3rik Startet 26.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2013 Sitter å blar i maritims høstkatalog og og ser på dieselvarmere fra ebersprecher, og har en langsiktig plan om å bytte ut D3L som jeg har i båten nå da den ikke alltid er like forutsigbar. Jeg tør feks ikke benytte den om natten. Samtidig vil jeg bytte ut VV bereder da den ikke har 230v kolbe. Nå ser jeg maritim har både vann og luftvarmere på tilbud, og da lurer jeg på om det kanskje er like greit å kjøpe en vannvarmer på 5kw. Denne vil jo være betydelig mer allsidig enn luftvarmerne siden den i tilleg til å kobles til defroster kan brukes som forvarmer til motor, og oppvarming av vann til bereder. Vannvarmeren til eber bruker mindre strøm enn tilsvarende luftvarmer også, noe som også er et pluss(7,1A mot 4,4A på 5kw). Jeg har inntrykk av at de aller fleste har luftvarmer i båten. Er dette et bevisst valg fremfor vannvarmer? I såfall hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Den største fordelen med luftvarmer er at den varmer opp kjappere enn en vannvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 (redigert) Dersom hele vannkretsen er koblet til motorvarmen så vil jo vannet allerede være varmt og oppvarmingstiden er eliminert når motoren slås av. En viftekonvektor (type vann/luft defroster) i kahytten vil varme opp raskere enn kun med vanlig luftsirkulasjon rundt radiatoren. Vifta kan slås av når det har blitt varmt nok. Vannvarmer må da være bedre totalt sett, m.h.t. støy, strømforbruk, allsidighet osv. Redigert 26.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sun Flyer Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Så mye tregere går det da ikke. For meg er den største ulempen men vann at installasjonen er mer komplisert og som regel vesentlig dyrere enn luft. I tillegg må man skjønne det med å holde vannsløyfa iorden. Men likevel ønsker jeg meg en vannvarmer i tillegg til luftvarmerern i min katamaran...På min forrige båt hadde jeg både luft og vannvarmer. Det var veldig stas. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
hegra Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Hvis alt er nedkjølt er nok luftvarmeren den som får opp varmen i kabinen raskest, men så veldig mye tregere er det ikke med vannvarmer. Det blir nok mindre komplisert også med luftvarmer. Men for de som allerede har bereder, defroster/varme og vifte basert på motorens kjølevæske trenger det ikke bli så mye ekstra med vannvarmer. Og da kan man jo på forhånd finne ut hvor varmt det blir med vannvarmer siden effekten aldri kan bli bedre enn det man allerede har med varm motor. Den blir vel heller litt lavere siden vannvarmeren stopper før 80 grader på kjølevæsken. Men eksisterende anlegg kan sikkert utbedres det også. Du skriver at vannvarmer bruker mindre strøm enn luftvarmer. Mulig det, men er strøm til vifte med i den beregningen? Vannvarmere er vel basert på å bruke ekstern vifte til å fordele varmluften, men mulig den er med regnestykket til eber. I bilverden, og spesielt på storbil har vannvarmer overtatt mer og mer. Ikke så rart da bilenes gode klimaanlegg da brukes også mens man står stille, og jeg vet ikke om noen som vil tilbake til luftvarmer i storbil. Men akkurat her bør vi kanskje ikke sammenligne bil og båt, da det nok er adskillig flere kubikk med luft som skal varmes opp i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 (redigert) Bruker virkelig vannvarmeren mindre strøm. hmm. Vel det er nå mulig det holder seg opp om en bare bruker radiatorer. Men du må også tenke på i strømregnestykket at det er mulig du vil trenge en ekstra sirkulasjonspumpe. Ser også den har 18mm stuss, dvs man skal bruke 19 mm slange i kretsen. Det blir fort trassige greier da eksisterende anlegg aller mest trolig er 16 mm elr 5/8" om du vil. Alle defrostere eg har sett har i alle fall det. Man bør egentlig legge seg opp en fordelingssentral då fremfor god gammel seriekobling med bare èn slange som tar løypa rundt Redigert 26.Oktober.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 (redigert) Oppvarming med vannvarmer bruker mer strøm dersom du bruker vann/luft-defroster(e) i tillegg til selve vannvarmeren. Med luftvarmer får du varmluft direkte. Redigert 27.Oktober.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
