Allegro27 Startet 3.November.2013 Link til dette innlegget Startet 3.November.2013 Er det noen som har noen gode tips om noe effektivt man kan spraye på eller en annen metode for å få løsnet propellen fra akslingen? Den har sittet på i to sesonger, og nå i år sitter den "dønn fast". Har prøvd å slå den løs med hammer og en planke mellom hammeren og propellen uten hell. Link to post
dakota Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Bruk avtrekker, og varm propellen raskt rundt bosset med f.eks en propanbrenner. Men må aldri varmes når den skal på. Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Det er bare å varme - leeenge, så banker du den lett av, eller så kommer den av seg selv "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Allegro27 Svart 3.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Varme har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, veldig lurt! Takk for raskt og nyttige svar! Jeg er allerede på vei ut i hagen med propanbrenner og lommelykt! Link to post
Jakob T Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Bør varmes ved montering Link to post
Komodo Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Jeg holder en knapp på å trekke med større kraft. Problemet med avtrekkere er at de ofte ikke passer så godt på grunn av bladene. Derfor laget jeg meg like godt en custum en gang for alle Den splittes og tres over akselen bak propellen, og har en skrue som styrer i senterhullet i akselen. Så er det bare å dra til Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Poseidon test Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Jeg regner med at du har en god avtrekker / ters? Ellers sliter du, uansett metode. Varme gjør underverker, men det vil nok svare seg å sette avtrekkeren på først og stramme den så mye som du tør. Hvis du deretter varmer propellbosset, samtidig som du varmer minst mulig på akslingen, da skulle det nærme seg en løsning. Når du har varmet den kjapt og godt er tiden inne for et par kontante slag på enden av avtrekkeren - da er sjansen stor for at den slipper med et smell!Lykke til! PS Husk å ta av mutter(e) og eventuelle skiver før du begynner Link to post
Komodo Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Hvis du skal bruke varme er det om å gjøre å bruke noe som gir så høy effekt som mulig. Det er fordi at du skal varme opp bosset på propellen så fort at akselen ikke blir varm. Derfor lønner det seg å bare varme på den ene siden av bosset. Det partiet vil da utvide seg, og bosset åpner seg som blomst Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 (redigert) PS Husk å ta av mutter(e) og eventuelle skiver før du begynner Nei, for all del, ikke ta av mutteren- bare løsne mutteren og skru ut et par omdreininger. Hensikten med å la mutteren sitte er å forhindre at propellen slipper ukontrollert og kan skade personer eller materiell.Propellen kan komme med voldsom kraft. Hilsen REM som i helgen har tatt av to stk 24" propeller som hver veier 18 kilo Redigert 3.November.2013 av REM (see edit history) Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Poseidon Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Nei, for all del, ikke ta av mutteren- bare løsne mutteren og skru ut et par omdreininger. ... Ja, selvfølgelig REM, det var slik det var ment og jeg ser i ettertid at jeg burde ha uttrykt meg med i "teskjeporsjoner". Men hvilke putlepropeller er det du holder på med? Hos meg veier hvert av de tre propellbladene et par hundre kilo og komplett propell er vel bortimot 1 tonn vil jeg tro Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Chiefengineer Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Nei, for all del, ikke ta av mutteren- bare løsne mutteren og skru ut et par omdreininger. Meget viktig detalj. Har selv sett dette i praksis. To karer holdt på å demontere en propell med tersj på en fritidsbåt. De terset og terset uten at noe skjedde. Da de tok en pause for å diskutere videre framgang med tersen i spenn men muttra demontert løsnet plutselig propellen og ble skutt flere meter bakover. Heldigvis sto ingen bak og det gikk bra med propellen også. Link to post
larss Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Hei Båt-W I ren nyskjærrighet, hvorfor skal du ha av propellen? Ser du har en Sollux 850, og det har jeg også. Holder selv på å løsne propell/ flyndre etc.... larss Link to post
Allegro27 Svart 4.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Jeg skal bare ha av propellen for å rengjøre den skikkelig, få av rur og groe, samt å polere den opp slik at den er så glatt som mulig til neste sesong! Dette pleier jeg å gjøre hvert år for å optimalisere propellen. Ofte opplever jeg at propellen får redusert virkningsgrad når den blir begrodd, og toppfarten blir redusert. Link to post
