Jump to content

Ned til skinnet


REM

Recommended Posts

Jeg hadde gått svanger med tanken lenge. Egentlig helt fra jeg kjøpte henne for 1 1/2 år siden. Jeg har pirket litt borti og prøveskrapt på enkelte steder. Bare for å sjekke hvor godt det sitter liksom. Egentlig ser hun helt OK ut nedenunder, overraskende bra vil mange hevde, alderen tatt i betraktning. Nå ja, nå er hun ikke eldre enn 14 da, så det skulle kanskje bare mangle. Prøveskrapinga har avslørt at under det første laget ligger det ett til, ett lysere. Er det grunninga mon tro? Sitter ikke særlig hardt det heller. Løsner relativt lett de fleste steder. Under der er det bar hud. Blank, pur hvit uten rynker eller missdannelser, nærmest perfekt. Slik må hun ha sett ut da hun så dagens lys i England en dag på 1991 tallet.

 

Får ta det til høsten tenkte jeg. Ta opp litt tidligere enn vanlig, kanskje allerede før snøen kommer for en gangs skyld? Da har jeg god tid til slikt. Mye bedre tid enn nå på våren hvor sevjen stiger og solen er på oppadgående og svarttrosten drar de første strofene og……Det er på høsten man skal drive med den slags, legger på litt tynt nå på våren og tar henne ned til bare skinnet i løpet av noen høstkvelder. Så kan hun ligge og dehydrere i løpet av vinteren slik at hun er klar til en runde eller fem med tokomponnent på våren før utsett. Perfekt.

 

Nå går det ikke alltid slik en planlegger her i livet. Flere som har erfart det? Bjørn slengte bortom for å slå av en prat. Han driver for tiden og flår en Storø 34, helt ned til skinnet, eller til planken for å si det rett. Med varmepistol og skrape går han systematisk over hele overbygningen og fjerner alt av gammel lakk. Så skal han møysommelig begynne å bygge opp lakksjiktet igjen. 14 lag snakker han om.

”Ta a nå” sier Bjørn som ikke er redd for utfordringer. ”Bynerru nå æru klar i løpet av helga” ”Ikke vær feig, brett opp erma, ta på deg briller og lue og begynn å skrap”.

Tja, kanskje han har rett tenker jeg etter at han var gått. Gamlebåten, en 30 foter skrapte jeg jo helt ned ila. en helg når jeg først satte i gang. Nå var jo den en del mindre. Escada er 35 gode gamle fot. Faktisk hele 37 fot etter dagens mål. Det er omlag 80% større flate enn en 30 foter. Prøvde først med Reprin husker jeg, fullstendig virkningsløst. Kunne det kanskje smøres på brødskiva mon tro? Blandet min egen miks av soda og tapetklister med samme resultat. Husker også at jeg dekket til svineriet med plastduk og lot det stå natta over. Samme elende. Muskelpower var det eneste som dugde den gang, pluss ei god skrape og noe å legge på..

 

Jeg tok noen forsiktige prøvedrag med skrapa. Se der ja, flasset av så lett som bare det. Tenkte etter om jeg hadde det jeg trengte. Freske blader til skrapa, leddstige til å ligge på, likeens et tykt liggeunderlag, briller og gamle klær. I dag er det Skjærtorsdag. Da har jeg to dager på meg til å skrape, kjøpe tokomponnent på lørdag og legge på primer og bunnstoff ila. Helga.

JEG HAR EN PLAN!

Bilde

Klokka er 1230, ca en time etter oppstart. Har gjort enna ca 1/3 av bab. side. Legg merke til leddstigen. Uunværlig spør du meg. Sparer armer og med plastkanne under hodet sparer den nakken også.

Bilde

Kona serverte kaffe kl 1300. Jeg var omlag halvferdig på bab. side. Legg merke til fargen (Royal blue?) som begynner å bre seg. Hun er nok en ekte Prinsesse ja som jeg trodde.

Bilde

Tilnærmet ferdig med første side. Vakkert ikke sant?

Bilde

2 den bordsetting. Middag denne gang. Kona kom med Ribbe, pølse og surkål som hun serverte på bagasjelokket på bilen. Legg merke til den tiltagende blåfargen. Klokken er 1500.

Bilde

Ferdig!! Pytt-Pytt. Klokken er 1700. Litt stiv i skuldrene men ellers i bra form.

Bilde

Skippern i perlehumør etter utført bragd. SeaJet reklamerer for ingen groe, og har vunnet mange bunnstofftester. Gratis på kjøpet etter en slik jobb må vel da være at en ikke trenger å tenke på barbering på det første halvåret eller så.

