Mizar Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 (redigert) Jeg har dårlig nattsyn på ett øye, og da reduseres også 3D synet når det er mørkt, som er viktig for å bedømme avstander. Det går bra med min mangeårige erfaring som "enøyd", jeg bruker bevisst andre indikasjoner på avstand, som størrelsesforhold og hvordan peilinger forflytter seg i forhold til hverandre. Det blir da ekstra viktig å hele tiden vite hvor man er, og hva det er man ser på. -"Hvilket rødt lys ser jeg på nå?" Her brukes regelen om å handle ut fra "ingen tvil" uavkortet. Den største utfordringen jeg ser ved nattseiling, er ting i sjøen (og uansett antall øyne). Dette er jo ting som man ikke kan planlegge for på forhånd. -Er det noen som har erfaringer med bruk av nattkikkert når man står til rors? Det finnes to typer, de som forsterker det eksisterende lyset, og de som har en infrarød lyskilde, og kikkerter som kombinerer begge teknologiene - prisene varier fra ca en tusenlapp og opp til astronomiske summer. Jeg antar at det er lurt å bruke en uten forstørrelse, når det er lysforsterkningen som er hovedpoenget. Noen som har prøvd nattkikkert i båten og kan dele erfaringer? Redigert 1.November.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Framtia Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Jeg har nattkikkert ombord, men bruker den nesten aldri. Det er nok bedre å satse på en termisk kikkert. Disse koster fra 10.000, og er ikke minst nyttige om man noen gang skal søke etter folk som har havnet i sjøen. Men selvfølgelig trenger man hverken radar eller nattkikkert for å seile i mørket. Det jeg ville med mine kommentarer over var å hevde at det "farligste" knyttet med seilas i mørket er konflikt med annen trafikk fremfor å navigere riktig. Med andre ord, ser man andre fartøy og blir en selv sett, det er nøkkelen til trygg seilas. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Marwin Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 (redigert) Radar er kjekt å a for å se land og ikke minst andre fartøy! Med radar ser du ikke taugverk i sjøen, men kanskje bøyene. Radar koster litt, og krever øvelse. Etter stertk lys, tar det ca. 20 minutter før du får igjen fullt nattsyn. Nattseilas i kystfarvann krever skarp utkikk. Nattkikkert er sikkert kjekt å ha, men jeg er usikker på hvor mye den svekker nattsynet.... Termisk kikkert ser jeg ikke vitsen med, med mindre du leter etter levende folk i sjøen... Redigert 1.November.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
hanto1 Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 I godt vær og med god sikt er ikke nattseilas spesielt farlig, særlig ikke i 5 knop. Radar er kjekt og ha, spesielt i trafikkert farvann i tåke, men til vanlig fritidseilas i en eldre Nidelv 24 er det ikke noe must. Ligger tåka som veggen er det bare og la være og dra ut/ evt bruke kartplotter og holde seg unna trafikkert skipslei. Nattkikkert svekker ikke nattsynet nevneverdig, men finner det vanskelig og bedømme avstander med min. Bruker den skjelden. Får man tau i propellen kan man binde en kniv til båtshaken og kutte så nærme som mulig ( Alle løse ender) Da kan man ofte fortsette på sakte fart. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 (redigert) Tobixen lurte på dette med kartlesing i mørket. Kartleserlampe med rød lys løser dette. Dessuten kan det være lurt og ha en lampe eller to dedikert for nattbruk oppe ved styreposisjon og nede i salongen. Et godt alternativ er en enkel hodelykt med rødt glass. du får også hodelykter med rød skjerming/ rødt deksel du trekker foran lyskilden. Altså kombinert med vanlig hodelykt. Da er det om å gjøre å unngå bruk av vanlige lyskilder med en gang du kommer til båten og gjør klargjøring, løsne fortøyninger mm ved bruk av rød hodelykt. Som det ble nevnt, nattsyn er optimalt etter 20 minutter. Still ned lysstyrken på plotter/ Ipad umiddelbart til lavest. det er bedre å etterjustere oppover enn å etter hvert dimme mere ned. Nattkikkert/ nattbrille har oftest kun en linse i front. Derfor mister man dybdesynet. Du ser det samme bildet på begge øyner. Dessuten er det et sterkt lysbilde du ser på, så du mister nattsynet. Med nattbrille kan du velge å se med kun ett øye når du bruker den, og knipe igjen det andre. Eller en annen person holder utkikk med den. Da jeg var i militæret kjørte vi mye med nattoptikk. Ved stans i kolonnen og en skulle stoppe med kort avstand mellom kjøretøy skjedde det stadig at en dulta inni kjøretøyet foran. Nettopp pga manglende dybdesyn. Mere guffent var det med løping og skyting i ulendt terreng. men det blir OT :) Termisk kikkert må, etter hva jeg husker, ha fri sikt. Altså kan du ikke sitte inne i en hardtop-båt og se ut vinduet. Nattoptikk bør også ha fri sikt, i det miste blende av ALT av lyskilder der du befinner deg. IR-dioden kan også med fordel blendes av med en sort tapebit om du sitter bak vindu og du helst vil de ut :) Å legge opp en rute på Ipad eller plotter er lett og sikrer stabil kurs. Hadde flere fantastiske nattseilaser i vinter med seilbåten, på retur etter fisketurer. Sitte frempå dekk, lene seg mot masten og la autopiloten holde kursen i 5 knop... herlig. Redigert 1.November.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 (redigert) Synest eit uttrykk som "Er du i tvil, så er du ikkje i tvil" er så bra å ha i hovudet heile tida. Eg har nok ein personleghet som likar utfordringar og synest ting kan bli litt kjedeleg med bare flatt vatn og bare solskinnsdagar. Då har det ordtaket vore redningsmannen min mang ein gong når eg har oppsumert reisene mine. Eit lite tips: eg har ei plexiglassplate som har batteri og pære som lyser svakt rødt som eg legg oppå kartet. Ha ferdig inntegna ruter med kursar og gjerne tidsannvisning på marsjfart. M Den er for dyp, er du i tvil om du skal hoppe med eller uten fallskjerm, så hopp uten?? eller "Det er ingen skam å snu" gi blaffen bare fortsett. Ved alle tre tilfellene, bortsett fra første gang, kjenner jeg farvann og rute godt, ingen grunner eller andre ting. Indre Oslofjord er et ukomplisert farvann å navigere i. Det er i alle fall mitt inntrykk. Det eneste jeg har vært litt bekymret for, er å kjøre på noe som ligger i sjøen og som kan skade båten slik at den kan ta inn vann. Jeg har derfor kjørt med litt redusert fart og alltid stått oppreist for å klare å ha et så godt overblikk som mulig slik at jeg har mulighet til å stoppe eller styre unna hvis jeg skulle oppdage noe. Ei snekke går tross alt ikke veldig fort... Jeg må jo innrømme at det er en litt spesiell og fin opplevelse også! P'er-Helge Tenker du fint klarer å sile ut de bra tipsene. Og ei kartlampe med rød skjerming er bra. http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/kartlampe-lupe/kartlampe-led Redigert 1.November.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Tja. Er det farlig å hoppe fallskjerm? Kjøre uten sikkerhetsbelte? Det var da voldsomt. Det er selvfølgelig ikke ufarlig å være i båt. Det er ikke ufarlig å gå langs trafikerte veier til skolen heller. Snekkekjøring i mørket i indre Oslofjorden uten bruk av radar eller AIS er imidlertid ikke noe høyrisikoprosjekt, og så lenge lanterner er i orden så er det adskillig mer legalt enn å kjøre uten bilbelte ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Honduras Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Nattkjøring med motorbåt er ikke noe problem, bare begrav gass-spaken i bunn og nesa i kartplotteren, så går det kjempefint. Ser dem omtrent hver natt når vi er på hytta. +40 knop, og enkelte av dem bruker lanterner også..... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tobixen Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Tobixen lurte på dette med kartlesing i mørket. Kartleserlampe med rød lys løser dette. Jeg har mange røde LED-lamper installert, samt en rød lommelykt (men den er litt for kraftig til å brukes direkte på kart). Løsningen for mitt vedkomne blir kanskje nok en rød LED-lampe montert i cockpit. Føler dog at jeg mister mye med røde LED-lamper, og at det er vanskelig å få lest sjøkartet skikkelig med bare svak rød belysning. Å bruke den røde LED-lommelykten til å speide etter grønne staker i sjøen er også håpløst ;-) Jeg hadde en rød lampe basert på glødepære i kahytten, kanskje det ikke var så smart å erstatte den med en rød LED, fargespekteret er jo litt videre fra glødepære med rødt glass. Hadde flere fantastiske nattseilaser i vinter med seilbåten, på retur etter fisketurer. Sitte frempå dekk, lene seg mot masten og la autopiloten holde kursen i 5 knop... herlig. Deilig ja :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
dhjerp Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 (redigert) Jeg leser mye og skriver lite på BP, men takket være BP oppdager jeg stadig nye problemer jeg ikke visste jeg hadde. Har alltid synes det er bra å seile om natta, og med små barn er det greit å heise seil mens de legger seg og ta en litt lengre tur mens de sover. Ante ikke før nå at dette var skummelt uten hele rekka med elektroniske hjelpemidler på plass. Om noen av de raskeste båtene har lyst til å kjøre på meg spiller det liten rolle om det er mørkt eller lyst eller om jeg ser de. Kommer meg ikke unna allikevel. Redigert 1.November.2013 av dhjerp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Jeg leser mye og skriver lite på BP, men takket være BP oppdager jeg stadig nye problemer jeg ikke visste jeg hadde. :-) Har alltid synes det er bra å seile om natta, og med små barn er det greit å heise seil mens de legger seg og ta en litt lengre tur mens de sover. Jeg har to barn i forpiggen; det kan være et problem når det blir for mye krenging. Det er også mulig å falle ut med hodet først slik forpiggen er utformet :-/ Ellers liker jeg å seile med folk sovende i båten, såvel som å sove i båten mens andre står til rors :-) Om noen av de raskeste båtene har lyst til å kjøre på meg spiller det liten rolle om det er mørkt eller lyst eller om jeg ser de. Kommer meg ikke unna allikevel. Sant! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
MajorAndy Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Meget klogt er jo sagt om dette allerede. Her er mine tanker om dette: Risiko er jo defineret som sandsynligheden for at noget sker ganget med konsekvenserne HVIS det sker. Der er risiko ved alt. Og der er som bekendt jo også en forhøjet risiko ved at sejle lystsejlads. Det ER et mere farligt miljø end landjorden og konsekvenserne i tilfælde af brand eller forlis kan være meget alvorlige. Lystsejlads om natten forøger risikoen - forstået på den måde, at dels øger det sandsynligheden for at noget sker (tejner, dårlig sigt etc) og dels kan konsekvenserne være større fordi der ikke er så mange andre både ude, fordi redning har sværere ved at finde en mm. Så ja, der er en større risiko ved at sejle om natten - og især i ydersæsonerne. Noget af den risiko kan man minimere ved at bære vest, overlevelsesdragt, have en VHF, radar AIS mm. Det er ting, der alle sammen er med til at reducere den forøgede risiko og bringe den ned på et niveau, der næsten svarer til at sejle om dagen. 100.000 kroners spørgsmålet er jo om risikoen er FOR stor. Det kommer jo også an på ens egne evner og rutine i noget. Det er jo meget svært at vurdere om man er i stand til at tackle en given situation, men jeg tænker, at evolutionen har udstyret os med et fintmærkende instrument, der kan være med til at bestemme om noget er farligt eller ej. Det er en følelse (et instinkt) der hedder utryghed. Er man utryg, så er det efter min mening en indikation af at man bør overveje nøje om det, man har gang i kunne være farligt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Hvis man ikler seg gasellekostyme og går inn i løveburet lever man farlig. En nattlig seilas under gode forhold i 5 knop er ikke farligere enn og sykle til nærbutikken. