great7 Startet 11.November.2013 Link til dette innlegget Startet 11.November.2013 Hei. Har noen erfaringer med dette amperemeteret fra Biltema? (258003) Hva er isåfall erfaringene? Er det nøyaktig eller avviker det noe? Isåfall hvor mye avviker det. Det kostet ikke mer enn 129,- så det gir sikkert verdi for kronene uansett. Det følger med en induktivitetsmåler som skal kobles med amperemeteret. Har noen en formening eller erfaring som sier noe om denne bør stå nærmest mulig batteriet, eller er ikke dette så veldig viktig? Har noen evt erfaringer med andre amperemetere som er solide og har en større range enn -50A/+50A? Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Vis du er ute etter nøyaktighet bør du kjøpe en digital :-) Sitér dette innlegget Link to post
great7 Svart 11.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Er ikke så kjempenøye at jeg føler sterkt behov for å kunne følge med på mA hva som blir forbrukt/ladet, men lurer egentlig bare på om denne er bra, eller om noen har erfaringer som tilsier at den er svært lite egnet til oppgaven sin? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Disse er stort sett laget for bruk i bil, ofte er det ikke shunt, men strømkabel rett på instrumentet. Billige greier, men ofte godt nok i en bil, lader generatoren eller ikke? Går det for mye strøm til lys etc. Dessuten er kabellengden kortere i en bil enn i båten, du må ha tykk kabel til 60 A. Aller best er nok en batterimonitor, som er kommet veldig ned i pris de siste årene. De har shunt og operer bare med svakstrømsignaler, tynne ledninger (du kan også samle mange i en 10-12x kabel f.eks). Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
great7 Svart 11.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Det er shunt på denne som jeg skrev ovenfor (induktiv måling med en magnetspole). Denne er laget for båtbruk (innebygget). Står ingenting om IP-grad på den men jeg vil anse den som minimum IP65 (som betyr støvtett og at den er beskyttet mot vannstråler i alle retninger.). Kablene som er støpt inn i instrumentet er maks 1,5mm. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Viktig å tenke igjennom det å ha så mye amp gjennom innstrumentpanelet også. Både med tanke på varmegang og elektromagmetisme. Lurt å lese litt på slike ting. Sitér dette innlegget Link to post
great7 Svart 11.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Men her går jo ikke strømmen gjennom instrumentpanelet, det er kun målingene fra den induktive spolen som sendes til instrumentet. Eller tar jeg feil nå? Evt varmgang kan jeg ikke forstå at vil kunne forekomme såfremt jeg ikke tar feil i min forrige påstand her da i dette svaret. At elektromagnetismen i spolen derimot kan lage problemer er jeg med på hvis den står veldig nært de andre komponentene/instrumentene. Men så lenge jeg kobler denne så nært batteriet som mulig så bør jeg ha ryggen fri for dette også. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Minner meg sterkt om Wema-instrument. Jeg kjøpte deres Amp-meter som fungerer etter samme prinsippet. Var en ring som ble tredd utenpå kabelen som Amp. skulle måles i. (Hall-element?) Min opplevelse var at det var unøyaktig, viste forskjellig avhengig av temperatur på føleren. Hadde føleren i motor-rommet og det viste lading med ca. 5A når jeg hadde stoppet varm motor. Ved kaldt motorrom var nullpunkt. OK. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
great7 Svart 11.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Takk for svar Jens_P. Ikke helt store greiene altså? Ser at du får digitale amperemeter på ebay til en særdeles rimelig penge ift norske butikker. Kanskje jeg skulle vurdert de nærmere.?.. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Det instrumentet du antyder i starten av denne strengen, er neppe aktuellt for båt! (Selv om der er billig...) HVIS du har behov for å se strømtrekk osv, er en battermonitor, som enkelte her snakker om, tingen. Ombord er det mye viktigere med et digitalt voltmeter. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
