Jump to content

Råd om montering og bruk av batterilader i Nidelv 24

Pequod

Recommended Posts

Jeg har søkt litt her i forumet, men ikke funnet noe som er veldig basic og grunnleggende når det gjelder lading av batteri og montering av batterilader.

Jeg har derfor flere spørsmål, og de er veldig grunnleggende!

1) Hvor er det best å montere en lader i en Nidelv 24? Den trenger jo noe lufting, så å montere den under dørken der batteriet sitter er kanskje ikke det lureste? Eller er det lufting nok?

2) Skal man fjerne alle koblinger inn på batteriet når man kobler dette til laderen? Eller er det meningen at laderen skal være koblet til hele tiden slik at man bare behøver å koble denne til strøm for at lading skal skje?

3) Jeg har for øyeblikket bare ett batteri om bord, det er på 73 ampere og brukes til start, lanterner og to lamper nede i salongen. Batteriet har ikke vært ladet siden april da selger ikke engang hadde lader. Det gikk vel greit for han, som nesten ikke brukte båten, men jeg har brukt båten mye mer på en måned enn han har i hele sommer, så jeg regner med at det er på tide å lade det! Har ikke noe batterimåler eller voltmåler, men batterilampa på dashbordet lyser ikke når motoren er startet, så jeg regner med at det er en del futt igjen i det. Selve måleren på batteriet viser grønt, men jeg har ikke sjekket hvordan det er med vannnivå. Hvor lenge kan et slikt batteri gå før det må lades? Vet ikke hvor gammelt det er, men det virker i alle fall prikkfritt ennå. Det er forøvrig litt rust på kabelskoene, men ikke noe irr. Bør jeg likevel bytte kabelskoene og pusse litt?

4) Hvor lang tid tar det å lade et slikt batteri? Er det eit å komme om bord og avbryte ladingen fordi man vil bruke båten, eller må det lades opp til et visst nivå først?

Kanskje mange dumme spørsmål dette, men det er i alle fall det jeg lurer på!

Redigert av Pequod (see edit history)

Motoren din lader batteriet når du kjører slik som i bilen, så det er nok plenty med strøm så lenge du ikke bruker så mye når du ligger stille.

Batterilampa på dashen er nok en ladelampe som skal lyse om dynamoen ikke lader når motor går. Så lenge den ikke lyser er alt i orden.

Ang lader så er C-tec en grei og monteringsvennlig lader. En på 7-15 A vil nok være ok avhengig av om du vil bruke ett eller to batterier.

Du kan jo også vurdere å slenge inn et batteri til på 70-110 Ah om du vil bruke mer strøm i fremtiden til f.eks kjøleskap, stereo osv.

Grattis med ny båt :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Bra! En tråd om akkurat det jeg og lurer på!

Jeg har to batteri på 62 ah.. Lurte på om jeg kan ta med en løs lader som jeg bare kobler til batteriet og til landstrøm når jeg ligger i havn, eller må det være noe mere "stabilt" og fastmontert? Er det noen uskrevne gjestehavnregler på sånt? Den laderen jeg har nå er bare 1,4 A lading så det er jo ikke så mye, men litt hjelper det vel når kjøleboks og stereo brukes et døgn?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Selv Plukket jeg ut en slik som denne fra en gammel Campingvogn som skulle hugges:

bilde

Beskrivelse:

TYSTOR SOFT 2410 24V 10A 24 V lader, CE- og D-mærket. 10 A, dobbeltisoleret (kræver ikke jord). 10 A kontinuerligt, max. 12 A. Nettomål uden konsol og kabel: H:70 B:154 D:154 mm Incl. rustfri monteringsplade og 2 m. batterikabel og 230 V kabel Tystor puls tre-trins IoUoU automatladere TYSTOR er en konstantspændingslader med IoUoU 3-trins ladekarakteristik (1218= 4-trins) og effektiv slutpulsering, beregnet til opladning af såvel våde som tørre (gastætte/ventilregulerede) blybatterier. TYSTOR kan benyttes til opladning af både stationære og traktionære batterier i f.eks. både, biler, trucks, gulvvaskemaskiner, kørestole m.m. TYSTOR kan omstilles til at lade rørcellebatterier. Alle TYSTOR-ladere fungerer både som batterilader og strømforsyning. D.v.s. har man parallelt forbrug samtidig med opladning (f.eks. køleskabe, blinklys eller lignende) føder TYSTOR automatisk forbruget, samtidig med at den holder batteriet fuldt opladet, eller om nødvendigt lader på det. Radio-, instrument- og kortslutningssikker grundet den stabile (dyre) ringkernetransformator. Alle Tystor ladere er galvanisk adskilt for at minimere galvanisk tæring og forstyrrelser i f.eks. kortplottere eller lign. i både. De er dobbeltisolerede og sikret mod kortslutning og polvending. Tystor er CE-mærket, EMC-godkendt, samt sikkerhedstestet og godkendt af SEMKO, NEMKO, DEMKO, FIMKO (TÜV-GS og CENELEC)..

Denne er glimrende i båt.

NB. Min er 12volt.

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Takk for det sap_2000! Har ikke pløyd dypt nok i motormanualen ennå til å oppdage det! Så mye som jeg har brukt båten den måneden jeg har hatt den så må jo batteriet være fulladet! :-)

Har tenkt å anskaffe et forbruksbatteri ja, som skal gå til stereo og kjøleskap og kanskje en inverter som hovedsakelig skal gå til lading av iPad og slike dingser. Så batteriladeren skal nok få kjørt seg! Har kjøpt en Quick fra SeaTronic, 12A.

Men det er vel en ide å la laderen stå på i løpet av vinteren slik at startbatteriet er topp oppladet og klar når isen har gått? Så forslag til kurante steder å montere den tar jeg gjerne i mot!

Redigert av Pequod (see edit history)

Tenker du installer landstrøm, eller skal du bare koble til vedlikeholdsladeren via en skjøteledning når du ikke bruker båten? (Lumia 800 )

Nei, ikke noe landstrøm (ikke ennå i alle fall!), men har tenkt å ha en lader om bord slik at jeg kan lade forbruksbatteri/er når jeg ligger til land, samt vedlikeholdslading, for eksempel nå mens båten ligger i boblehavn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...