Worry II Startet 1.November.2013 Link til dette innlegget Startet 1.November.2013 Hei og hopp ! Stig skal gjøre ting han ikke kan ! Marex har ikke gardiner til 280 Holiday på lager og fabrikken er konk. Så her må nok en ny båt-hatt på hylla. Det er litt jobb å sy disse gardinene, men det er en grei vintersyssel ! Jeg ser det finnes mange slags gardinstoffer, men jeg lurer på hvilke som falmer minst på lang sikt ? Er det stoffet som avgjør eller fargen ? Jeg skal ha mørke marineblå, men vil ha den beste gardinen så jeg kan la det gå noen år før neste gang denne jobben må gjøres. Noen spesialister som kan komme med tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 (redigert) Møbelstoffer og de vevde gardinstoffer unngå trykte mønster oppsøk en "rein" stoffbutikk og spør i de. mulig tips her http://batinterior.no/batutstyr/metervare-tekstiler/skumvaer-beige-med-bater-og-tau.html http://www.alfhansen.no/Produkter/B%C3%A5tkalesjerogpresenninger/Gardinertilb%C3%A5t.aspx http://www.sykroken.net/forum_vbull/forum/showthread.php?t=48329 Redigert 1.November.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
cosmic Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 En eldre dame,som hadde lang erfaring med både å sy,og å bruke gardiner i båt,sa at det var kun lyse farger som holdt seg. Alt annet falmer. Høres fornuftig ut synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Ja, man skal høre på gamle damer, vet.. Men jeg ønsker meg mørkeblå. Det er ikke bare med tanke på lysinntregning, men forfengelighet :-) Litt må vi yngre gutta få bestemme :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Enig, skaff deg mørkeblå Jeg har ikke særlig peiling på hvilke stoff som falmer minst, men et tips kan jeg gi deg. Noe som har fungert godt i båten vår er å legge på en mørk folie på innsiden av vinduene. Slik folie får du på Biltema. Den reflekterer mye av sollyset så det ikke blir så varmt om sommeren, og hindrer innsyn i kabinen. I tillegg får du den bonusen at gardinene ikke falmer Vi la på slik folie på sidevinduene, men ikke på luka forran samtidig som vi byttet gardiner (mørkeblå). De eneste gardinene som er falmet er de i luka hvor det ikke er folie... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SoBo Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Sy dobbelt, lyst stoff som vender ut og mørkeblått inn i båten. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Worry II Svart 2.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Sy dobbelt, lyst stoff som vender ut og mørkeblått inn i båten. Nei, poenget var å ha mørkeblått ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Ok. Lysektheten på stoffet er en faktor som spiller inn på falmingspresesse meg forstått. Kan være greit å sjekke på stoff en har tenkt seg. LYSEKTHET Lysekthet er et begrep som beskriver den mengde gjennomsnittlig dagslys (ikke direkte sollys) en tekstilfarge tåler. Verdiene er delt inn i en skala fra 1 til 8, der 8 er beste lys-ekthetsverdi. Møbelfakta setter minstekrav til 5. Mulig de fleste "møbelstoff er oppgitt me noe lik dette: Niroxx Marina: Flammesikring: A B1,Q1 D DIN 4102 B1, CH 5.3,GB BS 5852 Crib 5 Slitestyrke: Martindale 75 000 omdr. Lysekthet(1/8): 7. Bredde: 140 cm. Vekt: 385 gr/lm. Komposisjon: 100% Polyester. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
M/S AIOLOS Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Jeg skal ha mørke gardiner men finner ingen her i Bergen som kan sy for meg, kjerringen? Sy sjøl det er din båt er svaret derfra Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Jeg skal ha mørke gardiner men finner ingen her i Bergen som kan sy for meg, kjerringen? Sy sjøl det er din båt er svaret derfra He-he, jo men vi skal klare det, da ! Kjerringene gjør jo ikke dette bra nok ! :-) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 (redigert) Klart vi skal få det til, her må det herrer av høy klasse for å føre symaskin og båt . Fikk øye på en symaskin i heimen og i et øyeblikk av nysgjerrighet så jeg en luke under dekk på maskinen, en ørliten snelle med tråd var det der. Sikkert ikke noe å ta vare på tenkte jeg i min enfoldighet idet dragen arriverte Redigert 2.November.2013 av M/S AIOLOS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.