Jump to content

Produsenter av Plexi/ bøying av Plexi til vindskjerm - Østlandet..

Fjord21DC

Recommended Posts

Jeg går med tanker om ny vindskjerm. Har lyst til å få produsert en vindskjerm av 6mm sotet Plexi i ett solid stykke..

Ingen aluminiumsprofiler, kun en bøyd Plexi/ Lexan vindskjerm som skrus og limes fast...

Det vil bli 3 knekkpunkter, ikke krumming av glasset..

bilde

Noen som har tips til firmaer som kan gjøre dette? Selv har jeg ikke utstyr eller kompetanse..

Helst Østlandet pga. fraktkostnader..

Takk!

1. Ja, men maks lengde på en akryl/pc plate er 3050mm.

2. Hvis eksakt tegning foreligger, så ville jeg sagt ca. 2.500,- for jobben + ca 3.000,- i plast. Sånn kjapt skudd fra hofta. +mva.

Hvis du spør anbefalinger akryl vs. pc, så er akryl mest brukt til slikt pga bedre værbestandighet (naturlig uv-stabil) og bedre ripefasthet enn pc, og lettere å forme/knekke.

Hvis du vil ha noe som er skuddsikkert, er uv-stabil pc tingen. Ikke så veldig mye dyrere heller.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Hei Norcem.

Det du gjør er å ta kontakt med Glassmester1 på Kongsberg:http://www.hogstad.no/ eller i Oslo: https://www.facebook.com/glassmester1

De har VINK som leverandør og derfra kan de skaffe deg det du vil ha: http://www.vink.no/nb-NO/Hjem.aspx?areaid=14

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det har vært et par firmaer her i Fredrikstad også som har gjort slike jobber. Huser dessverre ikke navnet på noen av dem i farta, men det ene lå på Gressvik, og det andre lå på Kråkerøy. Det på Gressvik har jeg vært på omvisning for endel år tilbake, og de demonstrerte akkurat en slik prosess. De har bøyemaskiner med varme som varmer plata lokalt samtidig som den bøyes. Full kontroll på temperatur og resultat :thumbsup: De virket proffe.

Takk Komodo! Har sendt mange henvendelser nå og det ser ikke så enkelt ut, men skal nok få det til!

Problemet er at ingen lager aluminiumsprofiler til en slik rute uten at prisen er 25000,- og høyere. Da er ikke glasset medregnet..

Det finnes ikke ferdig standardprofiler og jeg har bokstavelig sjekket alle i Norge som leverer profilsystemer..

Det er vanvittig dyrt og helt uakseptabelt å betale 25000.- ++. Derfor jeg tenkte å droppe profiler og kun kjøre en skjerm i ett stykke uten skjøter!

Men det viser seg at skjermen er lenger enn standardmålene for glassene som på det lengste er 3050mm..

Hmm, men fikk en pris på 18000,- SEK av et firma i Gøteborg! Alt inkludert med glass og profiler, custom made!

Må vurdere om jeg faktisk går for det, men da begynner båten å bli dyr!! Puhh!

Kom gjerne med idèer på hva dere ville gjort!

Redigert av Norcem21 (see edit history)

Riktig ebonita..

Blir ikke sterkt nok i forhold til et solid stykke.. Tror heller ikke det blir pent, bør da ha aluminiumsprofiler for å skjule dette..

Flere jeg har snakket med av ulike firmaer sier også at det ikke kan "sveises" sammen på noen måte heller..

Men det er klart at epoxy-lim hefter som juling og får man perfekt kontakt så er alt mulig!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Her er tre bedrifter (hvis du ikke har vært i kontakt med dem allerede da)

http://www.plastspesialisten.no/

http://www.plexx.no/

http://www.plastkomp.no/

Hvis jeg husker riktig er det Plastkomponenter jeg skrev om lengre opp som tidligere lå på Gressvik.

I nedre Glommaregionen (Fredrikstad, Sarpsborg, Halden, Moss) er det mange bedrifter som har lang tradisjon i plastbransjen :smiley:

Ja, uten tvil! Sjekker opp mange firmaer i denne sammenheng, men det er søren ikke enkelt å få til en avtale med noen som driver med dette!

Svarene er som følger:

- Vi har ikke utstyr til dette

- Forhør deg med båtbyggere

- Blir for dyrt (25 000,- ++)

- Vi driver ikke med denne type bestillinger

- Vi leverer kun Plexi til bedrifter

- Vi kan ikke produsere aluminiumsprofiler

- Hel skjerm uten skjøter er ikke mulig da glasset er standard lengde på 3050mm

- Fraktkostnaden er for stor

- Må ha båten tilkjørt for måltaking (båten står på Østlandet så et selskap i Tromsø er uaktuelt)

Går snart tom for ideèr!

Puhh!

Hehe, da funker ikke lenger Arkimedes lov..

10 tonn ja - kan jo vurdere videresalg! Hehe..

Men helt seriøst. Hvis dere ser på bilder av min båt, hva ville dere gjort? En hel skjerm uten skjøter blir for lang for standard mål på Plexiplater, altså ikke mulig.

Aluminiumsprofiler med fire vindusglass (plexi eller herdet glass) blir for dyrt hvis dette skal spesialproduseres (og det må det), minimum 25 000,- (har sjekket alt og alle)..

Dog 18 000 SEK i Sverige for ny skjerm med aluminiumsprofiler så det kan jo være et alternativ! Hva med moms/ toll?

Ferdige aluminiumsprofiler er det ikke mulig å få tak i (da kunne man evt. kuttet til selv), men det selges ikke..

Hva ville dere gjort mtp. vindskjerm hvis det var deres båt? Alle tips mottas med takk!

bilde

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...