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Her er en kjekk link for å se i praksis hva de ulike fyr karakteristikker som står i kartet betyr i praksis, altså hvordan de vi se ut/hva du skal se etter. Forstår du dette og har oppdatert kart så skal ihvertfall selve navigeringen være kurant. http://www.kobbernaglen.no/r3/joomla15/index.php/fyrlykt-karakteristikker Som ellers : Alt blir veldig mye mer upraktisk i dårlig vær, så praksiser nattseilas i stille vær til du er trygg !! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
oslofjord Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 (redigert) Natt seilas i gangfart og gps er vel helt ok. Greit å ha en fast eller håndholt gps med sjøkart for å se hvor man er. Dog viser ikke gps drivtømmer og søppel, så man bør vel ikke kjøre raskere enn at man tar høyde for at et dunk i en tømmerstokk uten store skader. Ser jo ofte lanternelys suse bortover i plan, men det kan jo sjansespill selv med radar. I nyhetsoppslag om stygge båtulykker er ofte både fart og natt nevnt......og gjerne også alkohol, men edru natteseilas i gangfart er vel rinelig risikofritt. Redigert 1.November.2013 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Nå er det straks helga og jeg gleder meg til å komme ut og nattseile litt, og med de dag lengdene vi har nå er det knapt til å unngå fremover. God Helg Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
strawberry Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Nattseiling er definitivt undervurdert. Har hatt noen av de beste båtopplevelsene under slike forhold. Det startet i unge år da sommernatten ikke ble sovet bort. Sommeren gikk over i høst, og så var det gjort. Som flere har nevnt her, jeg følte meg oftere tryggere på hvor jeg var, grunnet leifyrene, enn jeg var om dagen. "Krysspeiling" ved hjelp av ekkologg gjorde meg til en finslepen navigatør. Dette var før teknologien! Senest i går aftes, med båten full av duppeditter, kjørte jeg stille rundt med siste natten med båten. (Kom opp idag!) Det var en fryd å stå med hodet opp gjennom takluken og navigere i kjente farvann (Vestfjorden i Oslofjorden) i en crispy høstluft uten en eneste duppeditt. Nyt høstnatten. - og vinteren med, for den som kan. Går nå i båtdvale! - Før vi vet ordet av det synger svarttrosten, og det er våår! Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Pequod Svart 1.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Ser vel at jeg valgte litt feil ordbruk i emnetittelen her, skulle vel ikke spurt om det var farlig, men bedt om tips og råd! Uansett valgte jeg å ta turen, og det var en fantastisk opplevelse, både på vei til jobb om kvelden i mørke, og tilbake fredag morgen mens det begynte å lysne. Har selvsagt blogget om det! Begynner å føle meg mer og mer trygg på båten og motoren, og koser meg enormt når jeg er til sjøs, men det tenker jeg vel at dere allerede har forstått.... Her er et par bilder fra turen, det første synet som møtte meg når jeg rundet Vippetangen torsdag kveld (jobben til venstre i bildet) og deretter et bilde av Heggholmen fyr på vei hjem igjen fredag morgen. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
littmild Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Det så helt herlig ut.. Å beherske nattseilas gir en ny(og veldig hyggelig) dimensjon i båtlivet, har du barn med på ferietur kan du ta noen av etappene om natten mens de sover om de blir litt lei av lange etapper, og samtidig er det utrolig flott å seile inn til ny havn mens solen står opp. Jeg koser meg aller mest på sjøen om natten, alene på vakt med kaffekoppen og en røyk. Farlig er det, stor sannsynlighet for dødelig utfall, men det er røyken sin skyld, hverken havet eller natten. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