3rik Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Har også et lignende wema instrument i båten. Det ryker ut snart. Et slikt et er jo greit. Indikerer lading og utladning ved fortegn. Kjøpte noen lignende men kommer ikke til å bruke det. Gikk for en litt mer avansert type med flere instillinger. http://www.ebay.com/itm/100A-5-Wires-Dual-LED-Digital-Voltmeter-Ammeter-RED-BLUE-100A-Shunt-cxw-/111213262934?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19e4d3b856 Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Jeg bestillte nylig denne, her får jeg god oversikt. Koster noen kr da. http://sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1003&category_id=89&keyword=bmv-600&option=com_virtuemart&Itemid=39 Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Marwin Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Dyr kabel... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
JRK Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Jeg hadde også WEMA varianten, men er uenig I at dette er et dårlig instrument. Det er helt riktig som noen skriver at det ikke er veldig nøyaktig, trenger du det velger du noe annet til 10 dobbelt pris. Trenger du å se hvor mye du lader og ladeforløp er det helt greit. Ved forbruk er instrumentet litt grovt skalert ofte I uthavn ligger man mellom 1 og 5 ampere og da er det vanskelig å se hva det eksakte forbruket er. Men til mitt bruk var det mer en godt nok. Det som er en stor fordel med dette er at målespolen ikke påvirker strømkretsen I båten. Instrumenter med shunt gir gjerne spenningsfall når storforbrukere som thrustere og vinsj går. Det slipper du her. Om begge thrusterne går (4+7 HK hos meg) mister du faktisk 0,5 til 1 volt over denne. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 (redigert) opp mot 1v var altfor mye, kan godta en fjerdedel. Hvor stor Shunt brukte du da? Jeg har 200A, 250A og 300A liggende og tenkte å bruke 250A til startbatteri. Ulempen med større shunt er større unøyaktighet. Til forbrukskretsen tenker jeg å bruke20A shunt, denne er ganske nøyaktig ved mindre strømmer.. Edit.. Måtte jo ned i kjelleren å prøve. Har en halvdefekt pumpe som trekker 35A, så det er nok for lite for å få noe spenningstap på de store shuntene. Målte 250A og 20A. 250A gav så å si ingen tap(mindre enn 0,05V), 20A gav 0,1-0,2V tap. Så det er godkjent. Redigert 12.November.2013 av eriklepe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Jeg hadde også WEMA varianten, men er uenig I at dette er et dårlig instrument. Det er helt riktig som noen skriver at det ikke er veldig nøyaktig, trenger du det velger du noe annet til 10 dobbelt pris. Enig, jeg har kjøpt to av de selv. Er nok Wema sine utgående som Biltema har fått tak i her. Men for å måle om du ligger på + eller - siden, duger disse i massevis. Før man nedsabler de helt bør mabn se på bruken. Til min bruk er det masse verdi for noen skarve kroner. En annen god ting er at de går rett inn i VDO hullene for de som har instrumenter uten ytterring. Sitér dette innlegget Link to post
great7 Svart 12.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Hele poenget med denne tråden var jo å få andres syn på denne saken. Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke har fått fatt i ett instrument som du kan følge med på hver mA hva som forbrukes/tilføres batterikretsen. Spørsmålet var bare om folk som har vært borte i samme instrument mener det har vært 129,- vel investerte penger eller om det bare er vas og tull alt som skjer på instrumentviseren? Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 korte direkte svar er ikke ofte du får på diskusjonfora.... Ja du får informasjon om strømforbruk, men instrumentet er unøyaktig. Sitér dette innlegget Link to post
