Jump to content

Luftavfukter til bruk i båt til rundt kr 1000?

great7

Recommended Posts

Hei folkens.

Har noen av dere gode tips til luftavfuktere til bruk i båt nå om høst/vinter hvor

det blir mye fuktighet ombord?

Tenkte meg noe som er i en prisklasse 1000,- NOK eller mindre som klarer å holde

sånn noenlunde kontroll på fukten i en Sandvik 25 AC (15-20 m3 ca.).

Gjør ikke noe om vanntanken er liten eller om den bråker mye.

Noe som gjør en brukbar jobb med å beskytte puter, gardiner osv er alt jeg

er på jakt etter.

Jula har den desidert billigste luftavfukteren, jeg har kjøpt en slik - men den greier ikke å fange opp særlig med fukt fra en kald båt. Skal du ha noe som virker når det er kaldt trenger du å gå en god del opp i pris. Det er to valg; Maeco DD8L og Echodry. Den første er litt billigere og mest utbredt. På selve tørkingen er modellene nokså like, men de skiller seg litt på utseende, ekstrafunksjonalitet, garantitid og muligens levetid.

Se også Båtwiki-artikkelen.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Når det nevnes en fra Jula, er det da denne det refereres til?? :

https://www.jula.no/luftavfukter-8-l-220w-417039

Ja.

Den fungerer vel ikke om vinteren? 5-35 grader står det. Jeg leter også etter alternativer her. Får lov til å ha Max 200w på brygga, og da vet jeg ikke løsningen. Må vel ha de dyrere når det skal greie å ta fuktigheten i kuldegrader?

Maeco DD8L og Echodry kan fange fukt selv i kuldegrader, men det anbefales at de skrus av så ikke kondenseringssystemet og oppsamlingsenheten fryser til.

Uansett er det minimalt med fuktighet å fange når det er frost i været.

Jeg har også benyttet den billigste avfukteren fra Jula, og må si meg ganske fornøyd så langt. Den er uten noen form for styring mhp relativ fuktighet (RF) eller temperatur.

For å styre enheten mhp temperaturen så har jeg anskaffet en temperaturvakt fra Clas Ohlson

http://www.clasohlson.com/no/Temperaturvakt/Pr361181000

Denne kan stilles slik at enheten må ha en viss omgivelses temperatur for å starte. Denne har jeg satt til >8 grader C. Dvs. at avfukteren ikke vil være i drift når temperaturen i båten synker under denne verdien. Dermed unngås unødig gange, og strømtrekk, når temperaturen er for lav og enheten er lite effektiv.

Når avfukteren skal jobbe i varierende temperatur-omgivelser så mener jeg at en humidistat, som styrer enheten utifra RF, vil være bortkastet.

Det begrunner jeg med at når temperaturen i båten synker så stiger også RF. Det betyr at enheten vil slå inn når den er minst effektiv mhp omgivelsestemperaturen. Når temperaturen stiger så vil RF synke og enheten stoppe når den egentlig har den beste forutsetningen, mhp omgivelsestemperatur, for å fungere optimalt.

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Når avfukteren skal jobbe i varierende temperatur-omgivelser så mener jeg at en humidistat, som styrer enheten utifra RF, vil være bortkastet.

Det begrunner jeg med at når temperaturen i båten synker så stiger også RF. Det betyr at enheten vil slå inn når den er minst effektiv mhp omgivelsestemperaturen. Når temperaturen stiger så vil RF synke og enheten stoppe når den egentlig har den beste forutsetningen, mhp omgivelsestemperatur, for å fungere optimalt.

Jeg har ikke gjort noe grundig research på dette, jeg har bare gjort mine observasjoner med Jula-avfukteren - enkelte ganger nå på senhøsten har den gått i timesvis uten å produsere en dråpe vann. Jeg tror det er slik at dersom temperaturen er såpass lav at den ikke trekker ut noe fuktighet, og man så varmer opp kahytten uten å tilsette ekstra fuktighet (eller setter en varmeovn rett forran luftinntaket til avfukteren), så vil den relative fuktigheten bli så lav at avfukteren fortsatt ikke er i stand til å trekke ut fuktighet. Skal man unngå unødvendig gange, så må man altså skru av avfukteren både dersom temperaturen er for lav og dersom luftfuktigheten er for lav.

(Det hører med til historien at da det var få plussgrader, regn og kaldt ute nå i helga og OK temperatur inne i båten, så fanget luftfangeren opp marginalt med vann, sammenlignet med alt vannet som kondenserte på vinduer og skrogside. Kanskje det man burde hatt var noe system for å raskt lede kondensvann fra skroget ned i kjølgris, og deretter pumpet ut).

Får lov til å ha Max 200w på brygga, og da vet jeg ikke løsningen.

Jula sin avfukter tar 220w ... det kan gå, avhengig av hvor strengt 200w-grensa blir håndhevet. 200W-500W er vel ganske typisk for de billigste avfukterene, dersom du leter litt er det sikkert mulig å finne noe som er rett under 200W-grensa. Eller kanskje den vil bruke under 200W dersom du kobler flere kabelruller etter hverandre før avfukteren ;-)

Forøvrig får man kjøpt veisalt på felleskjøpet (natriumklorid eller magnesiumklorid - litt over hundrelappen for 25 kg - begge stoffene er omtrent jevngode), disse saltene har den egenskapen at de trekker fuktighet ut av lufta, og trekker så mye fuktighet at saltet løses opp.

Fyller man en damestrømpebukse med slikt salt og henger over en bøtte, samt lukker alt av ventilasjon, vil store deler av fuktigheten i lufta etterhvert samles opp i bøtta, og rommet holdes relativt tørt. Helt uten bruk av elektrisitet. Fungerer også i kaldt vær.

