mangel på papirkart som er problemet.

Man navigerer trygt i mørket ved å holde seg til farleden, følge lyktene, og dens sektorer.

Radar er og forblir ett hjelpemiddel, den kan fort stilles så galt at man ikke ser det en bør se.

Så andre båter er ikke i farleden?

Sjøveisreglene sier at det utstyret som er ombord skal kunne brukes. Om man har radar og ikke kan bruke den er det meningsløst å ha radar. Går man i mørket uten radar skal man gå svært varsomt.

Man bør gå svært varsomt i mørket uansett, men å ha radar ombord (og både kunne bruke den, og faktisk bruke den!) er jo selvsagt en enorm fordel.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Mye av saken handler vel om oppdaterte kart. De skal rettes hver 14. dag, og det er det vel ikke mulig å gjøre med en kartplotter?

Det er dette som er argumentet for å gå til papirløst for mange rederier. Det som er litt spesiellt dersom en velger å seile papirløst er at en da ikke har lov til å ha papirkart ombord som ikke er oppdatert...

De slipper å driver med blyant og viskelær på kart de har ombord.

I stedet kjøper de en tjeneste som automatisk kan oppdatere de elektroniske kartene med de siste endringer. På båter som har papirkart over hele verden så er denne oppdateringsjobben ganske tidkrevende. Stadige oppdateringer fra United Kingdom Hydrographic Office gjør at feks. cruise båter med hele verdens kart bruker mye tid på dette.

Så kan en jo lure på hva dette har med fritidsbåt å gjøre ?

Ingenting er vel et godt svar... :giggle:

sailorBoy

Det er ingen som har forlangt at man som lystbåtfører skal rette kart så derfor trenger vi ikke å diskutere det.

Det som derimot kunne vert interresant er en liste over forsikingselskaper som forventer papirkart ombord, så kan man sende en spørsmåltegn til de og høre om man skal kjøpe en rekke kart eller om man skal bytte selskap.

Det jeg mente var vel at bakgrunnen for å forlange papirkart er at de kan (og bør) rettes innimellom. Og hvis det er påbudt med kart ombord må det vel forventes at de rettes også?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jeg tenker at kravet kommer av, for at forsikringsselskapet skal kunne hevde uaktsomhet, så må man ha "noe i bånn" som sider noe om hva som kreves av deg for å være en aktpågivende båtfører. om det ikke settes en norm for hva du må ha med deg av navigasjonsmiddel, så er det er vanskeligere å hevde uaktsomhet.

Papirkart fungerer såfremt de ikke havner på sjøen. Elektroniske kart og GPS er langt mere sårbar for konsekvensen av andre yttre påvirkninger, som strømavbrudd, feil på utstyr og avvik utover det båtfører kan råde over, som avvik i GPS-posisjon, feil på ais- system mm.

Derfor er det nettopp papirkart kravet gjelder, ikke elektroniske kart.

Og så kan det jo hende selskapet har eierandel i bokhandelen. :)

Det er nok for å sortere ut de definitivt håpløse tilfellene mtp grunnstøting. Dessuten er avkortning etter hva jeg forstår en "kan-regel".

Redigert av Eureka (see edit history)

Kjenner du noen som oppdaterer båtsportkartene i lystbåten sin etter EFS?

Jeg gjorde det de første årene jeg hadde båt uten kartplotter, fra 1987 til 1997 da jeg kjøpte en 11" SW kartplotter. Etter det, har det kun blitt å kjøpe nye papirkart når jeg synes de blir for gamle. Nye kart til kartplotteren kjøper jeg minst hvert annet år. Men jeg kikker stadig på EFS'ene om det skulle være noe nytt i områdene jeg ferdes, både norske og svenske. Jeg synes det vil være litt for dumt å gå på grunn pga. gamle kart.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Når forsikringsselskapene legger vekt på at papir er bedre enn elektriske kart - har de da like god fokus på om hvilke av dem som er (mest) oppdatert der grunnstøtingen skjedde ?

Og snakker man avkortning må det være klart at manglende kartunderlag/og bruk var direkte årsak til grunnstøtingen.

Man kan kjøpe helt nye draft som man tror "er oppdaterte". Mest sannsynlig er det utstedt rettelser til disse etter at draftene var tegnet og trykket.
Med dagens teknologi burde oppdaterte elektroniske kartdata vært tilgjengelig for nedlasting for en akseptabel sum.
Pga. konkurranse og alskens formater tar det altfor lang tid til at slike foreligger.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Nå er det ikke slik at man får EFS i postkassen selv om man har tatt småbåtlappen...

som Lars rettet kartet før, nå leser jeg de og laster ned det jeg mener jeg trenger.

Jo i Norge kan du få de i postkassen men det koster noen kroner i året bestille her og laste ned her Gratis.

de Danske kommer på mail hver fredag, de svenske er også gratis kommer på mail

Siden vi er på sidesporet.

Rettelser til Den Norske Los som vi fikk gave .

Hvorfor er det en stigende kurve på grunnstøtninger ??

Man kan kjøpe helt nye draft som man tror "er oppdaterte". Mest sannsynlig er det utstedt rettelser til disse etter at draftene var tegnet og trykket.

Alle sjøkart er dato stemplet og så kan en hente videre oppdateringen/ rettelser her

Savner fremdels en forklaring på hvordan et sjøkart gjemt i en lugar eller i kartbordet kan hjelpe en person som har gått på grunn... Nei, dette er et forsøk på å spare penger fra forsikringsselskapene sin side.

Det er da innlysende, går du på grunn P.G.A å ha stolt på plotteren.
Og så skriver du i skaderapporten at du feil navigerte på papirkartet, er det vel forsikringssvindler, eller hur....... for å komme litt på sporet.
Vi må jobbe for å få kartene GRATIS og så får de søke om å få plotteren og kartprogram godkjent, det mener jeg.
Så får de som dundrer på grunn betale skaden selv.
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vi må jobbe for å få kartene GRATIS og så får de søke om å få plotteren og kartprogram godkjent, det mener jeg.

Tviler på om den gjennomsnittlige båteier vil betale prisen. Bare GPS mottakeren koster fra € 1500.- og oppover. Det er strenge krav til FDE og annet. Navtex skal vises på skjermen. Den skal ha et system for oppdatering av kart.

Godkjente kart er tilgjengelige. Bl. a. fra Primar.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...