Jump to content

Dagen`s tips til enda en ting man bør ha ombord i båten


nomen

Recommended Posts

Vi som har motorer med "vanlige" dyserør,bør vurdere å ha liggende ett reserve universal dyserør ombord.

 

Skulle ett rør sprekke,eller bli skadet,er det "bare" å montere ett nytt og fortsette turen.

 

Jeg kjøpte mitt idag hos Volmax,og er original Volvo del,men det passer nok til de fleste motorer med Bosch pumpe og dyser,muligens andre merker også.

 

 

Legger ut ett bilde av herligheten,og der finnes også artikkelnummeret slik at man enkelt kan bestille seg ett.

 

 

PS.Det står at røret kun er tenkt for midlertidig bruk,og at man snarest må oppsøke verksted for å skiftet det ut med det som skal være der.

Erfaringsmessig er det ikke så kritisk,har sett mange lastebiler som har rullet 10 000-vis av kilometer med ett eller flere slike rør,uten problemer.

 

 

bilde

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Ofte er det nok ikke,men siden Vovlo har "tagit" fram det,er det ikke ett ukjent problem.

 

Sprekkdannelsene komme ofte i endene hvor røret et falset,andre ganger går det hull på de p.g.a gnissing/dårlig klamring.

 

Mange motorer av gammel årgang der ute,så muligheten er tilstede.

 

Sier ikke at det er en nødvendighet å har det med,men så lenge jeg VET at det finnes synes jeg det tar så liten plass at jeg vil spandere å ha det ombord.

 

Surt å få ødelagt en ellers perfekt helgetur p.g.a det som kan være en bagatell.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Ehh? Dyserør, er det særlig sannsynlig at slike sprekker?

 

Bra vi ikke har Volvo.

Det hender vell at et rør med fab.feil ryker løpet av de to første åra.

Men du som konserverer får ikke rustproblemer heller, har ønsket meg ei reserve dyse i 35 år, men..............

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det var ikke på grunnlag av hyppighet at jeg valgte å ha ett slikt rør i båten,men "alt" av det jeg gjør med båte en ting som kan forbygge/hindre driftstans.

 

Med 3-4 uker ferie tilgjengelig og en heller liten sannsynlighet for at solen skinner hver dag,teller hvert sekund.

 

Kan jeg da legge en tiing i båten som potensielt kan spare 2-3 dager,er det hverd hver krone.

 

Så får det være opp til hver enkelt om hva de putter i sin båt.

 

Ideelt skulle man ha dobbelt opp av alt,men av ulike grunner lar det seg ikke gjøre.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg har opplevd at et dyserør har sprukket. En Ford-motor, seks'er. Disse motorene er det veldig nøye å ha nok klammer på rørene, og det manglet nok et på min motor. Dette resulterte i at et rør sprakk, og spruten stod i motorrommet. Heldigvis ligger dysene og rørene på motsatt side av eksosmanifolden, så det ble bare mye søl i motorommet. Merket at motoren gikk ujevnt, og heldigvis skjedde dette nærme en havn. Men det tok meg to dager å få tak i nytt rør. Selvfølgelig midt i ferien. Etter det hadde jeg rør i reserve, men opplevde ikke at det skjedde igjen.

Link to post

Jeg har opplevd at et dyserør har sprukket. En Ford-motor, seks'er. Disse motorene er det veldig nøye å ha nok klammer på rørene, og det manglet nok et på min motor. Dette resulterte i at et rør sprakk, og spruten stod i motorrommet. Heldigvis ligger dysene og rørene på motsatt side av eksosmanifolden, så det ble bare mye søl i motorommet. Merket at motoren gikk ujevnt, og heldigvis skjedde dette nærme en havn. Men det tok meg to dager å få tak i nytt rør. Selvfølgelig midt i ferien. Etter det hadde jeg rør i reserve, men opplevde ikke at det skjedde igjen.

Det er jo typisk det :giggle:

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg har opplevd at et dyserør har sprukket. En Ford-motor, seks'er. Disse motorene er det veldig nøye å ha nok klammer på rørene, og det manglet nok et på min motor. Dette resulterte i at et rør sprakk, og spruten stod i motorrommet. Heldigvis ligger dysene og rørene på motsatt side av eksosmanifolden, så det ble bare mye søl i motorommet. Men det tok meg to dager å få tak i nytt rør. Selvfølgelig midt i ferien. Etter det hadde jeg rør i reserve, men opplevde ikke at det skjedde igjen.

Det går under manglende vedlikehold.

Forstår egentlig ikke problemet er en ikke på ferie, skulle tru en hadde satt opp ferien med stoppeklokke.

En har da opp gjennom årene måtte legge inn 1 til 5 dagers stopp uten at en har trengt på ar ferien har blitt ødelagt

av den grunn, tvert i mot.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Mulig det kan kalles manglende vedlikehold. Men jeg var ikke klar over at det var så nøye med disse klamrene på denne motoren før jeg fikk det fortalt av et verksted. Det satt allerede 3 eller 4 stk klammer på rørene fra før. Husker ikke nøyaktig lenger.

Vi havnet i Stavern. Og der var det ikke mulig å få hjelp. Gutta på redningsskøyta mente det var mulig å sveise dette røret, og det fikk jeg et lokalt verksted til å gjøre, selv om jeg var skeptisk. Det er høyt trykk i disse rørene. Dette holdt selvfølgelig ikke, og det var omtrent umulig å få kontakt med noen som hadde deler. Jeg gjør oppmerksom på at dette er bortimot 20 år siden, og internett var ikke tilgjengelig for meg den gangen. Så det ble å bruke telefonen, og med verksteder i feriemodus, var det ikke lett å få kontakt med noen.

Det endte med at jeg tok buss til Larvik for å leie bil der, (det var ikke leiebil å oppdrive i Stavern, ingen firmaer som drev med det der), for så å kjøre til Langhus ved Ski. Haugen maskin hadde deler, men kunne ikke sende i posten. Da var valget enkelt, skulle ferien reddes. Det tok to dager å fikse dette, inkl rengjøring av motorrom. Vil ikke si at ferien ble ødelagt, men 2 dager gikk føyken med dette her. Etter rep. fungerte alt normalt igjen.

Jeg liker ikke slike uforutsette stopp i sesongen. Når båten er på vannet skrur jeg minst mulig. Da skal båten brukes, og ikke ligge stille på grunn av trøbbel. Noe skjer jo allikevel, spesielt med gamle motorer som jeg alltid har hatt, men forsøker etter beste evne å holde ting vedlike i løpet av vinteropplaget, nettopp for å forebygge stopp på sommeren.

Link to post

Anbefaler å forsikre i Tryg. Dekning for avbrutt ferie, leiebåt, slep til verksted osv :thumbsup:

I min vertøykasse er det alltid vulkaniseringstape og 2k epoxy-kitt. Skulle dyserør sprekke, så napper man av mutteren på pumpa, stapper litt kna-epoxy opp i røret, og setter på igjenn. 5 minutter, og så kan du kjøre rolig til land på 5 syl.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

....Jeg liker ikke slike uforutsette stopp i sesongen. Når båten er på vannet skrur jeg minst mulig. Da skal båten brukes, og ikke ligge stille på grunn av trøbbel. Noe skjer jo allikevel, spesielt med gamle motorer som jeg alltid har hatt, men forsøker etter beste evne å holde ting vedlike i løpet av vinteropplaget, nettopp for å forebygge stopp på sommeren.

100% enig her,ferie er IKKE tiden for å ligge på magan med olje og diesel oppetter armene,DET gjør jeg de andre 48 ukene i året jeg er på jobb.

 

Uforutsette stopp kan en aldri gardere seg mot,men man kan prøve å forberede seg best mulig,og som reisende servicemekaniker har en sett og lært en del om hva man bør ha med seg for å komme ut av ei knipe.

 

En ting er tiden en blir liggende,det trenger ikke være så ille,værre er det med 1000-lappene som kan få en lei tendens til å fly avgårde hvis en må piske ett verksted ut av feriemodus for å skaffe deler til en gammel dieselmotor.

Anbefaler å forsikre i Tryg. Dekning for avbrutt ferie, leiebåt, slep til verksted osv :thumbsup:

I min vertøykasse er det alltid vulkaniseringstape og 2k epoxy-kitt. Skulle dyserør sprekke, så napper man av mutteren på pumpa, stapper litt kna-epoxy opp i røret, og setter på igjenn. 5 minutter, og så kan du kjøre rolig til land på 5 syl.

Hmmm,har du prøvd det der?

 

Syes det høres "spenstig" ut,hvordan liker pumpeelementet og stå og stange imot ett tett utløp?...vil tro at du kan risikerer å havarere noe i pumpa.

 

Da ville jeg heller kappet av røret og tre på en slange slik at du kan lede dieselen opp i ei kanne el.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Ett dyserør røyk på min Perkins 6.354 HM, så det er ikke bare Volvo. Motoren var da 39 år gammel. Ingen festeklammer manglet. Tok av det gamle røret og bøyde til (sånn nogenlunde) og satte på et nytt som jeg hadde fått laget på forhånd. Dette hadde ligget i båten i påkommende tilfelle. Startet, tut og kjør.

Vel tilbake i Oslo reiste jeg til Universal diesel og kjøpte et nytt rør, ferdig bøyd for den sylinderen det gjaldt, og alt var igjen OK.

Det var ikke snakk om manglende vedlikehold, alt var i skjønneste orden, og røret røyk uten varsel. Dette kan bare skje, de ryker i skjøten som går langsmed røret.

 

Et høytrykksrør har røket for meg tidligere også. Dette var et rør i den hydrauliske styringen på en av forsvarets bandvogner, så det var adskillig tykkere enn et dieselrør. Røret røk inne på vidda i Troms ved Maisavarre. Takket være en god del ekstra hydraulikkolje i vogna kom jeg meg tilbake til stasjonen på toppen av Maisavarre, mens røres åpnet seg mere og mere. Vel inne i garasjen til vogna ble røret demontert, og sprekken var da 10 cm lang. jeg sølvloddet røret og monterte det tilbake. Den reparasjonen holdt til jeg fikk ett nytt rør inn på vidda et par måneder senere.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Vel inne i garasjen til vogna ble røret demontert, og sprekken var da 10 cm lang. jeg sølvloddet røret og monterte det tilbake. Den reparasjonen holdt til jeg fikk ett nytt rør inn på vidda et par måneder senere.

 

Fin du nevnte sølvlodd, må få ombord mer tråd etter at jeg måtte lage en 28 til 40mm overgang i sommer,

da jeg måtte bytte toaletthus med kvern i en uthavn.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...