Jens_P Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 (redigert) Lite lab-oppsett med føler ved forskjellig temp. Det er ingen ledning gjennom ringen, ergo ingen strøm. Bildene under er årsaken til at jeg fjernet instrumentet. Hos meg måtte følereren av praktiske årsaker stå i motorrommet. Edit: Ser at innkobling av lyset i instrumentet fører til at viseren flytter seg tilsvarende 1-2 Amp. Redigert 13.November.2013 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
JRK Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 (redigert) TS spør etter erfaringer, min erfaring er at instrumentet ikke viser riktig(unøyaktig). Hvorfor er erfaringen min feil? Nå er du litt tvetydig... Dersom du har en 250mV shunt på 700A skal ikke spenningstapet være større enn 0,25V ved 700A belastning. Men så er jo 250mV ikke spesielt bra. De jeg har er 50mV og 75mV, og de var billig... Hei, Skjønner ikke helt hva du er ute etter. Bidrar dette til trådstarters spørsmål? Hva I mine innlegg er det som sier at dine erfaringer er feil? Jeg forteller om mine egne erfaringer. Når det gjelder shunter og pris. Hos ELFA koster en 250 Amp shunt med denne nøyaktigheten KR.500,- og en 1000A som jeg eventuelt måtte ha Kr.1170,- Jeg vet ikke hvor du kjøper dine men dette synes jeg er dyrt. Når det gjelder spenningsfallet på selve shunten, men husk at det også er spenningsfall I mellom ledning og kabelsko oo kabelsko og shunt. Ble du klokere av svarene? Jens P, Dette stemmer godt med min erfaring også. Men dette er jo lett å forholde seg til. Det er jo bare å trekke fra om temperature blir for høy. (ala deviasjonstabell for compass). Poenget mitt er at for de fleste så er denne målingen god nok og til en utrolig lav pris. Redigert 14.November.2013 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Lademålern røyk på snekka jeg hadde. Koblet til et mulitimeter og levde lykkelig i alle dager etterpå. Er det en mulig løsning her også? Må riktignok slå på instrumentet for å måle av men uansett. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Hei, Skjønner ikke helt hva du er ute etter. Bidrar dette til trådstarters spørsmål? Hva I mine innlegg er det som sier at dine erfaringer er feil? Jeg forteller om mine egne erfaringer. Når det gjelder shunter og pris. Hos ELFA koster en 250 Amp shunt med denne nøyaktigheten KR.500,- og en 1000A som jeg eventuelt måtte ha Kr.1170,- Jeg vet ikke hvor du kjøper dine men dette synes jeg er dyrt. Når det gjelder spenningsfallet på selve shunten, men husk at det også er spenningsfall I mellom ledning og kabelsko oo kabelsko og shunt. Ble du klokere av svarene?Jens P, Dette stemmer godt med min erfaring også. Men dette er jo lett å forholde seg til. Det er jo bare å trekke fra om temperature blir for høy. (ala deviasjonstabell for compass). Poenget mitt er at for de fleste så er denne målingen god nok og til en utrolig lav pris. Jeg er ute etter å få fram at du er mer en kverulant enn debattant. Ikke bare i denne tråden... Angående shunt, kabler må du jo ha uavhengig av shunt så det har jo ingenting med spenningsfall i selve snten å gjøre. Jeg har kjøpt shunter på ebay til 1/20 av elfas. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Jaja eriklepe, Jeg har nå vært med helt fra starten på båtplassen og har jo noen innlegg etterhvert, kanskje en decade eller 2 flere en deg. Kan ikke huske at noen har kalt meg dette før, selv om temperaturen mange ganger har vært adskillig høyere en dette. Om folk har interresse så får de lese igjennom denne tråden og eventuelt søke igjennom tidligere tråder og vurdere selv, om hvem som kverrulerer her. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Hmm, hva har antall innlegg og registreringsdato med dette å gjøre? (Retorisk) Du spør jo bare hva jeg vil frem til og jeg svarer direkte og konkret. Tror det er best å legge dette dødt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Synes voltmeter er like greit i denne prisklassen hvis det er under gange det skal brukes. Med det finner man fort ut om noe er galt og tilkobling er enklere. Selv har jeg et orginalmontert som går på startbatteri. Og etter hvert oppdaget jeg at jeg hadde på forbruk også da de fleste ekkolodd og plottere av nyere dato har en visning som viser spenningen i et hjørne av skjermen. Og siden både plotter og ekkolodd er på forbruk har jeg kontroll med forbruksbatteri også, i hvert fall under gange. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 16.November.2013 Link til dette innlegget Svart 16.November.2013 BT har igjen av voltmetere også til den prisen på 129,- Jeg bytter ut alle instrumentene i princessen nå med denne serien. Dvs jeg lar turtellerne sitte igjen, men de leser ikke timer lengre, så har kjøpt to BT/wema timetellere ved siden av. Oljetrykksmåler med giver for 129,- Tempmåler med giver også samme pris. De er penere enn de gamle VDO instrumentene og prisen er jo latterlig, så verdt ett forsøk. Tok også med meg tankmålerne til samme prisen. Mao får jeg nå både amp og volt måler pr motor og batterikrets, må jo bli bra, hehe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.