Jump to content

Manglende papirkart kan gi avkortning i forsikring.

Erik

Recommended Posts

Klipp fra "Båtliv":

"I magasinet Båtliv 7 tok flere eksperter og forsikringsselskapet til orde for fortsatt bruk av papirkart. Statistikk fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall grunnstøtinger har gått opp de siste årene. Jørn Arve Pedersen i Redningsselskapet mener forklaringen er at man blir for bundet av det man ser på skjermen, og stoler på det uten å kontrollere at det man ser rundt båten stemmer."

Her dreg ein lett konklusjon. Statistikk som syner at grunnstøtinger har gått opp på grunn av bruk av elektroniske kart. Vil det ikkje vere truleg at det har meir å gjere med fleire og større fritidsbåter og med høgarer fart enn tidlegare.

Eg vil tru at det som kan avkorte forsikringa må stå i forsikringsvilkåra, slik som andre ting gjer.

Statestikk kan brukes til så mye, man kan for eksempel si at antall grunnstøtninger er blitt flere, det har også kommet flere radarer på båter så da må jo det være radaren sin feil.

skal man bruke dette til noe fornuftig får man hente inn årsaken til de forskjellige grunnstøtninger, er det fordi man ikke hadde papirkart eller er det fordi de ikke hadde kart i det hele tatt, eller kanskje det skjedde på steder hvor kartgrunnleget ikke var så godt?

Uansett årsak så mener jeg det er myndighetene som må sette kravene slik de for eksempel gjør til redningsvester.

At mange slavisk følger plotteren, får du meg så gjerne til å tro. Hvorfor skulle det være bedre til sjøs en til lands ?

Har hørt mer enn en gang om trailersjåfører som i ukjent "farvann" har kjørt seg fast pga. GPS'ens anvisninger.

En kombinasjon av kart/plotter hode/øyne er riktig medisin for å finne veien. Planlegging er like viktig.

Skal jeg seile en strekning jeg ikke har seilt tidligere eller det er en stund siden jeg seilt der, bruker jeg god tid i kartet med å forvisse meg om hvor leia går. Jeg lager deretter ruten på plotteren. Når jeg så tar avgårde er det alltid like gøy å passere lykter, merker og landformasjoner og vite at vi er der vi skal være.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Er dette noe du tror Mulligan eller har du sett båtførere gjøre dette? Jeg vil nok også ha bildet på overzoom enkelte ganger men det er ikke nødvendigvis fordi jeg ikke kikker ut ruten i tillegg. Avstand mellom øyner og skjerm vil også være avgjørene for valg av zoomnivå. For oss som er så heldige å ha to skjermer er ene skjermen zoomet inn (for mye skal vi tro noen) mens den andre gir en god oversikt. Man ser etter objekter å navigere ut fra i kartet og flytter så blikket ut vinduet for å finne igjen disse objektene. Jeg kjøper ikke versjonen med at folk ser i plotteren og ikke ut vinduet.

Ett godt eksempel på det er grunner som ligger tett opp mot land, ofte er disse trukket for langt ut på papirkartene for at de ikke skal smelte sammen med land, hvis man så digitaliserer disse blir en overzoom farlig, særlig om man har tenkt seg mellom land og grunnen. Men jeg tror de fleste vil se etter grunnen i vannet fremfor å peise på på innsiden av den.

Her er en annen form for "overzoom": :giggle:

10314548-cadiz-old-map-under-lupe.jpg

At mange slavisk følger plotteren, får du meg så gjerne til å tro. Hvorfor skulle det være bedre til sjøs en til lands ?

Har hørt mer enn en gang om trailersjåfører som i ukjent "farvann" har kjørt seg fast pga. GPS'ens anvisninger.

Ja det er mange som kjører seg fast og har problemer med å rygge ut igjen. Men jeg ser ikke så mange som har kjørt av denne grunnen! Og det er vel det vi snakker om, man kan ikke skylde på hjelpemidlene når hodet ikke fungerer!

Autoruting på båtkart er heldigvis produsentene forsiktig med, men i ett marked hvor fancy funksjoner selger er det ingen garanti...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Så andre båter er ikke i farleden?

Sjøveisreglene sier at det utstyret som er ombord skal kunne brukes. Om man har radar og ikke kan bruke den er det meningsløst å ha radar. Går man i mørket uten radar skal man gå svært varsomt.

Selvsagt er det andre båter i farleden, og de bruker gjerne lanterner, så man kan se de.

Ja om man har utsyret ombord skal det kunne brukes, men radar er ikke noe du MÅ ha for å navigere i mørket, men fremdeles ett hjelpemidel.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Er det ikke flere tråder om at en med plotter treffer på grunner som ikke er i plotteren, men de står i papirkartet.

Er det ikke så enkelt at kvalitetssikringen på plotterkart må være sådær..............

