Jump to content

Tæring på Volvo Penta Seildrev 130 - hva bør gjøres?


jonsverre

Recommended Posts

Hei,

dette drevet har tydlige tæringsskader, man kan se gummipakningen en rekke steder. Hva bør gjøres?

Det har pr. nå ikke kommet vann i oljen. Drevet er et 130-drev fra Volvo Penta, det er fra 2004. Det sitter på en MD2020.

Regner med at hele huset må byttes, eller kan det sveises opp og slipes ned?

Har litt motvilje mot å fikse noe som ikke er ødelagt (ennå).

bilde

 

 

bilde

Link to post

Har byttet de som ser værre ut en det der, men ville nok byttet dette nå før noe mer skjer, kan nok også repareres men spørs om det ikke er like dyrt....

 

Men ville også funnet ut hvorfor dette skjer.... Så du ikke bare bytter og det samme skjer igjen....

 

Noe er galt her med jording, strøm (enten med båten din eller havna den ligger i, eller ekstra ordinær tæring,

Link to post

Nei ikke VC17.

Forrige eier var notorisk med landstrømmen, så der er nok grunnen. Gammel skade, sinken har blitt byttet etter at skaden oppsto.

 

Hele drevet er jo ganske dyrt, ca 27.000,-, mens selve undervannshuset koster 9.000,-, noen som vet om det er grei jobb å bytte huset? Og må jeg ha av hele giret/drevet, eller kan jobben gjøres kun fra utsiden?

Link to post

Det er grei jobb å bytte huset, men er endel jobb. I alle tilfeller blir det samme jobb som ved bytte av belg, men det er kanskje på tide å bytte denne i alle tilfelle hvis en skal følge forsikringsselskapene sitt krav? Jeg byttet en slik belg på en Bavaria i dag. Kjenner ikke til Yanmar-drevene, men vil tro de er ganske likt sammenskrudd. På Bavariaen var det i hvertfall ikke mulig å demontere underdelen og ta den ut fra undersiden. Måtte skru ut propellakselen, flytte motoren frem og dra alt opp i motorrommet. Det er ikke så vanskelig, men er endel jobb og tungt å kave med alene (når det skal sammen igjen :pray: ) Jeg ville byttet underdelen av drevet siden det er den som er mest eksponert for tæring. Jobbkostnadene/tiden vil bli de samme som ved bytte av belg uansett da drevet i alle tilfeller må ut og deles

Link to post

Det ser absolutt ut som om underdelen bør byttes. Bytt belgen også. Her er en beskrivelse som dekker både 120 og 130-drevet (belgen er lik for begge):

 

http://verl900.files.wordpress.com/2012/12/volvo-penta-120s-saildrive-seal.pdf

 

Ellers følger det med en beskrivelse når du kjøper belgen. Hvis det er plass til å vri drevet litt akterover når du tar det ut, skal det ikke være nødvendig å demontere propellakselen. Men hvis oljen antyder litt lekkasje, kan det jo også være en god anledning til å bytte simmerringer.

 

Eivind

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...