cektopa Startet 28.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2013 Hei folkens Jeg kjøpe meg en alo 26 i sommer å har brukt den endel. Mens jeg var på tur med den i sommer stoppet plutselig motoren. Og det kunne høres ut som den ikke fikk diesel da den stoppet. (det var ikke mye på tanken da den stoppet) fikk fraktet den hjem og har vært der og fylt på ny diesel og pumpet og pumpet, men den vil ikke starte opp igjen. Har enda ikke tømt dieselfilteret. Er det noen som har noen idee om hva det kan være? eller hva jeg kan gjøre? Når jeg prøver å starte den, høres det ut som det er nærme, men kommer aldri helt. Skal ha den opp på land snart nå, så lurer på om det er en idee og få start på den før jeg tar den opp med tanke på å få renset diesel og salt ut av den før den skal stå noen måneder? Mvh ung seileentusiast som er lei av dårlige volvo penta motorer Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Har du luftet den ? Dvs åpne lufteskruen, pumpe til det kommer ren diesel, og så stenge den igjen ? Hvis du kjører tomt for diesel er ofte dette nødvendig for å få start igjen. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SoBo Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Det kan også hende du må løse på dyserøra på dysene dersom du har kjørt den tom. Altså lufte på dieselfilteret/dieselpumpa, så løse på dyserøra (bare litt slik at luft og diesel kommer ut) mens du turner den på startmotoren. Når det ser ut til at det bare kommer diesel ved dysa, skru på til koblingen igjen og prøv å starte. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Festina Lente IV Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Skift dieselfilteret, løsne lufteskruen på filterhuset, pump til det kommer ren diesel. Løsne lufteskruen på dieselpumpa, pump til det kommer ren diesel. Forsøk å starte motoren mens du har en liten åpning på lufteskruen på pumpa. Når motoren starter kan du skru igjen skruen, eventuelt prøve deg litt frem med å løsne og stenge til motoren går jevnt med skruen igjen. Her er det neppe en dårlig Volvo Penta motor som er problemet, snarere en ung seilentusiast som trenger lære å lufte en dieselmotor. Lufting av motoren i båten din skal du kunne utføre i stummende mørke og i grov sjø, behovet for det kan komme engang. Det beste er imidlertid å sørge for at tanken ikke blir i nærheten av tom. Har du sjekket tanken din for masse dritt eller eventuelle dieseldyr? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Mulligan Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Mvh ung seileentusiast som er lei av dårlige volvo penta motorer Det er ikke noen Volvo Penta. Det er en Marna. Evighetsmotorer med litt stell. Gjør som FL IV sier, så går den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Google etter: MD5 for dummies Der vil du finne forskjellig nyttig info for en seilbåtmann. Sitér dette innlegget Link to post
cektopa Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Okei takk for tips her, skal prøve og jobbe meg systematisk gjennom den som du sier FL IV. Tanken er sjekket den å den ser bra ut:) Jeg vet jo egentlig at det er mine ferdigheter og kunnskap som er problemet, derfor jeg kommer til dere å dette forumet takk for hjelpen som alltid Sitér dette innlegget Link to post
123321 Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Det kan også være verdt og gi pumpa et lite kakk i toppen. Der sitter det en fjær like under forskruningen til høytrykksrøret som har hengt seg opp for meg. fikk ikke den gamle slitern igang, Ga den et par bank og pumpa ut luften og vrei på nøkkelen full fart igjen:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.