larole Startet 1.November.2013 Del på Facebook Startet 1.November.2013 Hei Jeg har et problem med min Volvo Penta AQD40A fra 1984. Motoren er i god stand, og alle nødvendige servicer er tatt. For en måneds tid siden oppdaget jeg at da jeg kjøprte ca 18 knop (3100 rpm) så falt turtallet bittelitt i ca 0,1 sek før alt var som normalt. Nå har dette blitt verre og verre. Nå faller det etter ca 5 sekunder ved høyt gass påtrykk, men det stabiliserer seg igjen når jeg slakker på gassen. Jeg trodde at dette kom av skittent dieselfilter, men det ble byttet uten at dette ble påvirket overhodet. Jeg har ikke god peiling på motorer dessverre, men likevel innbiller jeg meg at motoren enten får for lite diesel eller luft ved høyt turtall. Noen som har peiling på hva dette kan komme av, og enda bedre...hvordan jeg kan fikse det? Kan det være at luftfilteret eller vannutskilleren er synderne her? mhv Ole Bernhard Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.November.2013 Del på Facebook Svart 1.November.2013 Du kjører ikke med tett luftfilter? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
larole Svart 1.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2013 Tja, det er jo mulig. Vil det resultere i en oppførsel som beskrevet over? Jeg har nettopp kjøpt båten, og er som du skjønner ikke en Volo Penta-mekaniker. Men et luftfilter skal jeg klare å skifte Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.November.2013 Del på Facebook Svart 1.November.2013 Vannutskillerenn inneholder som regel et filter den også, er det byttet? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
larole Svart 1.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2013 Jeg har ikke byttet det nei. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.November.2013 Del på Facebook Svart 1.November.2013 (redigert) Kjenner du at turtallet synker da er det en sak. Men hvis du bare ser dette på instrumentet da kan det være at det er reimen som må strammes.Turtallmåleren er nemlig flest koblet til kontakt W på dynamo. Jørg Redigert 1.November.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
larole Svart 1.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2013 Jeg kjenner det, motorkraften forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.November.2013 Del på Facebook Svart 1.November.2013 Kommer det noe røyk ? Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 1.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2013 Nei, det har jeg ikke sett noe til. Har ikke sett etter i grunn... Slik jeg oppfatter det går konkrete tips ut på å bytte luftfilter og filter i vannutskilleren? Jeg så forresten at den svarte boksen som inneholder luftfilteret var litt dårlig lukket. Kan det ha noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.November.2013 Del på Facebook Svart 1.November.2013 (redigert) Jeg har mere tro på at det er problemer med dieseltilførselen din. Kan være alt fra morkne slanger, til filtre og timingen på dieselpumpa. Sjekk om du får noe røyk ved pådrag og hvilken farge det er på den. Redigert 1.November.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.November.2013 Del på Facebook Svart 1.November.2013 Enig med Worry II. Dersom det kommer sort eksos er det store muligheter for tett luftfilter. Ingen eller normal eksos er det mest sannsynlig at feilen ligger på drivstoff siden. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
nordan family 27 Svart 1.November.2013 Del på Facebook Svart 1.November.2013 Sånn høres det også ut når dieselfilteret er i ferd med å gå tett. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 1.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2013 Har akkurat skiftet dieselfilter. Skifter luftfilter i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.November.2013 Del på Facebook Svart 1.November.2013 Husk å bytte som nevn grovfilteret på vannutskilleren også. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
larole Svart 1.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2013 Det skal jeg gjøre. Må jeg være obs på noe lufting da? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.November.2013 Del på Facebook Svart 1.November.2013 Ja du må lufte etter filterbytte Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Roger og Olina Svart 1.November.2013 Del på Facebook Svart 1.November.2013 For meg høres det ut som det kommer falsk luft. Enten i pumpa eller på en av ventilene. Er motoren ren og pen slik at du kan se om det kommer diesel noe sted? Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 1.November.2013 Del på Facebook Svart 1.November.2013 Hei Dette er veldig likt mitt problem i august. Og som andre allerede har sagt så var det da dieselfilteret i vannutskilleren som er tett. Jeg har for vane å bytte det hvert andre år, men det var ikke nok denne gangen. For meg er det ikke nødvendig å lufte etter å ha byttet dette filteret. Det gjør jeg heller ikke etter å ha renset vannutskilleren for dieseldyr og annet skitt heller. Jeg bare kveller fyller vannutskilleren med diesel før jeg starter motoren. Det gir mindre søl enn lufting. Hilsen Rag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.