Bilde

Vidunderskrapa. The best there is.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Denne drittjobben ble gjort på min forrige båt. Akkurat som deg prøvde jeg diverse kjemikalier før jeg endte opp med skrape. Skrapa mi var en Jordan 2-hånds malerskrape. Fordelen var at man kunne skrape ved å skyve skrapa forover mot bunnstoffet, ikke bare skrape andre veien. Lettere og raskere fant jeg fort ut. Som en brøyteplog. :smiley:

 

Et tips. BRUK STØVMASKE! Denne driten er ikke til å spøke med. Ikke noe særlig å impregnere lungene med.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har fått av all maling eller primer bør du ikke legge på to komponentmed løsemiddel da kan restene av primer/bunnstoff koke opp. Legger du to komponent uten løsemiddel går det trolig bra.

På min båt brukte jeg elektrisk skrape, men primeren satt mange steder så hard at jeg ikke fikk denne av. Hadde tenkt å male over med tokomponent da jeg tenkte at der primeren satt så hardt fast fikk den bare bli sittende. Da ble jeg oppmerksom på at man bør teste om primeren som satt på båten er en eller to komp. Jeg brukte en fille med Xylen tynner som jeg tapet fast og etter noen minutter kunne jeg enkelt gni av primeren - altså en komp. En komp. primer er ikke kompatibel med min Jotamastic 2 komp. primer som er løsemiddelbasert. Så jeg måtte slipe av all primer. Alt i alt en grusom jobb som jeg ikke hadde påbegynt hvis jeg haddde vist arbeidsomfanget.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har fått av all maling eller primer  bør du ikke legge på to komponentmed løsemiddel da kan restene av primer/bunnstoff koke opp.

Neste skritt nå er å vaske overflaten ren med Lynol. Detretter skal overflaten mattes med eksentersliper og relativt grovt papir før jeg påfører første lag med 2K SeaJet Primer. Planen er å påføre 4-5 lag.

Det samme gjorde jeg på min gamle båt for noen år siden med bra resultat. Det også satt det igjen noen gjenstridige flekker hist og pist. Kanskje SeaJet Primeren ikke er løsemiddelbasert?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Et tips. BRUK STØVMASKE!  Denne driten er ikke til å spøke med.  Ikke noe særlig å impregnere lungene med.

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Begynte med maske men droppa den ganske fort. Årsaken var at bunnstoffet kom av som store flak og ikke som støv. Planen er å finne fram maska igjen når jeg skal slipe med eksentersliper for å matte overflata. Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Rem : takk for en flott skildring, du har gjort en god jobb MEN :

 

Støvmaska mann !!!!

 

Som du sier, er båten fra 1991, i det bunnstoffet er der utrolig mye drit som slettes ikke er bra hverken for de mange små under topplokk, ei heller for de lungene som (forhåpentligvis) skal vare noen år .....

 

Jeg må nok si at støv gidder jeg normalt ikke å bry meg om, og bruker da heller ikke støvmaske, untagen når bunnstoff skal av...

 

Men bevares, nå har du fått unnagjort en stor jobb du slipper å tenke på igjennom sommeren, og heller kan bruke høsten til noe annet morro :cheers:

Link to post
Share on other sites

Artig. Fikk nesten lyst til å begynne å skrape selv. Men det er så mye annet å gjøre at det tar jeg til neste år. Hva heter skrapa di ?

<{POST_SNAPBACK}>

Sandvik, med utskiftbare hardmetallblad.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bra jobba REM! :cheers:

Hadde håpet å begynne i påsken, men skal bruke malingsfjerner så jeg må ha litt temperatur for å få tilgang på vann slik at jeg får steamet av restende etter skraping og for å få nøytralisert malingsfjerneren.

Har gjort dette på alle båter mine med gode resultater, men dette er første båten uten steglister, så håper det blir litt lettere å skrape.

Husker hvor plundrete det var rundt steglistene :headbang:

Men jeg må jobbe i påsken og endel vakter til uken for deretter å ta en tur på brannskolen uken etter.

Men kommer hjem 9 april med forhåpentlig stor arbeidslyst :sleep: , og vår i luften :cool:

Har svart bunnstoff nå, men vil nok bytte til hvitt.

Brukte hvitt på den forrige båten, en Alicraft fra 76 som ble mye penere og det så ut som båten var høyere etter bytte fra svart til hvitt bunnstoff.

Men smaken er jo som...............

Mvh

Link to post
Share on other sites

Begynte med maske men droppa den ganske fort. Årsaken var at bunnstoffet kom av som store flak og ikke som støv. Planen er å finne fram maska igjen når jeg skal slipe med eksentersliper for å matte overflata.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg begynte med slik hvit støvmaske, men det som skjedde var at når jeg pustet ut steg den fuktige utåndingsluften opp og inn i vernebrillene hele tiden slik at de dugget for mye. Løsningen var å benytte en type gassmaske hvor utåndingsluften ble styrt ut på hver side og brillene dugget ikke. Gassmasken er også tettere + renser 100%. Dog er den noe tyngre å puste i.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg fant denne tråden, her leser jeg at en må finner ut om primeren er en eller to komponent. Hvis den er to komponent kan en da påføre ny epoksy antipest eller må mann pusse helt ned til gelkolten?

Hos meg er dette laget veldig tykt å det er umulig å skrape det av. Bunnstoffet gikk overraskende lett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...