Jump to content

Sjømannsfradraget er latterlig


jensemann2

Recommended Posts

Brasil, Canda og Austraila er noen eksempler på hvordan man kan beskytte sine egne arbeidsplasser og teknologi. Der er det minimumskrav til lokal arbeidskraft for at båtene skal få seile der. Dette burde oljestaten Norge også satt som krav til all offshorevirksomhet på vår sektor.

 

Hva er det egentlig du prøver å si? Jeg snakker om skipsfarten generelt og ikke din nesetipp!

Hvis du snakker om skipsfarten generellt så forstår jeg ikke hvorfor du siterer mitt innlegg, er du med?

Link to post
Share on other sites

Maersk Alabama er et greit eksempel på nasjonale regler omkring at mannskapenes nasjonalitet helt eller delvis skal korrespondere med flagget fartøyet fører. Også handelsskip i internasjonal fart.

 

Men nå er ikke dette med lavkostmannskap på norskeide skip noe nytt. Dette har pågått i mer enn 100 år.

Rundt århundreskiftet og gjennom første verdenskrig gikk mange norskeide skip med "chinacrew" og norske offiserer.

Link to post
Share on other sites

Og oppbyggingen av den norske handelsflåten etter krigen var basert på i stor grad amerikansk kapital og billig og god norsk arbeidskraft med lavt kostøre hvilket i realiteten innebar at i mange henseende var det norske flagget et bekvemmelighetsflagg. At norske lønninger og sosiale goder har endret seg i betydelig grad anser jeg som svært gledelig selv om det for enkelte næringer betyr at livet ikke lenger ser ut som det gjorde. merkelig hvor mange som problematiserer og klager over at Norge går så det griner og nordmenn har levevilkår og sosiale goder som resten av verden misunner oss.

Påstander om at denne næringen både til lands og til vanns vil avgå ved døden har pågått siden 70-tallet, men fortsatt lever næringen i beste velgående.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her går det på at sjømannsfradraget har stått stille "i alle år" samtidig som andre land det er naturlig å sammenligne oss med har innført andre ordninger hvor de har veldig mye bedre ordninger. F.eks betaler briter først skatt som vanlig, men får hele skatten igjen om de er mer enn halve året ute av Storbritannia. Videre har dansker og svensker fått til nettolønnsordning (eller refusjonsordning).

Eg får ikke sjømannsfradraget selv, men klarer likevel å synes det er rettferdig å betale lite skatt når en er ute av landet mer enn halve året!

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke problemet. Er betingelsene for å være sjømann for dårlig er det "bare" å bytte jobb. Det gjør andre folk når de innser at de har tatt feil utdanning. Da er det skolebenken for videre utdanning som gjelder før en søker ny jobb.
"Problemet" er at i norsk farvann er det ingen krav til at de som utfører et arbeid skal ha norske betingelser som du vil finne på land. Dvs. det er flaggstaten som bestemmer lønnsnivået.Dvs, det kan komme mannskap fra lavkostland og utføre arbeidet, og norske arbeidstakere blir arbeidsløse.Derfor er det viktig at norske sjøfolk har så gode betingelser som mulig for å kunne konkurere med mannskaper fra andre land.Til de som ikke ser hensikten med gode betingelser for sjøfolk/rederi har eg et spørsmål:Hvorfor skal det være andre krav til utlendinger som utfører et arbeid på fks. en byggeplass i Norge (der de har en lovbestemt rett til norsk lønn), og de som utfører et arbeid på norsk sokkel/farvann? Sent from my iPad using Tapatalk
Her går det på at sjømannsfradraget har stått stille "i alle år" samtidig som andre land det er naturlig å sammenligne oss med har innført andre ordninger hvor de har veldig mye bedre ordninger. F.eks betaler briter først skatt som vanlig, men får hele skatten igjen om de er mer enn halve året ute av Storbritannia. Videre har dansker og svensker fått til nettolønnsordning (eller refusjonsordning). Eg får ikke sjømannsfradraget selv, men klarer likevel å synes det er rettferdig å betale lite skatt når en er ute av landet mer enn halve året!
Akkurat dette er noe av hovedtemaet:Norske sjøfolk har ikke noe urimelige krav, de ønsker bare at det blir like betingelser som andre land har innført, for å kunne være mest mulig konkuranse dyktig.Det er ingen norsk næring (med mulig unntak av transport industrien) som er så sårbar, og så lite beskyttet av norsk lov/regelverk som sjøfolk.Sent from my iPad using Tapatalk
Link to post
Share on other sites

"Problemet" er at i norsk farvann er det ingen krav til at de som utfører et arbeid skal ha norske betingelser som du vil finne på land…...

 

 

Dette er jo ikke noe spesielt for sjøfolk, dette gjelder snart alle bransjer også på byggeplasses som du skriver lengre ned i ditt innlegg.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Dette er jo ikke noe spesielt for sjøfolk, dette gjelder snart alle bransjer også på byggeplasses som du skriver lengre ned i ditt innlegg.

Feil. De er pålagt å lønne de etter norsk minstelønn/tariff. At lovbrudd begås er vel sannsynlig men lovverket ligger der for å få jobbe i Norge.

Link to post
Share on other sites

Lovbrudd begås hele tiden når det gjelder arbeidskraft fra utlandet som jobber i Norge. Se bare på det som skjer i Norwegian nå…... Sjøfolk har ingen grunn til å sutre over at sjønannskatten har endert seg de siste 30 årene.

 

Så det at lovbrudd foregår i andre næringer, rettferdigjør at sjøfolk ikke får lovverket engang?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...