eehgil Startet 10.November.2013 Link til dette innlegget Startet 10.November.2013 Renoverer det elektriske i båten og tenker å bruke din-skinner og rekkeklemmer i el-sentralen for å få et ryddig og fleksibelt opplegg. Tenker at det burde være mulig å bruke jordingsrekkeklemme (?) for fordeling av batteriminus, og altså bruke selve din-skinnen som "minus bus-bar". Er det noen grunne til at jeg ikke kan gjøre det? Slik (med grovere dimensjoner) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Det er jo blant annet kvadratet på skinna som er med å bestemme. Jeg ville nok servert noen gode minus tilkoblinger direkte fra batteri til midten av skinna.Altså koble direktekoblingene fra batteri midt i mellom forbrukerene. Da demper du tapet som skinna måtte forårsake. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Hei, slik var det el-opplegget i min Princess koblet, da jeg tok den over. Vet ikke om det var originalt eller ikke.(Men antar at det var så) Fungerer greit for minus det der, men tar litt plass. Så jeg hev det ut og satte opp en koblingsskinne, hvor man skrur på minusledningene med slike rundhylser. En annen ting var at en del ledninger i din skinnen blir åpne, hvis man ikke fortinner tuppen eller noe slikt. Jeg erfarte på min at det irret bra i mange kontakter og ledninger pga det, men det igjen er helt sikkert avhengig av hvor du legger opp el-opplegget. Nede i cabin og det burde jo være ok. I tillegg hadde de i min brukt automatsikringer opptil 32 amper, og dratt til bryterskap som også fungerer som sikringer. På etter-installeringer var det brukt hengesikringer. Noe ordentlig dritt, da de fleste hengesikringene over tid ristet i og fikk dårlig kontakt. En nødvendig jobb du gjør, gjør den bra og du kan glede deg over det i mange år. En dårlig jobb og problemene kommer fort, men dette vet du like mye om som jeg antar jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 (redigert) Som elektriker så grøsser jeg litt når man bruker jordingsmerket utstyr til fordeling av minus, for meg og alle andre elektrofagfolk så er gul/grønn ensbetydende med PE (Protective Earth) Finnes mange løsninger som vil være bedre enn den du tenker på å bruke. jeg ville satt opp ei minusskinne og ei plusskinne istedenfor! Ser heller ikke hensikten med å legge til et ekstra koblingspunkt mellom bryterpanel og forbruker. Redigert 10.November.2013 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
DieselDahl Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Dette materiellet er vel ikke spesielt godt egnet til bruk i båt hvor høy fuktighet og salt vil føre til korrosjon/oksidering. Jeg har brukt en messing koblingsskinne kjøpt i en båtforretning. Den har messingskruer og jeg har foreløpig brukt kabelsko med krymping men har tenkt å lodde disse og dekke med plastidip. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Dette materiellet er vel ikke spesielt godt egnet til bruk i båt hvor høy fuktighet og salt vil føre til korrosjon/oksidering. Jeg har brukt en messing koblingsskinne kjøpt i en båtforretning. Den har messingskruer og jeg har foreløpig brukt kabelsko med krymping men har tenkt å lodde disse og dekke med plastidip. Samme løsning som jeg endte på, dog er min kobling forniklet messing. Jeg også brukte krympestrømper på hver eneste ledning. Jeg har for øvrig brukt samme løsning på +, der hvor det er nødvendig å splitte mer, f.eks i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Odd H Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Hei Er også elektriker og er helt enig med forrige elektriker, ikke bruk jordklemmer som minus! Jeg vil anbefale at du tenker likt, men bytter jordklemmer med blå (som er N-klemmer) setter rekkeklemmene sammen og bruker laskeskinna (som monteres i senter av klemmene) som produsenten lager. Disse kan også gå forbi pluss-klemmer på samme skinne. Husk rekkeklemmemerking (nummer) og lag skjema! Få hjelp av en fagmann til å vise deg prinsippet og som kan hele sortimentet til Weidmyller. Husk også isolerte endehylser på ledningene og lån proff utstyr til dette. Lykke til med viktig og flott jobb! Sitér dette innlegget Link to post
