Jump to content

Prosedyrer ved lufting av hydraulisk styring


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Har oppdaget at det er en del luft i det hydrauliske styre systemet, er det noen som har prosedyrene på hvordan man får luftet styresystemet?

 

Det fulgte ikke med noe skjema om detaljert prosedyre på båten. Det er 2 luftenippler på aktuatoren og påfylling på reservoaret/pumpe. Jeg har riktig olje.

 

Styringen er av merket "Sea Star" (trur jeg).

 

Trenger noen gode og enkle råd.

 

:seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Marinemechanic har som vanlig noen gode råd.

 

Ellers har SeaStar sjøl også en helt grei veiledning på sine sider.

 

Har lett etter dette før, da jeg har bygd om fra original servoassistert til ren hydraulisk SeaStar-styring i vinter.

 

EDIT: SeaStar's sider har java, så linken tar deg ikke rett inn. Klikk på filling & purging ned på sida.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Bilde

Marinemechanic har som vanlig noen gode råd.

Ellers har SeaStar sjøl også en helt grei veiledning på sine sider.

Har lett etter dette før, da jeg har bygd om fra original servoassistert til ren hydraulisk SeaStar-styring i vinter.

EDIT: SeaStar's sider har java, så linken tar deg ikke rett inn. Klikk på filling & purging ned på sida.

<{POST_SNAPBACK}>


Fant det jeg trengte på SeaStar linken du ga meg. Tusen takk for tipset.

:seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Bilde

"Har oppdaget at det er en del luft i det hydrauliske styre systemet".

Lurer på hvordan man man merker/oppdager dette. Er det noe spesielt man sjekker, eller oppdages det under kjøring. Har ikke særlig god peilig på dette.!

<{POST_SNAPBACK}>


Det oppdages vel lettest ved at styringen blir hardere og mer rykkete enn vanlig. Jeg oppdaget ihvertfall at jeg også hadde en (liten) hydraulikklekkasje på denne måten.

Trond
Link to post
Share on other sites

Bilde

"Har oppdaget at det er en del luft i det hydrauliske styre systemet".

Lurer på hvordan man man merker/oppdager dette. Er det noe spesielt man sjekker, eller oppdages det under kjøring. Har ikke særlig god peilig på dette.!

<{POST_SNAPBACK}>


Hei 6210

Jeg oppdaget at det var forskjell på styringen når jeg dro rattet den ene veien kontra den andre veien. Tok bare en spotsjekk, koblet på en lufteslange på aktuatoren, åpnet litt på lufteskruen samtidlig som jeg dreide rattet mot den siden som lufteskruen var. Da boblet det ut en fin blanding av olje og luft.

Man må være 2 stykker når man gjør denne jobben. Det som er litt krøkkete er at man må fylle etter oje konstant eller benytte en flaske som du kobler til påfyllingsstussen til rattpumpa.

(Ellers så har Importør og Leverandør begynt å innsett at saksgangen ovenfor oss kunder kunne ha vært MYE bedre - ikke verst bare det).

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvordan man man merker/oppdager dette.

Jeg sjekker mitt Vetus anlegg ved å sveive ratta helt til roret er i max. Da skal det være bom stopp på rattet. Om det er mulig å presse rattet enda litt, og en kan føle at en komprimerer, er det luft i anlegget mitt. Må legge til her at jeg har rør hele veien og absolut minimalt av slange som i noen tilfeller kan øke volumet litt ved høyt trykk og være med på å stille feil diagnose.
Link to post
Share on other sites

Høres ut som en god ide.. I linkene over ble det advart mot å bruke bremsevæske. Dette har blitt brukt i systemet mitt. Må alt tappes ut før hydraulikkolje kan fylles på? Jeg vet faktisk ikke hvor mye bremsevæske som er fylt på, men forrige eier hadde fylt på noen desiliter i alle fall. Båten er en saktegående snekke. Noen som vet noe om dette med bremsevæske i systemet?

Link to post
Share on other sites

Hank, jeg mener å huske at det skal være litt luft i pumpen til Sleipner . Dette for at oljen skal kunne utvide seg ved temperaturstigning. Bruker forøvrig T 32 fra shell på min e pumper

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Hva skjer hvis ulike oljer (og noe bremsevæske som er i systemet alt) blandes? Hadde vært greiest å bare fylle på med hydraulikkolje fra nå av, men det er kanskje ikke å anbefale? Er helt grønn på dette her... :rolleyes: Styringen har fungert fint hittil, men skal nok lufte systemet før sjøsetting.

