Jump to content

1/2" pipe rett skrue pipe, finnes det?


Bitteliten

Recommended Posts

Skal løsne en stor skrue med rett spor i bunnen av et seildrev. Har sett etter slagtrekker, men største rett biten der er 10 mm. kom på at jeg har sett løse 1/2" piper til store umbraco skruer. Finnes tilsvarende til rettspors skruer? Feks 2-3 cm lange?

 

Har lest jula.no og biltema.no opp og ned uten å finne, så nå ber jeg om litt hjelp :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jada. De finnes. Du bare går til en velassortert maskinforretning. M.a.o. en faghandel. Prøv f.eks. din lokale Proffpartner. De har denne

http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V50&kat_bid=V50&dokid=5103569&katnr=4&katsektnr=914

I tillegg til et sett med slagtrekker og div.

http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V50&kat_bid=V50&dokid=5151009&katnr=4&katsektnr=948

 

 

Skal du ha noe større enn dette må du nok opp i 3/4".

Selv hadde jeg nok prøvd med dor først.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det leveres godt utvalg av 1/2"-piper med innsatt umbrakosekskant.

Disse har jeg sett i minst 14mm og med lengder på 100-200 mm.
Det skulle være en smal sak å slipe enden av denne sekskanten til å bli et grovt skrujernspor.

Problemet vil være å holde det på plass i sporet når du begynner å vri med stor kraft.
Den beste løsningen er trolig en saftig slagtrekker og ett durabelig velrettet slag med en minst 2-kgs hammer - ikke noen forsiktige småkakk, de ødelegger bare sporet ....

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, det bør funke. Bare pass på hvis du skal slipe en unbrako til flatspor at du kjøler den i vann ofte slik at du ikke mister hardheten i stålet, da er den ødelagt. Et solid knakk med en feisel gjør nok susen, ikke noe koseslag med en snekkerhammer :nonod:

Prøv med litt varme også. Det kan jo hende forrigemann har tatt på litt locktite, hvem vet? Den mister det meste av styrken ved 80-100 grader hvis jeg husker rett.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ønsker å slå et hull i det nedre gearhuset er det bra.

Skal du løsne tappeskruen gir du et lite kakk.

Selvsagt! Glemte at det kanskje er litt skjøre deler det er snakk om i farta.

 

Nå har jo forøvrig trådstarter fått mange gode tips, så hvis den ikke kommer nå er det nok best å gi opp :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...