eehgil Svart 10.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Oj! Her var det liv! takk for mange svar! Ser ikke helt problemet med å bruke jordringsmerket utstyr for minus. I et ideelt anlegg i båt så skal vel batteriminus og 230V jord være koblet sammen? Laskeskinner hadde jeg tenkt å bruke til å koble sammen de + klemmene som skal være felles (f eks fordeling til invendig lys). Og om jeg skulle brukt slike til å koble sammen minus så hadde jeg vel måtte bruke samme størrelse på alle rekkeklemmene? Fordelen med å bruke skinnen som minus er jo blant annet at jeg kan sette på den størrelsen klemme som jeg trenger. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 (redigert) Det hade ju nog varit bra om trådstartaren hade gett en vink om i vilken typ av båt han tänker installera denna strömcentral. Min erfarenhet från nuvarande båt, men även från tidigare Nimbus 3000, är att inombords installationer i t ex elcentraler lider ganska lite av korrosiv miljö. I mina båtar har det faktiskt varit ganska oproblematisk i det avseendet. DIN-skena i kombination med kabelkanaler kan då vara ett praktiskt sätt att bygga en prydlig elcentral. Dock skulle jag inte i första hand använt det upplägget som eegil tänker sig, utan jag skulle byggt en plus-skena för sig vid ena sidan och en minus-skena vid andra. Ett sätt är att sätta vanliga billiga norm-säkringar och mata dom underifrån via en s k fasskena. Se bild. Här kommer matning, plus och minus, i den undre kabelkanalen, och distributionen till olika förbrukare lämnar i den övre. Minus är kopplad i plinten till höger. I den sammankopplas klämmorna med prefabricerade skenor. Överskådligt och flexibelt och fungerar problemfritt. Redigert 10.November.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 (redigert) Oj! Her var det liv! takk for mange svar! Ser ikke helt problemet med å bruke jordringsmerket utstyr for minus. I et ideelt anlegg i båt så skal vel batteriminus og 230V jord være koblet sammen? I det ideelle anlegget du beskriver her, så ligger båten åpen for galvanisk tæring av det helt voldsomme slaget (om det er landjord du referer til). Tror nok du bør lene deg mot de som hevder ekspertise i innleggene over. Og så er det mange båter som har et kontrollert inneklima. Hulda er en av disse hvor det ikke eksisterer korrosjonsproblematikk inne. Redigert 10.November.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Oj! Her var det liv! takk for mange svar! Ser ikke helt problemet med å bruke jordringsmerket utstyr for minus. I et ideelt anlegg i båt så skal vel batteriminus og 230V jord være koblet sammen? Laskeskinner hadde jeg tenkt å bruke til å koble sammen de + klemmene som skal være felles (f eks fordeling til invendig lys). Og om jeg skulle brukt slike til å koble sammen minus så hadde jeg vel måtte bruke samme størrelse på alle rekkeklemmene? Fordelen med å bruke skinnen som minus er jo blant annet at jeg kan sette på den størrelsen klemme som jeg trenger. Hver sin smak, jeg skjønner tankegangen din, men jeg ville i allefall stusset om jeg hadde sett jordingsklemmer konsekvent benyttet som minusterminaler, hadde blitt ganske skeptisk til resten av el-anlegget om bord! Det er veldig mange meninger om batteriminus bør kobles mot landstrømjord, dette er en løsning som kan bli svært dyr pga tæring ved jordfeil fra land! Din løsning er teknisk sett grei, men jeg vet ikke hvor mye strøm en jordklemme er beregnet for å kunne føre mot dinskinna! Men av prinsipp mener jeg at gul/grønn skal være ensbetydende med jord og ikke minus. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Komodo Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Jeg har gjort det omtrent som du beskriver med Weidmüller rekkeklemmer på DIN-skinner Lenger opp sitter det en egen skinne med minus-tilkoblinger, ville ikke ha det på samme skinne. Kanskje ikke det mest ryddige opplegget akkurat, men det begynte egentlig bare med at jeg ryddet litt opp i de gamle sukkerbitrekkene som var der fra båten var ny samt en haug med kabelsko som var dårlig presset og ramlet av fra tid til annen. Det fine med disse rekkeklemmen er jo bla. at det er en skims som klemmer på ledningen, ikke en skrue som vrir seg rundt i kobberet som en sukkerbit. Når det gjelder kondens og korrosjon er ikke det noe tema her. Har aldri sett så mye som en irret flekk på noen av koblingene. Båten er forøvrig fra 1984. Denne måten å legge opp koblinger blir jo også brukt i skap som står ute, for eksempel på kraner. Der er det mye rart... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