great7 Svart 12.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Takk for svar :-). Nærmere bestemt hvor unøyaktig? Ca?? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Sjekk denne siden. Her er det rimelige priser: http://www.marine-instrumenter.dk/side.asp?Id=147970 Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Årsaken til at dette ampére-meteret virker noe dyrt, er kanskje fordi det har "Hall-element" (samme som i amp-tang for DC) og dermed slipper spenningstapet i en evt. shunt. Voltmeteret derimot synes jeg var rimelig, til maritim utgave å være. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
3rik Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Sjekk denne siden. Her er det rimelige priser: http://www.marine-instrumenter.dk/side.asp?Id=147970 Dette mener jeg er KUS instrumenter, som er kopi/laget samme sted i kina som Wema... http://www.asap-marine.com/shop_by_catalog/product_detail/brands/kus-instruments-in-thailand/gauges/elite-series-gauges/207.html?product_id=207&cat_array=630-709-705 Har ingen erfaring selv, men forsøkte å kjøpe direkte fra kina men ble da henvist til norsk wema importør. Antar derfor at instrumentene er Wema under et annet navn. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Takk for svar :-). Nærmere bestemt hvor unøyaktig? Ca?? Det brukes litt feil utrykk I denne tråden som unøyaktig instrument osv. Det som er dårlig på dette er ikke nøyaktigheten, men skaleringen på instrumentet. I tillegg er det unøyaktig ved store temperatursvigninger. Indelingen av skalaen er let og leses for hver 5 amp. Unøyaktigheten er på 1-2 ampere. Det betyr at du kan ha et forbruk under landligge på 2 ampere mens instrumentet viser 0. I praksis er det jo bare å sjekke den reelle strømmen med et amperemeter og lage seg en avikstabell om man trenger større nøyaktighet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 opp mot 1v var altfor mye, kan godta en fjerdedel. Hvor stor Shunt brukte du da? Jeg har 200A, 250A og 300A liggende og tenkte å bruke 250A til startbatteri. Ulempen med større shunt er større unøyaktighet. Til forbrukskretsen tenker jeg å bruke20A shunt, denne er ganske nøyaktig ved mindre strømmer.. Edit.. Måtte jo ned i kjelleren å prøve. Har en halvdefekt pumpe som trekker 35A, så det er nok for lite for å få noe spenningstap på de store shuntene. Målte 250A og 20A. 250A gav så å si ingen tap(mindre enn 0,05V), 20A gav 0,1-0,2V tap. Så det er godkjent. Nå har jeg aldri testet dette men påstanden er utfra hva som er tilgjengelig av shunter I markedet Shunter fåes I mange kvaliteter og priser. En 250 A shunt får du fra 50 mV-250 mV alt avhengig av pris. Det vil si at du får et spenningsfall på denne ved 250 A fra 0,05 Volt til 0.25 Volt. (4 +7 hk som jeg nevnte på trenger ca 700 A) Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Det brukes litt feil utrykk I denne tråden som unøyaktig instrument osv. Det som er dårlig på dette er ikke nøyaktigheten, men skaleringen på instrumentet. I tillegg er det unøyaktig ved store temperatursvigninger. Indelingen av skalaen er let og leses for hver 5 amp. Unøyaktigheten er på 1-2 ampere. Det betyr at du kan ha et forbruk under landligge på 2 ampere mens instrumentet viser 0. I praksis er det jo bare å sjekke den reelle strømmen med et amperemeter og lage seg en avikstabell om man trenger større nøyaktighet. TS spør etter erfaringer, min erfaring er at instrumentet ikke viser riktig(unøyaktig). Hvorfor er erfaringen min feil? Nå har jeg aldri testet dette men påstanden er utfra hva som er tilgjengelig av shunter I markedet Shunter fåes I mange kvaliteter og priser. En 250 A shunt får du fra 50 mV-250 mV alt avhengig av pris. Det vil si at du får et spenningsfall på denne ved 250 A fra 0,05 Volt til 0.25 Volt. (4 +7 hk som jeg nevnte på trenger ca 700 A) Om begge thrusterne går (4+7 HK hos meg) mister du faktisk 0,5 til 1 volt over denne. Nå er du litt tvetydig... Dersom du har en 250mV shunt på 700A skal ikke spenningstapet være større enn 0,25V ved 700A belastning. Men så er jo 250mV ikke spesielt bra. De jeg har er 50mV og 75mV, og de var billig... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.