Alt annet skal godkjennes, men plottere kan alle hive ut på markedet, er det virkelig slik?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Dersom både papirkart og elektroniske kart er laget av det samme kartgrunnlaget er de i utgangspunktet temmelig like ? Dvs. at skjær og grunner ligger i samme posisjon på begge. Årsaken til at kartgrunnlaget er feil noen steder skyldes da manglende nøyaktighet da posisjonene ble fastlagt (før GPS). Når man så seiler fra A til B (som var sånn noenlunde i riktig posisjon) over et skjær i "feil posisjon" skylder man på plotteren. Dette mener jeg må være forklaringen. Jeg tror imidlertid at merket skipsled skal være ganske så riktig ifh. GPS.

Er sikkert noen her inne som "har fasiten".

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Utrykkningsbåter kjører etter oppdatert elektronisk navigasjon. Papirkart er ombord i tilfelle feil på plotter. Gjelder sikkert både redningsselskapet, ambulansebåter og politi.

Eg har ikkje sett noko i mine forsikringsvilkår om papirkartkrav. Men vilkår oppdateres årlig, så kven veit kva som kjem...

Har det vert økning i antal grunnstøtinger altså ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dersom du sjekker kart.kystverket.no sine sider så vil du se kartgrunnlaget som benyttes for å produsere båtsportkart serien. Dette er fra kart database som er betalt av den Norske stat og er derfor vår eiendom.

Ugland IT (nå www.nordeca.no) skal så bruke disse data til å produsere kart til oss "hobby seilere" for en god slump penger. Det samme gjelder for de profesjonelle aktører der Primar leverer tjenester for å distribuere oppdaterte elektroniske kart.

Dette er en døende bransje. Hvorfor skal vi betale for dette mellomleddet som ikke gir oss noe mer ?

Ta en "yr" og slipp fri alle kartdata som vi har betalt for. Dette er tilfellet i USA der alle kartdata som er statlig finanisert er tilgjengelige for alle. Og da i et format S57 som kan benyttes på de fleste kart plottere.

At denne galskapen med kommunistisk beskyttelse av kartprodusenter fortsetter her i Norge er meg en gåte.

sailorBoy

Dette er kun fiksfakseri fra forsikringsselskapene sin side for å vri seg unna om uhellet skulle være ute... I praksis er papirkart gammeldags og unøvendig å ha ombord. Det er statistikk på at kartplotterne har gitt en betydelig reduksjon i antall grunnstøtinger...

Ønsker forsikringsselskapene at vi skal kutte ut plotteren og gå tilbake til papirkart :clap: ?

Neppe... for det kan bli svært kostbart... for selskapene... :wink:

Såvidt jeg husker så seiler alle nye skip i dag papirløst, mens de siste i den "eldre" flåten må ha lagt sine papirkart på hyllen senest i 2018, for da er det ECDIS som gjelder, men dette er langt mer kompliserte og kostbare systemer enn tradisjonelle fritids-kartplottere... :thumbsup:

Dersom både papirkart og elektroniske kart er laget av det samme kartgrunnlaget er de i utgangspunktet temmelig like ? Dvs. at skjær og grunner ligger i samme posisjon på begge. Årsaken til at kartgrunnlaget er feil noen steder skyldes da manglende nøyaktighet da posisjonene ble fastlagt (før GPS). Når man så seiler fra A til B (som var sånn noenlunde i riktig posisjon) over et skjær i "feil posisjon" skylder man på plotteren. Dette mener jeg må være forklaringen. Jeg tror imidlertid at merket skipsled skal være ganske så riktig ifh. GPS.

dette er kartografens dilemma.....han må tegne ett papir kart som er lesbart for øyet..........

ta tegnet for en boe (krysset med punkter)......på papirkartet for att det skall vare lesbart si 1,5*1,5 mm dette motsv i virkligheten 75*75m på ett kart i skala 50 000 men boen kan ju i virkligheten vara bare vare si 2*2m så hvor under krysset ligger den, i sentrum ja iblandt, men ikke alltid......det kan ju oxo vare 2 boer med 20m mellomrom....hvordan skall dette tegnes.......ja iblandt bare med ett kryss !!! om boen ligger 10m fra strandlinjen, da kommer ju halve krysset ligge 'på land' på et kart i skala 50 000........der må kartografen flytte symbolen ut fra strandlinjen en liten bit for att det skall vare lesbart !!!! dette er virkligheten da man skaper papirkart !

sen digitaliserer man papirkart.........(med flyttade symboler)........som folk tror er noe slags fasit

dette er en av grundene til att man ikke får lov o overzoome i ECDIS system (proffsystem)

jeg må si jeg tykker det er bra att forsikringsselskapen kræver papirkart ombord...det er ett kart som går att lese også med en blackout ombord !

S/Y Gunga Din

Seilas har en artikkel der det fremkommer at dersom man ikke har oppdatert papirkart ombord, så kan man få 10-20% avkorting i forsikring ved evt. grunnstøting.

Se mer her :

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2155766&cat=4916

..............

Var DU klar over at dette var ett krav å ha oppdatert papirkart ombord ?

Hvem krever det? Jeg "peisa" på grunn i fjor og Frende retta opp for borti 200k uten spørsmål om kart. Selskapsavhengig??