eehgil Svart 10.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 (redigert) Beklager, jeg var sikkert litt uklar. Jeg har ikke tenkt å koble landstrømsjord direkte til batterijord. Jeg mente bare at i et ideelt anlegg, med skilletrafo, så er 230 jord og batterminus koblet sammen. Det er en Comfortina 32 seilbåt, og sentralen står skjermet inne i innredningen. Jeg har planer om å ha luftavfukter på så mye som mulig. Så korrosjon er jeg ikke så bekymret for. For å spørre på en annen måte: Vil jordingsrekkeklemmer med dimensjon i henhold til kabelen og en DIN skinne gi tilstrekkelig ledningsevne? Tverrsnittet av selve skinnen er jo ganske stort, men materialet leder vel ikke så godt som kobber. Redigert 10.November.2013 av eehgil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Som elektriker så grøsser jeg litt når man bruker jordingsmerket utstyr til fordeling av minus, for meg og alle andre elektrofagfolk så er gul/grønn ensbetydende med PE (Protective Earth) Finnes mange løsninger som vil være bedre enn den du tenker på å bruke. jeg ville satt opp ei minusskinne og ei plusskinne istedenfor! Ser heller ikke hensikten med å legge til et ekstra koblingspunkt mellom bryterpanel og forbruker. Helt enig med elektrikerne her, jordingsutstyr har ingenting i batterikretser å gjøre. Det ser jo oversiktlig og ryddig ut, og tviler ikke på at DIN skinnen vil kunne lede nok strøm. Men uansett.... Selv ville jeg gjenget opp en kobbestav og skrudd fast tilførsel og forbrukere vha kabelsko.... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Denne klemmen henter jord fra DIN skinnen ved at en "set" skrue, skrues ned I skinnen. Der hvor du har store strøtrekk vil du kunne få varmgang og korrosjon pga for lite areal I set skruen. Ett annet problem er at spennet I skruen også vil endre seg over tid, noe som også gir dårligere kontakt over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Beklager, jeg var sikkert litt uklar. Jeg har ikke tenkt å koble landstrømsjord direkte til batterijord. Jeg mente bare at i et ideelt anlegg, med skilletrafo, så er 230 jord og batterminus koblet sammen. Nei, det er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Som Hulda sier, meningen med skilletrafo er at det ikke er noen galvanisk forbindelse mellom det som kommer fra land (strømfasene og landstrømjord) og det som fordeles i båten etter skilletrafoen. Det heter ikke "skille" trafo for ingenting. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Denne klemmen henter jord fra DIN skinnen ved at en "set" skrue, skrues ned I skinnen. Der hvor du har store strøtrekk vil du kunne få varmgang og korrosjon pga for lite areal I set skruen. Ett annet problem er at spennet I skruen også vil endre seg over tid, noe som også gir dårligere kontakt over tid. Ok, da forstår jeg spørsmålet. Jeg har gjort det på en litt annen måte, men med tilsvarende rekkeklemmer. Jeg har en skinne for pluss (røde ledninger) og en skinne for minus (svarte ledninger), men med like rekkeklemmer. Skinna for minus er ikke med på bildet i innlegget mitt over. På begge skinnene har jeg lagt lasker av 2,5mm2 ledning på undersiden av klemmene, altså ikke noe ledning via skinna. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Christensen Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 (redigert) Ok, da forstår jeg spørsmålet. Jeg har gjort det på en litt annen måte, men med tilsvarende rekkeklemmer. Jeg har en skinne for pluss (røde ledninger) og en skinne for minus (svarte ledninger), men med like rekkeklemmer. Skinna for minus er ikke med på bildet i innlegget mitt over. På begge skinnene har jeg lagt lasker av 2,5mm2 ledning på undersiden av klemmene, altså ikke noe ledning via skinna. Det er også en grei løsning, såfremt strømtrekket via de sammenkoblede rekkeklemmene ikke er for høyt, du har jo bare strømføringskapasitet til hver rekkeklemmegruppe tilsvarende kapasiteten på 2.5 kvadrats lederen! Ser du har èn skrudd lask på klemmene dine, ideellt sett burde alle klemmene fra hver sikring vært sammenkoblet med en lang skrudd lask, den har en del bedre strømføringsevne! slik det er nå så ser det for meg ut som at rekkeklemma helt til venstre fører strøm som må gjennom 8-9 koblingspunkter før den går ut til forbrukeren. Men ryddig og fint var det! Redigert 10.November.2013 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Arvor 20 