Link to post
Share on other sites

Ja da fikk jeg luftet det hydrauliske systemet i dag, alt ble perfekt til slutt.

 

Men, det ble litt styr i starten. :cryin:

 

Når jeg åpnet toppa på rattpumpa samtidlig med at jeg åpnet lufteventilen/nippelen på sylinderen på motoren så rant oljen fritt ut uten at jeg svingte på rattet. Dermed ble systemet tomt for olje på få sekunder. Vips så var all olje byttet ut med luft, det var ikke det jeg ønsket. En erfaring rikere. :cryin:

 

Fikk montert en lufteslange på lufteniplene, åpnet "litt" på luftenippelen, snurret forsiktig på rattet og passet på at oljereservoaret var til en hver tid helt full. Flushet gjennom en halv liter olje på både babord og styrbord side, så ble alt perfekt til slutt.

 

Deretter kjørte jeg mange ganger fulle utslag på rattet og etterfylt olje slik at det ble helt fult.

 

Så var denne jobben også gjort.

:seeya::seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Bilde

Hank, jeg mener å huske at det skal være litt luft i pumpen til Sleipner . Dette for at oljen skal kunne utvide seg ved temperaturstigning. Bruker forøvrig T 32 fra shell på min e pumper

<{POST_SNAPBACK}>


Har också Sleipner hydralstyrning i min båt, jag har inte haft anledning att pilla med systemet men f.d ägaren sa att man inte skall toppfylla pumpen. Det skall finnas en, för mig, odefinierad mängd luft ovanför oljenivån i pumpen. Förmodligen pga det ni nämde...temperaturutvidgning. Det jag inte tycker om är att ratten inte tar direkt då man byter vridriktning, det glappar ca 10-20 grader innan den tar på andra riktningen. Har fler samma effekt ?

Mitt system är kopplat till autopilot ( Simrad AP 22, tror jag ) och fungerar perfekt även på platt läns i hård vind då båten pendlar enormt från sida till sida. Klarade själv inte att handstyra i svarta natten och i den då hårda vinden och grova sjön.

/ dan
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
quote.gif
Det som er problemet med å bruke feil olje er at denne oljen kan reagere på pakningene som er brukt. Dvs at o-ringene smuldrer/morkner opp.


Jepp, hydraulikkolje (mineralolje) og bremsevæske er to vidt forskjellige væsker og pakningene går ikke om hverandre.
Slike styresystemer er i 99,9% av tilfellene bygget for å gå med olje.
Er skaden allerede skjedd at det er blandet ville jeg sjekket med leverandør om man får kjøpt løst pakningssett. Pakningene vil ryke innen litt tid, så det er bare å bytte.'

A

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Hydraulic Fluid Acceptable and recommended oils for your steering system are:

Seastar Hydraulic Fluid, part no. HA5430, Texaco H015, Shell Aero 4,

Esso Univis N15 or 513, Chevron Aviation Fluid A, Mobil Aero HFA

Fluids meeting Mil H560SC specifications.

Automatic transmission fluid Dexron II may be used in an emergency. In cases of extreme emergency any non-toxic, non-flammable fluid may provide temporary steering.

Seastar hydraulic oil is not available from your local gas station. Order a spare bottle from your Teleflex/Seastar dealer.

Never use brake fluid. Any non-approved fluid may cause irreparable damage, loss of steering, and cancellation of warranty.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Never use brake fluid. Any non-approved fluid may cause irreparable damage, loss of steering, and cancellation of warranty.

 

Jeg skrev også til Shell som lager væsken jeg bruker og fikk et lignende "juridisk korrekt" svar. Selvfølgelig kan de ikke godkjenne at man ikke bruker helt riktig olje pga. erstatningsansvar osv. I teorien kan jo mye gå galt dersom styringen svikter. Så vidt jeg husker var det bare pakningene de mente var utsatt - resten av systemet ville ikke ha noe vondt av det. Som sagt har det gått greit i flere år nå, så jeg kjører så lenge det holder.

Redigert av Hank (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bremsevæske er vannbasert, og tar opp vann fra lufta rundt seg. Dette kan ofte føre til groptæringe i metallet, og kan derfor lett bli en dyr affære. Jeg for min del ville ha tømt systemet, spylt gjennom en gang med korrekt hydraulikkolje, og deretter fylt opp og luftet på korrekt måte. Ingen vits å ødelegge mer enn nødvendig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...