larss Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Det så helt herlig ut.. Å beherske nattseilas gir en ny(og veldig hyggelig) dimensjon i båtlivet, har du barn med på ferietur kan du ta noen av etappene om natten mens de sover om de blir litt lei av lange etapper, og samtidig er det utrolig flott å seile inn til ny havn mens solen står opp. Jeg koser meg aller mest på sjøen om natten, alene på vakt med kaffekoppen og en røyk. Farlig er det, stor sannsynlighet for dødelig utfall, men det er røyken sin skyld, hverken havet eller natten. Enig i alle punkter :) larss Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Jeg er av og til ute på natten i indre oslofjord. Det blir svært mørkt når det blir mørkt. Jeg har radar, og slutter aldri å bli overrasket over hvor mange båter uten lanterner som på radaren observeres i stor hastighet nattestid. De er mange, og de går fort. Jeg har derfor gjort det enkelt for meg selv: ingen radar, ingen nattseilas uansett hvem som spør, med mindre det er tvingende nødvendig. Hvis du først skal ut så sørg i hvertfall for at alle dine lanterner virker godt slik at idiotene rundt deg i 30 knop kan se deg når du ikke kan se dem. Hold også moderat fart. Mer enn en gang har jeg trodd jeg har hatt radarsforstyrrelse, men endt med oppbremsing og frem med lommelykt for å finne ut hva det er - og det er stadig ting i vannet som jeg ikke ønsker å treffe. En ting er selve treffet, en annen ting er alt arbeidet som potensielt følger med av å vikle tau og trosser ut av propellene på nattestid. Hadde for noen år sidene kraftige trosser i begge propeller/akslinger Slikt ødelegger også kjøling og smøring av gummuligeret på P braketten. Forøvrig er nattseilas helt fantastisk! Men fort kjører jeg ikke om natten, da tusler jeg av gårde og koser meg. Sitér dette innlegget Link to post
stianfred Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) Ved bruk av nattoptikk på sjøen vil jeg anbefale 2+ eller 3 generasjon om du får tak i. Ved erfaring av 3 generasjon gir det flere fordeler om du har den montert på hode eller hjelm. Ved oppløsningen i den type nattoptikk vil du kunne se såpass skarpt at du kan fint holde 19 - 25 knop hvor du har tid til å stoppe om du skulle se ting flyte i sjøen foran. Ulempen er at du mister halvparten av nattsynet, da lyset er grønt vil alle lys se "rølig" ut når du slår den av på det øyet. Men bruker du kun et monokkel har du fint mørkesyn på andre øyet. Det er også lurt å "løfte" hodet og se med begge øyne hvert 30 sekund om du ser navigasjonslys i horisont. Dette er fordi at du mister muligheten til å identifisere navigasjonslys ved bare et fargebilde, som er grønt. Du har også begrenset sidesyn, slik at en er avhengig av å sjekke både barbord og styrbord med jevne mellomrom. Om du kjører i tett bebygget område vil lys fra hus og bebyggelse ved sjøen kunne være forvirrende når andres båters navigasjonslys smelter inn i huslys på avstand, derfor sjekke med begge øyne hver 30 sekund. Er du i områder med lite lysforurensing vil oversiktsbilde i sjøen være bedre, og lettere å se andre båter. Uavhengig av dette gir nattoptikk i nyere generasjoner en helt annen trygghet på sjøen i mørket, og du er står mye friere til bruk uavhengig av hva klokken er. Så er det en kost/nytte sak, bare et monokkel ligger på 40 til 80 tusen avhengig av ytelse, oppløsning. Video og bilde under kommer fra en på rundt 60 tusen, i samme klasse som militær nattoptikk av nyere type. Et eksempel på det mørkeste: https://vimeo.com/387638668 Redigert 16.Juni.2020 av stianfred (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 @stianfred velkommen til forumet. Tråden var sist aktiv for 7år siden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.