Fish Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Du kan jo evt. Benytte ts skinnen (din skinnen) i aluminium - tror også denne finnes i kobber. Da bli det bedre strømføringsevne i oppsettet. Vanligvis er det ikke beregnet last på denne din skinnen i stål - kun som jordingspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Jord og minus er ikke det samme! Pluss og minus kan på mange måter ses på det samme, det er bare retningen strømmen går. For hver ampere som går i pluss ledningen skal det gå like mange ampere i minuslederen. Jordledningen derimot skal det normalt ikke gå noe strøm i, den er kun til for å beskytte utstyret samt å skjerme utstyr, særlig på radioutstyr. Man dimmensjonerer derimot jordledningen lik som de strømførende ledningen, dette gjøres i tilfelle man får kortslutning mellom jord og pluss/minus/ac, da må jordledningen tåle den maksimale strømmen tilgjengelig. Så når du bruker denne jordskinnen som minusleder benytter du utstyr som ikke er beregnet til det, at det vil virke er en ting men det blir feil på alle måter. Hold minus atskilt fra jord hele veien, hvis du velger å koble landstrømsjord til minus ombord skal dette gjøres på ett punkt og bare dette ene punktet (med de følger det får ref korrosjon etc.). Når du bygger fordeling behandler du minus og pluss med samme respekt, du trenger bare å sikre ene av de (pluss) men ledningene må dimmensjoneres likt på både minus og pluss. Mange benytter felles minusledning frem til flere forbrukere, det går men da må denne minuskabelen være like stor som alle pluss kablene tilsammen, det mest ryddige er å bruke egen minusledning ved siden av hver plussledning, da får man ikke blinking i lysene heller. Generellt synes jeg det er tull å bruke ordet "jord" i både bil og båt, vi snakker nesten alltid om minus i 12V sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 (redigert) Hei Eg sit her med to forskjellige forslag om dette, eg syns ogso at det er forkastelig å bruka gul/grønn rekkeklemme og stola på skinna som ein minusledar. 1/ Her viderefører eg frå ebonita sitt bilde, som viser einpolte sikringsautomater, og foreslår å bruka sikringsautomat som heiter 1pol+N, den er samme størrelse som ein topolt, men har sikring i venstre kammeret og bryter i høgre. Dog tar dette ein masse plass. 2/ Weidemüller lager to-etasjes rekkeklemmer http://catalog.weidmueller.com/procat/Group.jsp;jsessionid=B160E5F8972142070185FD055FC44164?groupId=%28%22group387921051885520%22%29&page=Group desse kan stables inn på skinnen som vekselvis brun og blå, og so la dei blå bli minus. Der er ogso plass til å legga toppskinner på kvar etasje av klemmen. Ogso ein gammel elektriker Magne Redigert 11.November.2013 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Jeg synes motforestillingene her er for svake og kommer for dårlig fram! Forslaget om å benytte stål monteringsskinne og jordklemmer med settskrue som del av lavspent kursopplegg vil jeg ikke bare advare mot som en elendig løsning med tanke på uønset spenningsfall, men i tillegg kan det nok fort føre til brannfare. En slik skinne av stål trenger nok ikke veldig høy strøm for å bli glovarm. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Jeg synes motforestillingene her er for svake og kommer for dårlig fram! Forslaget om å benytte stål monteringsskinne og jordklemmer med settskrue som del av lavspent kursopplegg vil jeg ikke bare advare mot som en elendig løsning med tanke på uønset spenningsfall, men i tillegg kan det nok fort føre til brannfare. En slik skinne av stål trenger nok ikke veldig høy strøm for å bli glovarm. Jeg har også poengtert dette, dog ikke nevnt brannfaren. Stålskinna er 35mm bred og ca 1mm tykk, det skal nok litt til for å varmkjøre den, men klemmene er IKKE beregnet for varig strømbelastning. Min hovedgrunn til å ikke anbefale dette er at gul/grønt utstyr er for jord og ikke beregnet for belastning og er mest sannsynlig ikke testet for dette heller. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
GSH Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Hva som er vitsen med å bruke slikt utstyr som slett ikke konstruert for slik anvendelse. Kruttet er oppfunnet for lenge siden. Det finnes enkelt og godt utstyr tilgjengelig. Hvorfor enkelte med så lite kunnskap, absolutt skal utføre jobben selv? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.