KenBjork Startet 13.November.2013 Link til dette innlegget Startet 13.November.2013 Hei. Fikk ett uhell på lørdag når jeg var ute og skulle lufte skuta litt. Ett hellsikes dunder og bråk, etter tja.. 20-30 min kjøring og det skjedde i ca 3000-3100 rpm, da like umiddelbart ved ett bitte lite økning av pådrag. Da snakker vi maks 50-100rpm ekstra. Trodde faktisk jeg skulle forlise ett øyeblikk. Og jeg som er så forsiktig å kjøre og håndtere dette utstyret da, påpasselig med smøring og sjekk av oljer, vann mm Også på det med selve kjøre-måten, påpasselig på driftstemp og forsiktig pådrag osv. Skrudde på motoren i går kveld og fant at på syl 3 er det på ene ventil brekt ventilløfter og fjær. Ventil har ikke falt i sylinder heldigvis og denne går fint og lett uten lugging eller noe i styringa, kjenner også ut til at den "suger" seg tett i setet. Den er litt slått på toppen men virker ellers tilsynelatende ok. 1) -Er dette noe som bare er ett "shitt happends" hendig uhell ? Ser for meg å kjøpe ny -ventilløfter, -fjær, -fjærskål, -fjærlåser, -ventiltetning og montere det så skulle forhåpentlig vis alt være ok igjen 2) -Noen tips til hvor jeg kan handle delene til ok penge og rett i postkassa ? 3) -Andre ting jeg kanskje burde skiftes eller se på i samme slengen? Mvh Kenneth Bilder: Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
MajorAndy Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Nu kender jeg ikke din motors alder mm, men der har været et såkaldt "class action lawsuit" mod Yanmar, der drejede sig om netop ventilproblemer med denne motor (6LP). Det skulle være motorer produceret omkring årtusindskiftet (1997-2002 tror jeg), der var udsat for ventilproblemer. Yanmar indgik forlig der handlede om at forlænge garantien på disse motorer. Noget som Volvo kunne have lært af... Det kan jo sagtens være at dette er noget helt andet. Det ved jeg ikke noget om, men du kan måske finde mere ved at Google "yanmar settlement" selv om de fleste oplysninger om forliget nu er pist væk fra nettet. Hvorfor mon...? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Husker ikke om dette "lawsuit" angikk 12 eller 24 ventilers utgaven av LP. Mener det var låseskivene til ventilene som løsnet og ventilen ramlet ned. Tror det ligger noe info her på forumet og hvilken motorserie dette gjalt. Sjekk bruddflaten for evt støpefeil. Ser ut som åket har fått en real smell. Sjekk overettmerker på registeret at ikke reima har hoppet ( da burde begge ventiler være skadet) Tror jeg hadde tatt av toppen for en grundig sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 (redigert) fant dette i farta http://www.justanswer.com/boat/6ppdf-problem-yanmar-6lpa-stp-stzp-315-hp-motors.html ............Yanmar 6LPA-STP/STZP 315 HP motors with serial numbers ranging from 50101 to 53988 .......All of the 1997-2002 6lpa 300 and 315 hp motors were included Ref mitt første bilde M57291..... Forøverig står telleren på 331 timer Har ikke papir her, men da jeg kjøpt sa selger at motor var 2007 mener jeg huske Har også papir på regreim bytte synes å husk det stod i kvitteringa 250/260timer eller så.. ( for regreim ble byttet før motoren var solgt/ved salget til forje eier av båten min ) Redigert 13.November.2013 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
index Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Hendelig uhell, ikke spesielt hendig... Jeg synes det ser ut som om ventilen er slått litt skjev i toppen. Jeg ville uansett plukket av toppen og sjekket. Ventilen har garantert slått ned i stempelet, og kan ha forårsaket skade på dette. I tillegg bør ventilen skiftes, da den ellers kan knekke på et senere tidspunkt etter en slik skade. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Lupe og lykt, så finner man ut om ventil har vert borti noko med stammen. Eg ville ikkje tatt av toppen før eg absolutt måtte Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
