blue moon Startet 12.November.2013 Link til dette innlegget Startet 12.November.2013 Hoi, Båten min har fast aksling, tok tak rett bak propellen utvendig og rista litt, kjente at jeg klarte å bevege denne ett par mm frem og tilbake. Gjør dette noe? Kjente på en bekjents båt som lå ved siden av, den var ikke til å rikke. Båtene ligger naturligvis på land. Er det stevnlager eller noe jeg burde sett på? Har ikke merka noe galt ved kjøring. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Fredrik Berge Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 (redigert) nei altså, når man drar på land så propeller og ror spruter så må du regne med litt slark etterpå:) Redigert 12.November.2013 av Fredrik Berge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 12.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Morsomt, la de seriøse få svare nå. Du har sikkert fått beskjed av din mor å gå i seng! Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Fredrik Berge Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 En ekte skipper sover aldri veituuuuuuuuuuuuuuu Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Uten å vite noe om båttype, motor eller gir så kan det høres ut som det dreier seg om et slitt thrustlager. Det er lager som tar seg av trykk og dra-krefter under gange. Men, som sagt, vanskelig å si uten mer info om båt og drivverk. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
REM Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 (redigert) Du skal vel ikke ha aksiell slark i slike faste akslinger. Få en kompis til å sjekke for deg bak ved gearkassa/pakkboksen mens du beveger akslingen fra utsiden. Sjekk om slarken er i gearkassa eller i klemflensen. Tilføyd: Du sier "frem og tilbake" ? Hva mener du med dette? Er det aksiell slark (ut/inn) eller radiell (sideveis)? Redigert 12.November.2013 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
LM 605 Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Det er nok stevnlageret (cutless-lageret) som bør sjekkes/skiftes. Noe bevegelse opp- ned (men ikke mye) kan vel tolereres, men ikke sideveis, så det bør sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Mulig jeg ike helt forstod hva slags slark det var snakk om her. Dersom slarken er ut-inn er det vel ikke stevnlager. Eller er det thrust-lager innebygget I stevnlager..? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Roger jo Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Båten min har fast aksling, tok tak rett bak propellen utvendig og rista litt, kjente at jeg klarte å bevege denne ett par mm frem og tilbake. Gjør dette noe? Kjente på en bekjents båt som lå ved siden av, den var ikke til å rikke. Har ikke merka noe galt ved kjøring. En bør vel lese dette som at akslen beveges SB - BB og opp og ned. Og ikke ut og inn.............. Og da leser jeg det som om at stevnlager (cutlesslageret) begynner å bli slitt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Det er samme lager som tar opp slakken opp/ned og sideveis. Det skal jo være vannfilm der, så eit par tideler slakk må gå fint. Eg tok eit rask søk på BP, og ingen har turd å sette tall på hvor mye slakk som er greit. Når eg bytta cuttlesslager på vår båt for 1 år siden så var det ca 5-6mm. Det var ingen problem å ha slakk der. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Heisann ! Om du har en Skilsø 750cc, som det står i sinaturen din, vil jeg tippe at det sitter en Volvo Penta TAMD30 i denne ? Med 30mm aksling ? Det er nok ikke noe stort problem om det er tett, men det kan kanskje forårsake unødvendig vibrasjon ? Utvendig stevnlager med cutless koster 2222,- hos Sleipner: http://sleipner.no/produkt/19160/utvendig-stevnlager-i-bronse-komplett-med-cutlessl/ Ikke den tyngste kostnaden i et båt/motor-vedlikeholdsbudsjett.. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Definisjoner... Fram og tilbake forstår jeg som ut-inn. Alt annet er enten opp/ned eller side til side... Trådstarter bør komme på banen og klarifisere. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Roger jo Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 sakset fra denne http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vedlikehold-av-propellanlegget Det skal være en klaring mellom lageret og akselen på 0,2 – 0,5 millimeter. Er klaringen større, bør lageret skiftes. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
blue moon Svart 12.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Beklager sent svar, jobber natt.. Båten er som i signatur og motor er VP Tamd30a som Worry nevner. Slakken er sideveis, ikke ut og inn. Det er vanskelig å måle hvor mye dette er, men som jeg skrev kjenner jeg det er noe mens båten til naboen er dønn fast. Spørsmålet er om det er nødvending og bytte stevnlageret når dette ikke oppleves som noe plage. Skal prøve trikset til REM. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Roger jo Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Med et flattjern en tvinge og skyvelære, måler du lett klaringen sideveis. Kan klokke den nøyaktig for deg når jeg kommer hjem over helgen hvis du vil. sendt en IM. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
blue moon Svart 12.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Ja det går jo, takk for tips. Jeg er offshore en uke til, skal prøve det når jeg kommer hjem. Er det bare å fjerne propell ved bytte av stevnlager? Altså enkel prosess? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Roger jo Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 bruk søkemotoren med disse to så har du lese stoff skifte stevnelager og skifte Cutlesslager Ta med det om pakkboksen din også når du først er i gang. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arvid_A Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Her er min historie om bytte av cutlesslager: https://baatplassen.no/i/topic/28458-cutlesslager-bytte/?hl=cutless Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Slakken er sideveis, ikke ut og inn. Det er vanskelig å måle hvor mye dette er, men som jeg skrev kjenner jeg det er noe mens båten til naboen er dønn fast. Spørsmålet er om det er nødvending og bytte stevnlageret når dette ikke oppleves som noe plage. Skal prøve trikset til REM. Det er normalt enkelt å måle denne slakken. Ta et skyvelær og mål avstanden fra stevnlageret og opp til propellen. Løft opp akselen og mål på nytt. Du kan også ta en bladsøker og skyve inn mellom aksel og gummien, men da får du bare målt ytterst. REM sitt triks var nok i forhold til aksialglapp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Festina Lente IV Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Heisann ! Utvendig stevnlager med cutless koster 2222,- hos Sleipner: Ikke den tyngste kostnaden i et båt/motor-vedlikeholdsbudsjett.. Hmmm, man kan vel bare bytte cutless - lageret. Synes unødvendig å bytte hele "klumpen" som bildet viser?? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
index Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Rimelig unødvendig ja. Det holder med nytt cutlesslager. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
blue moon Svart 28.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Da fikk vi klokket slarken nøyaktig på 0,5mm altså innenfor normalen. Det var godt! En stor takk til en svært hyggelig roger-jo som stillte opp med utstyr og gode råd :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.