Det var en kar i Østfold som hadde fasiten på det i 98/99 da jeg kjøpte et kartprogram med kart Skien til Risør, ikke var det dyrt heller..

Men det var KUN skipsleia som hadde kart det på sidene av leia var grått ikke seilbart.

Da jeg ringte og sa at jeg var interessert i områdene på utsiden av leia, SA HAN DER ER DER ALLE SKJÆRA ER OG DA KAN DU GÅ PÅ GRUNN..

Så mulig ideen hans burde hvert på plotterne og med alarm når en kom ut i gråfeltet..Fungerte fint og trykt fra sted til sted.

Fikk pengene igjen.

Så kan vi andre uten hekksjø utforske gråfeltene som best vi kan.... :crazy:

Det er statistikk på at kartplotterne har gitt en betydelig reduksjon i antall grunnstøtinger...

Få se den...........

Kommunikasjonsrådgiver i Redningsselskapet, Janna Myerscough Aarvik, forteller at det har vært en stor økning i antall grunnstøtinger i år. Redningsskøytene har siden mai/juni og halve Juli hjulpet over 140 grunnstøtte båter. Statistikken for hele sommeren i fjor viste 118.

I forrige uke ble det rapportert inn over 400 skader på båter langs kysten. Redningsselskapet frykter enda flere grunnstøtinger de neste ukene på. Likevel tar det mange år før sjøkartene blir oppdatert med nyoppdagede grunner.

18.07.2013, kl. 20:23

– Det tar så lang fordi vi har begrensede ressurser. Vi har ett fartøy som måler og to små målebåter. Disse er i bruk hele året, til og med på julaften, for å klare å få gjort dette. Men kysten vår er lang og det er altså 11.000 kvadratkilometer med grunnområder der fritidsbåter ferdes som gjenstår å få kartlagt, sier Iversen.

– Med den farten vi har tar det minst 30 år før vi er ferdige med hele kysten vår, sier han.

Sørlandet ikke prioritert

Akkurat nå er fartøyet og Iversen på Svalbard og måler. Iversen forklarer at det er der de aller verste kartene er.

– Vi må være på Svalbard i den korte sesongen som været tillater det, sier han.

– Resten av tiden prioriterer vi der det er verst langs fastlandet, sier Iversen.

Han forklarer at det er Nordvestlandet og trøndelagskysten som blir prioritert de neste fem årene. Sørlandet blir ikke prioritert.

– Dessverre for sørlendingene kommer det ikke noen nye kart for Agderkysten. Det blir tidligst etter 2017 at sørlendingene kan vente nye kart, sier han til slutt.

http://www.sjofartsdir.no/PageFiles/12474/rapport_lavopploest.pdf

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

KNM og annen større skipstrafikk bruker ikke raymarine C120 de bruker maskiner som er i en helt annen klasse og kartene deres skal være oppdaterte, følger de reglene for installasjon og bruk så er de vel ikke pliktige til å engang eie papirkart.

Vi som seiler med lekeplottere skal behandle plotteren på den måten den fortjener å bli behandlet på. Som et hjelpemiddel.

Skal man gjøre det eneste 100% korrekte så kaster man sjøsportkartene og kjøper riktige kart, sjekker siste EFS og oppdaterer kartet for den planlagte ruten før man seiler på tur med sjøveisreglene liggende ombord i tilfelle man må gjøre et oppslag.

Med en lupe i et rettet korrekt kart for dagens rute så er man da bombesikker på at man har gjort alt 100% etter boka.

.

.

Jeg gjør det ikke slik, jeg seiler med hjelpemiddel.

Redigert av Enzo (see edit history)

Ecdis er fint det, men ikke nødvendigvis noe bedre enn en nyere fritisbåtplotter. Selve godkjenningen av ecdiser koster mye penger, til tross for dette er det ingen selvfølge at den godkjente ecdisen er av god kvalitet. Har sett denne utviklingen i mange år og det flere eksempler på dårlige ecdiser.

Noen som kjenner til hvilke forsikringselskaper som krever papirkart?

Denne tråden går fra vas til tull og tøys.

Vis meg et krav fra et forsikringsselkap som går utover det å følge sjøveisreglende.

Flere her, meg selv inkludert :lol: , har referert til IMO og SOLAS regelverk for trygg seilas.

Totalt irrelevant for fritidsbåter under 15 meter.

sailorBoy

Jeg har mange erfaringer på det motsatte. Skremmende, men sånn er det

At du ikke ser lanterner forut, betyr som kjent ikke at det ikke er en båt eller annen hindring der ...

Forøvrig en merkelig diskusjon dette, kjemisk fri for en eneste henvisning til eller sitat fra forsikringsvilkår. Hvordan bestemmelsene om avkorting for manglende papirkart er formulert, er jo helt avgjørende for hva det er man diskuterer. I mine egne vilkår (Gjensidige) finner jeg ingen henvisning til papirkart, kun overordnete prinsipper -- avkortning ved grov aktløyse.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...