Jump to content

Turtall faller ved 'full gass' AQD40A


larole

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har et problem med min Volvo Penta AQD40A fra 1984. Motoren er i god stand, og alle nødvendige servicer er tatt. For en måneds tid siden oppdaget jeg at da jeg kjøprte ca 18 knop (3100 rpm) så falt turtallet bittelitt i ca 0,1 sek før alt var som normalt.

 

Nå har dette blitt verre og verre. Nå faller det etter ca 5 sekunder ved høyt gass påtrykk, men det stabiliserer seg igjen når jeg slakker på gassen. Jeg trodde at dette kom av skittent dieselfilter, men det ble byttet uten at dette ble påvirket overhodet. Jeg har ikke god peiling på motorer dessverre, men likevel innbiller jeg meg at motoren enten får for lite diesel eller luft ved høyt turtall.

 

Noen som har peiling på hva dette kan komme av, og enda bedre...hvordan jeg kan fikse det? Kan det være at luftfilteret eller vannutskilleren er synderne her?

 

mhv Ole Bernhard

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjenner du at turtallet synker da er det en sak.

Men hvis du bare ser dette på instrumentet da kan det være at det er reimen som må strammes.
Turtallmåleren er nemlig flest koblet til kontakt W på dynamo.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nei, det har jeg ikke sett noe til. Har ikke sett etter i grunn...


Slik jeg oppfatter det går konkrete tips ut på å bytte luftfilter og filter i vannutskilleren? Jeg så forresten at den svarte boksen som inneholder luftfilteret var litt dårlig lukket. Kan det ha noe å si?

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette er veldig likt mitt problem i august. Og som andre allerede har sagt så var det da dieselfilteret i vannutskilleren som er tett. Jeg har for vane å bytte det hvert andre år, men det var ikke nok denne gangen.

 

For meg er det ikke nødvendig å lufte etter å ha byttet dette filteret. Det gjør jeg heller ikke etter å ha renset vannutskilleren for dieseldyr og annet skitt heller. Jeg bare kveller fyller vannutskilleren med diesel før jeg starter motoren. Det gir mindre søl enn lufting.

 

Hilsen Rag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...