GSH Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Ja takk begge deler. Har Eber vannvarmer og Mikuni luftvarmer. Det er viktig med et godt gjennomtenkt system ved montering av vannvarmer. Har bare pumpen til varmeren og ingen problemer med varmefordeling. Defrostere med luftslangetilkobling har ingenting i et slikt system å gjøre. Hvis du da ikke har usedvanlig stor batterikapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 og har en langsiktig plan om å bytte ut D3L som jeg har Det er jo fult mulig å ta en service på denne D3L varmeren. Ofte er det flammesensoren som begynner å ligge på kanten av range. Og eller det er på tide å bytte hele brennkammer kitet. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 (redigert) Bruker virkelig vannvarmeren mindre strøm. hmm. V Alle defrostere eg har sett har i alle fall det. Man bør egentlig legge seg opp en fordelingssentral då fremfor god gammel seriekobling med bare èn slange som tar løypa rundt Skal en bytte fra luft til vann, er de gamle luftkanalene fine til å trekke vannslangene inni så blir de litt isolert og hele kanalen avgir varme. Fordelingssentral er et must og en vanntank, med en ekspansjonstank fra en bil er billig. Med radiatorer og få strømgjerrige defrostere kan en spare en watt eller to kanskje. Redigert 27.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
3rik Svart 27.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Det er jo fult mulig å ta en service på denne D3L varmeren. Ofte er det flammesensoren som begynner å ligge på kanten av range. Og eller det er på tide å bytte hele brennkammer kitet. Ja skal ikke kassere den helt enda :) Angående strømforbruk tror jeg sirkulasjonspumpe må være inkl da det står spesifisert væskestrøm(for 5kw modell). Vanngjennomstrømning (l/t): 900/0,1 bar Men jeg har glemt å ta hensyn til strømforbruk på defroster, så totalt sett vil nok et vannvarmersystem kreve 50-75% mer strøm enn luftvarmer. Med defrosterer jeg har nå er det ikke tilstrekkelig varme fra den selv når motor er driftsvarm, er det pga for liten defroster? Eller kanskje fordi den er koblet etter VV bereder i kretsen, slik at kjølevæske i defroster ikke blir varm nok? Angående fordelingsentral, hvordan ville dere utformet denne? Jeg tenker å lage sløyfer til hver forbruker, slik at de kan varmes opp etter prioritert behov. Og vannvarmer koblet rett etter termostat på motor, samt til en egen tank for sirkulasjon når termostat er lukket. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Grunnen til at jeg valgte Eber D4 luftvarmer er: Hurtigere oppvarming Tar luft utenfra, varmer opp og får knusktørr friskluft inn i båten Enklere installasjon Og, jeg lar den stå på om natten hvis jeg har behov Co-varsler installert Dessuten har jeg VV-tank med kolbe, og motor som varmer opp vannet meget hurtig. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 En av fordelene med vannvarmer er at en kan kombinere med varmekrets fra motoren, slik at en kan velge varme fra motor under veis og dieselvarmer når moteren er av, for eksempel i havn eller under fiske. Ulempen er, som før nevnt, at vann/luft varmevekslerene trekker en del strøm. Men for min båtbruk er ikke det veldig avgjørende. Ved å ha motoren i samme kretsen har jeg også fordel at jeg ikke trenger ekstra ekspansjonstank for vannvarmeren. Jeg kan til og med forvarme motoren før start, men det har jeg ikke benyttet meg av (foreløpig). Systemet virker bra uten ekstra sirkulasjonspumpe. Som det fremgår av bildet har jeg koblet enhetene i parallel. Det gir vesentlig mindre srømningstap og jeg kan regulere hver enhet individuelt. Når motoren ikke skal være med stenger jeg den ene kranen til motorkretsen mens den andre alltid er åpen mot ekspansjonstanken. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.