Lazyjack Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Jeg vil også anbefale at du snur hatten din slik at hornene blir stående i fartsretningen :lol: Link to post
Allegro27 Svart 4.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Ja det er et veldig godt poeng! Jeg skal sørge for å få hornene i riktig retning fra og med sesongen 1014! Link to post
larss Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Båt-W Hva slags motor og gir og propell har du? Jeg har en 2000 mod med en Yanmar 96 hk, gear 2,63:1 og en 18x18 propell, fart med tom båt er 13,6 knop. Jeg har en plan om å lage en flaps, bygge ned flyndra så jeg får plass til en større propell osv... Derfor jeg er litt nyskjærrig :) larss Link to post
hanto1 Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Bruker mye mere tid på og få propellen av og på kontra rengjøring og polering på plass. På akselbåter vil jeg tro at 99,9% lar propellen være på ifb årlig rengjøring polering. Link to post
Allegro27 Svart 4.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 (redigert) Jeg har en 1999 modell med en volvo penta tamd22. Husker ikke utveksling på gear og størrelse på propell, men det kan jeg finne ut av i ettermiddag. Det sies at motoren yter 105 hk. I følge gps har jeg en toppfart på litt i underkant av 16 knop. Har ingen flaps. Det er flere som har montert flaps gjerne i forbindelse med at de har montert ny og større badeplattform og blitt godt fornøyd! Skal du ha større propell for å få opp toppfarten? Redigert 4.November.2013 av Båt-W (see edit history) Link to post
SveinHa Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Bare for rengjøring ville jeg aldri tatt av propellen men tar du den av må du passe på at det er gullende rent både inni propellnavet og akslingen. Da tenker jeg ikke spesielt på olje og denslags men partikler, f.eks. fra smergel/sandpapir, som kan hindre propellen i å komme HELT på plass. Varm propellnavet litt, til sånn rundt 20-30 grader over akslingtemperatur og smett den på akslingen så sitter den som den skal. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
larss Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Jeg har en 1999 modell med en volvo penta tamd22. Husker ikke utveksling på gear og størrelse på propell, men det kan jeg finne ut av i ettermiddag. Det sies at motoren yter 105 hk. I følge gps har jeg en toppfart på litt i underkant av 16 knop. Har ingen flaps. Det er flere som har montert flaps gjerne i forbindelse med at de har montert ny og større badeplattform og blitt godt fornøyd! Skal du ha større propell for å få opp toppfarten? Ja, skal ha større propell for å få mer toppfart. Er ingen ekspert på dette selv men har en kolega som er flink på dette området. Og ifølge ham har jeg en for mye slipp og derfor en større propell i diameter og noe mindre stigning. Han skulle regne på det når jeg får tatt de nødvendige målene. En bekjent i båthavnen har en 115 hk, er usikker på utveksling men mest sansynlig større og en 18x19 propell og han har sett 18 tallet i fart, han har også flaps. Så det må være potensiale for noen knop ekstra.. Er usikker på hvor mye jeg skal legge i dette, det er og blir en snekke. Men er jo litt artig og å prøve å optimalisere litte grann. larss Link to post
Ingar Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Slike propellere kan sitte ekstremt fast, det som gjelder er kingsize avtrekker og varme. Har vært noen historier på forumet, bl.a. at propanbrenner ikke var nok, skjærebrenner måtte til... Link to post
ebonita Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Som SveinHa skriver: ta inte av propellern för att göra den ren. Rengöring kan göras på plats med stålborste eller roterande borstar i t ex en vinkelslip eller borrmaskin. Tag fram och baksida på de blad Du kommer åt och vrid sedan propellern till ett annat läge och fortsätt. Blir knappast lättare om Du tar av propellern - och till det kommer en massa jobb med demontering och montering. Link to post
Roger jo Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 (redigert) En enkel ters laget av skrap opp til 50 mm aksel. Redigert 4.November.2013 av roger-jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Hehe Roger, hoppas att Du inte har mönsterskydd..... Link to post
Roger jo Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Hehe Roger, hoppas att Du inte har mönsterskydd..... Hadde ikke tid, men min er for 3 og fire blader. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn