jonsverre Startet 7.November.2013 Del på Facebook Startet 7.November.2013 Hei, dette drevet har tydlige tæringsskader, man kan se gummipakningen en rekke steder. Hva bør gjøres? Det har pr. nå ikke kommet vann i oljen. Drevet er et 130-drev fra Volvo Penta, det er fra 2004. Det sitter på en MD2020. Regner med at hele huset må byttes, eller kan det sveises opp og slipes ned? Har litt motvilje mot å fikse noe som ikke er ødelagt (ennå). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 Det drevet vil jeg kalle for ødelagt. Noe du bør finne ut av er hvorfor anoden ser ut til å være i bedre forfatning enn drevet. Bare slik at det ikke går et drev til i stykker for deg. Sitér dette innlegget Link to post
eellin Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 Har byttet de som ser værre ut en det der, men ville nok byttet dette nå før noe mer skjer, kan nok også repareres men spørs om det ikke er like dyrt.... Men ville også funnet ut hvorfor dette skjer.... Så du ikke bare bytter og det samme skjer igjen.... Noe er galt her med jording, strøm (enten med båten din eller havna den ligger i, eller ekstra ordinær tæring, Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 VC17? Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 7.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2013 Nei ikke VC17. Forrige eier var notorisk med landstrømmen, så der er nok grunnen. Gammel skade, sinken har blitt byttet etter at skaden oppsto. Hele drevet er jo ganske dyrt, ca 27.000,-, mens selve undervannshuset koster 9.000,-, noen som vet om det er grei jobb å bytte huset? Og må jeg ha av hele giret/drevet, eller kan jobben gjøres kun fra utsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 Jeg byttet mitt yanmar sd20 i vinter. Det var mindre tæret enn dette. Jeg byttet hele, da det + jobb ble kun hundrelapper over å bytte halve + belger etc. Skal du gjøre jobben selv ercdet kanskje annerledes.... Jeg gav 50 000,- totalt. Jeg/de måtte ut/ opp med mitt da de byttet det. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kaftein ØL Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Det er grei jobb å bytte huset, men er endel jobb. I alle tilfeller blir det samme jobb som ved bytte av belg, men det er kanskje på tide å bytte denne i alle tilfelle hvis en skal følge forsikringsselskapene sitt krav? Jeg byttet en slik belg på en Bavaria i dag. Kjenner ikke til Yanmar-drevene, men vil tro de er ganske likt sammenskrudd. På Bavariaen var det i hvertfall ikke mulig å demontere underdelen og ta den ut fra undersiden. Måtte skru ut propellakselen, flytte motoren frem og dra alt opp i motorrommet. Det er ikke så vanskelig, men er endel jobb og tungt å kave med alene (når det skal sammen igjen ) Jeg ville byttet underdelen av drevet siden det er den som er mest eksponert for tæring. Jobbkostnadene/tiden vil bli de samme som ved bytte av belg uansett da drevet i alle tilfeller må ut og deles Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Det ser absolutt ut som om underdelen bør byttes. Bytt belgen også. Her er en beskrivelse som dekker både 120 og 130-drevet (belgen er lik for begge): http://verl900.files.wordpress.com/2012/12/volvo-penta-120s-saildrive-seal.pdf Ellers følger det med en beskrivelse når du kjøper belgen. Hvis det er plass til å vri drevet litt akterover når du tar det ut, skal det ikke være nødvendig å demontere propellakselen. Men hvis oljen antyder litt lekkasje, kan det jo også være en god anledning til å bytte simmerringer. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Kan du mangle denne ? Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 9.November.2013 Del på Facebook Svart 9.November.2013 Skifte av belg og video https://baatplassen.no/i/topic/101378-hvem-kan-skifte-belgen-paa-volvo-s120-seildrev-oslosverige/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.