Jump to content

Md5a vil ikke starte opp igjen

cektopa

Recommended Posts

Hei folkens

Jeg kjøpe meg en alo 26 i sommer å har brukt den endel. Mens jeg var på tur med den i sommer stoppet plutselig motoren. Og det kunne høres ut som den ikke fikk diesel da den stoppet. (det var ikke mye på tanken da den stoppet) fikk fraktet den hjem og har vært der og fylt på ny diesel og pumpet og pumpet, men den vil ikke starte opp igjen. Har enda ikke tømt dieselfilteret.

Er det noen som har noen idee om hva det kan være? eller hva jeg kan gjøre?

Når jeg prøver å starte den, høres det ut som det er nærme, men kommer aldri helt.

Skal ha den opp på land snart nå, så lurer på om det er en idee og få start på den før jeg tar den opp med tanke på å få renset diesel og salt ut av den før den skal stå noen måneder?

Mvh ung seileentusiast som er lei av dårlige volvo penta motorer :thumbsup:

Det kan også hende du må løse på dyserøra på dysene dersom du har kjørt den tom. Altså lufte på dieselfilteret/dieselpumpa, så løse på dyserøra (bare litt slik at luft og diesel kommer ut) mens du turner den på startmotoren.

Når det ser ut til at det bare kommer diesel ved dysa, skru på til koblingen igjen og prøv å starte.

Skift dieselfilteret, løsne lufteskruen på filterhuset, pump til det kommer ren diesel. Løsne lufteskruen på dieselpumpa, pump til det kommer ren diesel. Forsøk å starte motoren mens du har en liten åpning på lufteskruen på pumpa. Når motoren starter kan du skru igjen skruen, eventuelt prøve deg litt frem med å løsne og stenge til motoren går jevnt med skruen igjen.

Her er det neppe en dårlig Volvo Penta motor som er problemet, snarere en ung seilentusiast som trenger lære å lufte en dieselmotor. Lufting av motoren i båten din skal du kunne utføre i stummende mørke og i grov sjø, behovet for det kan komme engang. Det beste er imidlertid å sørge for at tanken ikke blir i nærheten av tom.

Har du sjekket tanken din for masse dritt eller eventuelle dieseldyr?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...