Tobixen: Så du synes ikke avfukteren til Jula fungerer med mindre det er relativt ok temperatur?

Jeg har ikke gått vitenskaplig til verks, men jeg har notert meg at apparatet har gått vel og lenge uten å trekke ut så mye som en dråpe i kaldt vær. (jeg pleier å riste den litt før jeg tømmer den, slik at dråper som henger igjen i kondenseringsribbene får renne av).

En absorpsjonsavfukter har ikke vannoppsamler. Fuktigheten blir blåst ut av båten. Virker uansett temperatur.

I utgangspunktet, ja. Sorpsjonsavfuktere fungerer ved at innelufta blåses gjennom et fuktighetsabsorberende stoff (typisk silikagel eller zeolitt), det fuktighetsabsorberende stoffet regenereres ved oppvarming. I f.eks. RS50N eller TS140N skjer dette ved at varm luft blåses gjennom stoffet og deretter rett ut. I Echodry (silikagel) og Meaco DD8L (zeolitt) kondenserer man og samler opp fuktigheten i flytende form.

• 4 uker senere...

Lukket eller åpen ventil ... egentlig er det hipp som happ.

Noen ulike perspektiver:

1) best enøk å stenge ned alt: dersom man holder båten åpen, så bruker man energi på å "avfukte atmosfæren", dette er dårlig enøk. Riktignok får man energien "tilbake" i form av varme (faktisk mer enn energien man putter inn, ettersom tørr luft inneholder mindre energi enn våt luft får man litt ekstra varme i selve avfuktingen) - men siden varmen luftes ut blir det jo "fyring for kråka" allikevel. Varmen er ikke særlig nyttig heller, luftavfukteren duger ikke som frostvakt.

2) har man elektrisk luftavfukter, så tar den unna såpass godt at det ikke har så mye å si hvorvidt man har litt ventilasjon åpen eller ikke. Litt ventilasjon kan være nyttig for å lufte ut båtlukt. Prøver man derimot å holde lufta tørr vha veisalt (aka "tørrball" eller "fuktsluker") så er effekten så liten at det er av overordnet betydning å holde ventilasjonen så godt stengt som mulig.

3) de billigste variantene av elektriske luftavfuktere gjør ikke noe som helst nytte for seg i kaldt vær. I kaldt vær er det heller ikke særlig mye fuktighet i lufta. Da spiller det liten rolle om ventilen er åpen eller ikke.

"har man elektrisk luftavfukter, så tar den unna såpass godt at det ikke har så mye å si hvorvidt man har litt ventilasjon åpen eller ikke. Litt ventilasjon kan være nyttig for å lufte ut båtlukt"

Vet fra hyttelivet at når du kommer til ei hytte med innestengt luft, er det beste tilltaket for å få varmet fort opp i hytta, ved å bytte ut lufta ( lufte ut). Jo kaldere luft jo bedre !

om du skal ha en avfukter som kobles inn og ut via hygrometer som kutter strømmen, så vil den nok stå å slå inn og ut. Vet ikke helt om elektronikken er så glad for det.

Hva med Maeco DD8L? Den styrer alt selv og monitorerer luftfuktigheten hvert 30. minutt om den har gått i dvale pga oppnådd innstilt RF-nivå. Ioniserende filter tar knekken på en del lukt og bakterier.

Jeg har ikke satt meg så godt inn i andre avfuktere, så jeg vet ikke hva andre, rimeligere har å by på av funksjoner.

Min har vært i bruk i over ett år nå, både vinter, vår sommer høst. Også på tur. En og venn har det blitt i seilbåten. Har også en Grandezzaen som står på land.

Dersom nick-navnet ditt tolkes riktig, så holder du til i Ålesund, Korsvika, De har DD8L på Båthuset i Breivika.

stenger for øvrig alt av ventiler og åpner opp luker mm innvendig i båten. Alt av madrasser, sengetøy og en del klær ligger om bord. Klar til bruk. Seilene har jeg pakket åpent, i salongen, siden forrige seiltur. Så da holder de seg også fine.

Redigert av Eureka (see edit history)

Vet fra hyttelivet at når du kommer til ei hytte med innestengt luft, er det beste tilltaket for å få varmet fort opp i hytta, ved å bytte ut lufta ( lufte ut). Jo kaldere luft jo bedre !

Hm, du mener at god oppvarming og gjennomlufting ifbm vårpussen er vel så bra som kontinuerlig lufting under vinteropplag?

I en kald hytte varmer man som regel med en vedovn - kald luft og et åpent vindu vil sørge for bedre trekk i ovnen, og når ovnen først har blitt gjennomvarm er det såpass god effekt i den at det blir fort varmt.

Hadde berre en tanke om at en avfukter vil ha bedre virkningsgrad med god ventilasjon( som du henviste til i punkt 2) i båten i forhold til rå/gammel luft ved stengte ventiler. Da tenker jeg ikke ENØK :).

Har ikke tenkt å bruke den vinter eller tidlig-vår, da luftfuktigheta /temperaturen er minimal og båten er lite i bruk. Det viktigaste elementet ved bruk av avfukter etter mi mening er å kvitte seg med fuktighet, lukt og bakterievekst. For å hjelpe til med å kvitte seg med desse elementa bør lufta sporadisk skiftes ut med enten et lite ventilasjonsanlegg eller med luft sirkulasjon ( ventiler)

Et eksempel er dagens hus som er nærmest potte tette, stopper du vent. anlegget å drar på ferie i 6 uker, kan du rekne med at huset har "slått seg" med risiko for mugg og råte skade

Tror jeg skal satse på en Maeco DD8L Eureka, såg troverdig ut testane dei henviste til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...