KenBjork Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 God ettermiddag. Hyggelig med svar. Men utgangspunktet i går så er ventil ok. Så toppen kommer ikke av unødig. Den skjevheten du ser er bildet som lyver tror jeg, for hverken jeg eller svigers såg eller kjente noe skjeivhet. Men skal sjekke det nærmere uansett, for skal også lete etter låsehalvmånene med magnet når jeg får kjøpt meg ny stav. Har sjekket papirene mine nå, og motoren var ny i 2005, motornr M57291 (som på bilde 1) 30mai 2009 da forje eier av båten kjøpte motoren for å installere den var motoren gått 253timer og det var da register-reima byttet. Og når jeg kjøpt båten var den gått 274 timer, og siden jeg kjøpt båten så har jeg kjørt den til 331 timer Så utgangspunktet er fortsatt å kjøpe ny -ventilløfter, -fjær, -fjærskål, -fjærlåser, -ventiltetning Har sett på div ebay og lett etter motordeler med google men ikke funnet noe. Så lurer fortsatt på om noen har tips til hvor handle deler... Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
olpi Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Toyota? Kjøpe fra Toyota (utland)? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Har du funnet ut årsaken til at dette skjedde? Kan det skyldes at låse-halvmånene har falt ut? Har du forespurt et autorisert verksted? Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Det der er vel Landcruiser motoren til Toyota? Bare å kjøpe delene over disk hos nærmeste toyotaforhandler vel? Eller så finnes de vel på e-bay. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Nei ikke snakket autorisert verksted, enda.. Tenkte å ta med meg boksen å høre endatil, om jeg finner noen verksted som virkeligbkan yanmar og som ikke kun er ute etter å selge tjeneste. Har hørt om at denne er laget på lesten til en landcriuser ja.. men aner ikke noen mere rundt det som nr osv.. Fant som sagt ikke noen deler relevant på ebay idag. Vi har en mistanke om at fjæra er knekt som årsak, tretthetsbrudd eller produksjonfeil. Med resultat at skåla og låsene er da falt ned og at løfteren har knust av at den har daska i skåla. Merkene er hvertfall å sammenligne på løfteren å skåla. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
2556cb Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Hei. Jeg har 290 6LP, har forstått det slik at forskjellen på LP og LPA er at LPA er produsert/montert i USA. Noen som vet om dette problemet bare LPA eller også de som heter LP? Har ikke fått sjekket motornr mitt enda, får ta en tur i båten en dag. Motoren er fra 97 og gått 1620 timer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Jeg antar at følgende har skjedd: Låsene har løsnet, ventilen har falt ned og blitt slått opp igjen av stempelet og derved forårsaket skade på fjær, løfter og tallerken. Om dette stemmer, kan ventilen være svekket og stempelet påført sprekker. Jeg ville ikke ha tatt sjansen på å starte opp igjen uten å ha skiftet ventil og inspisert stempeltopp for skader. Eventuelt kan kanskje stempeltopp inspiseres med et sånn minikamera gjennom f.eks dyseåpning. Men om ventilen knekker etter oppstart igjen og tar seg en liten rumba i sylinderen så kan det fort bli dyrt da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Mener Toyotamotoren heter 1-HD-FT Googler du på nettet ser du om dette er rett, toppen er vel den samme som 6LP-STE?. Det er billigere og kjøpe Toyotadeler direkte. Skal du ha Yanmar logo på pakken koster det en del mere. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 14.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Tok å klipte og limte og forfattet og sendte en mail til yanmar med bildene bare for å høre med de også. Jeg spurte også om bekreftelse på årsmodell på motoren min, og da er den faktisk 2006 modell sier han. Og fikk til svar at Den skaden du har fått på din motor er ikke noe vi har hatt problemer med på Yanmar. Vi får krysse fingrene for at det ikke er blitt noe følgeskade. Jeg ville i tilegg til det du skriver kontrollert sylinderen med et kikkeverktøy, det kan gjøres gjennom hullet til injektoren. Da vil du kunne avdekke om det er blitt skader i sylinder eller topplokk. Du vil jo også få et inntrykk av dette når ventilene justeres etter at reparasjonen er utført, alle ventilene bør kontrolleres og eventuelt justeres. Ventilene er jo normalt ganske likt justert på justeringsboltene på de forskjellige sylindrene. Denne motoren er solgt fra Yanmar Norge i 2006. Deler kan du bestille hos vår forhandler Vestfold Elektro-Diesel, de sender deler over hele landet. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.