Jump to content

andrefem

Recommended Posts

Siden dette er min første vinter med båt (etter min første sommer...) hadde jeg i dag planer om å klargjøre min MD2B før vinteren. Har lest litt her inne og fant ut at jeg skulle kjøre ferskvann i kjølesystemet til motoren ble varm for så å kjøre frostvæske gjennom systemet til slutt.

Jeg koblet fra innsugsslangen fra motoren og koblet på en lengre slange som jeg ledet ned i et stort kar utenfor båten. Startet så opp for å oppdaget at motoren ikke sugde opp vannet. Når jeg "sprutet" vann inn i slangen med hageslangen så gikk vannet gjennom systemet, men jeg fikk altså ikke motoren til å suge selv.

Hva gjør jeg feil? Tenkte kanskje jeg skulle prøve å sette karet bak på dekk i morgen og gjøre et nytt forsøk. Men om den da ikke suger så får jeg jo heller ikke kjørt frostvæske gjennom når motoren har blitt varm...

Noen der ute med gode ideer eller har en forklaring til meg på hva jeg gjør feil?

• 2 uker senere...

Prøv å la innsugsslangen gå rett ned i ei bøtte med ferskvann ombord i båten. Tilfør vann med hageslangen i bøtta.

Kort slange gjorde susen. Sjekket først impelleren som så ut til å være i orden. Tydelig at pumpeeffekten ikke er stor nok til å suge fra lenger slange uten trykk.

Nå er det kjørt gjennom 10 liter 50/50 frostvæske før jeg tappet sylindrene for vann etterpå. Var frostvæske i det som rant ut der (termostaten åpnet seg...), så da er jeg vel sikra gjennom vinteren :)

Takk for råd!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...