Jump to content

Prosedyrer ved lufting av hydraulisk styring


John_Kr

Recommended Posts

quote.gif
Bremsevæske er vannbasert, og tar opp vann fra lufta rundt seg. Dette kan ofte føre til groptæringe i metallet, og kan derfor lett bli en dyr affære. Jeg for min del ville ha tømt systemet, spylt gjennom en gang med korrekt hydraulikkolje, og deretter fylt opp og luftet på korrekt måte. Ingen vits å ødelegge mer enn nødvendig...


Jeg lurte lenge på hvordan jeg evt. skulle rense systemet. Ville det ha noen betydning om det fantes litt rester av bremsevæske i systemet? Å bare skylle gjennom med olje ville jo ikke få fjernet bremsevæsken spesielt grundig.. Jeg kan vanskelig se for meg at korrosjon vil bli et problem. Bremsevæsken er jo også tilsatt korrosjonshindrende midler.
Link to post
Share on other sites

Jeg kan vanskelig se for meg at korrosjon vil bli et problem. Bremsevæsken er jo også tilsatt korrosjonshindrende midler.

 

Jeg har sett såpass mange bremsesylindre med groptæringer at jeg tillater meg å tvile litt på på de korrosjonshindrende midlene. Bremsevæsken skal jo også skiftes med få års mellomrom pga at den tar opp vann fra omgivelsene. Og i en båt er det et heller fuktig miljø...

Det er ikke uten grunn at man på veteranbiler bl.a. mer og mer benytter silikonbasert bremsevæske, netopp for å unngå korrosjon!

 

Flushing med olje vil nok fjerne det aller meste av bremsevæsken. Eneste måte å få vekk 100% på er nok å demontere og tørke vekk alle rester, men det er nok litt overkill. Tømming, skylling og påfyll av ny olje burde være godt nok.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Hei 6210

 

Jeg oppdaget at det var forskjell på styringen når jeg dro rattet den ene veien kontra den andre veien. Tok bare en spotsjekk, koblet på en lufteslange på aktuatoren, åpnet litt på lufteskruen samtidlig som jeg dreide rattet mot den siden som lufteskruen var. Da boblet det ut en fin blanding av olje og luft.

Har en ny Yamarin med 250hk outboard på, men den er svært tung på styringen, og tyngre den ene veien enn den andre. Kan det være luft i systemet, eller skal de være tunge å styre?? Hvis de skal være tunge, er det flere forskjellige system å velge i? Mener jeg har hørt om noen med(hjelpe motor) elektronisk, eller?? Noen som har noen forslag, erfaringer....

Link to post
Share on other sites

Prøvde elektroassistert hydraulisk i fra Teleflex på messa i år :yesnod::yesnod::yesnod: !!! 15K...... :nonod::nonod:

 

Prøv å korriger trimfinnen (under kavitasjonsplaten) på motoren din motsatt av hvilken vei den er tyngre å styre.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Ja det er kanskje en ide :cheers: Prøvde i dag igjen, og det er ikke med alle fartsområder den er tyngre til den ene siden, kun noen områder kan det merkes. Men den blir veldig tung på full fart, og ut trimmet båt, klarte 44,6 knop i dag på GPS. Den var rimelig tung på rattet da, men jeg investerer ikke 15k for å få den "amerikanske servostyring følelsen" :wink:

 

Kan jeg se bort fra luft i systemet når det ikke lugger i rattet, og det er ikke slark i styringen?

Link to post
Share on other sites

Er det luft i systemet blir får du følelsen av at du passerer luftbobler i styringe, dvs at den blir lettere når du treffer luftbobla. Men styringen blir tung om du har for lite olje på - og som regel må man etterfylle etter en tid fordi luften som luftes ut har fortrengt volum der olje egentlig skal være. Så sjekk at det er rett nivå på oljen din

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare en lufteskrue ved rattet, er det her det skal fylles på?? Skal den være helt full? Er det trykk på denne hvis man løsner skruen?

 

Vet ikke engang hva slags hydraulisk styring det er på den :confused: Står ingenting i manualen for båten, og ikke for motoren heller, snakk om CE merking :cryin:

Link to post
Share on other sites

Nei Kristian - dette må du sjekke. På VP rattklokkene er det en skrue på toppen av klokka og der skal man fylle på så det er olje over mekanikken man ser nedi. Hos meg blir det da for mye olje om jeg gjør det og da spyttes oljen ut av reservoaret som er nedi motorrommet. Tror det er fordi jeg har autopilot der det er en del olje i pumpe og slanger.

 

Sjekk med importør hvordan dette er hos deg. Er du sikker på at du ikke ett eller annet sted har en tank med nivåmerker?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Har en Uttern D55 DTI med slakk i styringen. Kan luft i systemet være problemet ?

Har sjekket at nivået på oljen til styringen er grei.

Hvordan slakk? at du drar på rattet uten at motor/ror beveger seg?

 

Men her er en fin en:

http://ww2.seastarsteering.com/PDFs/200010-B.pdf

 

Jeg må også til perss å lufte og fylle etter olje på min nyinkjøpte bella, oppdaget at etter båttur igår at det kom sigende en renne med olje mellom konsollen og innerdekket.

Har også på turen idag merket slakke(rattet hopper over litt på luftboblene, tror jeg)

Den er uansett ikke så stram og presis i styringen som den var for 20timer siden.

Skrudde ut bryter-panelet og tittet bak, og jo da der var det en liten lekk i ene slangen/rørkoblinga inn i snekka.

Så der er det gjort slark arbeid ved montering, teitet til litt koblingene og tørket bort oljen som var lekkt ut.

Håper det blir tett, men får se om ett par dager/turer.

Hvis det fortsatt lekker så må jeg skrue ut snekka og sjekke nærmere.

Hadde det ikke vært for at jeg kjøpt den i drammen hos bakken motor så skulle de fått tatt det på garantien,litt for langt å kjøre fra Averøy på møre for en slik filleting :lol:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...