REM Startet 17.November.2013 Link til dette innlegget Startet 17.November.2013 Noen som har tips på hvordan man frisker opp aluminium korrugerte plater som benytte som treåbord i båt. Jeg har slike i maskinrommet ombord og de trenger en oppfriskning. (Desverre får jeg pt. ikke lastet opp bilder på min Ipad.) Jeg ser for meg å grunne med 2K alugrunning ala SeaJet grunning for alubåter. Hva skal jeg benytte som toppstrøk? Ønsker meg noe holdbart som ikke flasser av igjen etter kort tid? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jakob T Svart 17.November.2013 Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 Det finnes rensemiddel til alu dørkplater.Skal bare vere å påføre,for så å spyle .reint,Ville unngått å male så lenge som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Enig i det Jakob T. Skulle helst ungått å male. Du husker ikke tilfeldigvis hvor du kom over det renseproduktet? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sydvesten Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Her er det nok mange vidundermidler,og min erfaring med aluminium er at kjemikalier fort kan gjøre vondt værre... Som vanlig rustfjerne har jeg god erfaring med Ferro-bet sine produkter, og de reklamerer for dette til aluminium, det ser ut til å være "kraftig lut" og bør testes på et lite område først tenker jeg Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Enig, kan du unngå å male, så er det tøfft. Blankpolert alu er pent. Har ingen erfaring å rense korrugerte aluminumsplater. Det er av typen med sånn antisklimønster du har rekner eg med. Ikkje så god å gå løs på med autosol de med sånn mønster... Får du de ikkje heilt fine, og fortsetter malingstanker, så må de ha 2k grunning først ja. Eg har brukt Jotun, grunning og mellomstrøk var samme stoff (altså min 2 strøk grunning + topp)...men husker ikkje i farten kva serien heiter, men trur det var penguard. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
trixie2 Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Aluminiumsplater er ofte elokserte (=overflatebehandlet). Behandles de med rensemidler som inneholder syrer, kan elokseringen ødelegges. Dette ser bra ut med en gang, men overflaten på platene mattes ned og er egentlig en forbehandling før maling. Det tar da kortere tid før de igjen blir stygge og skitne. Jeg har da en gang tilbake i tid seilt på båter hvor "metal brite" ble brukt for å shine opp aluminiumsdørken. Dette ble ennkortvarig glede og endte alltid opp med at platene ble matte og ble til slutt malt. (Dette sto vel i produktbeskrivelsen til produktet også) Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 På fly brukes mye 2 komponent syregrunning som kjemisk etser seg fast i aluminium, deretter 2 komp maling/lakk oppå. Sent from my GT-I9505 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Skal prøve å finne navn og fabrikat i løpet av dagen.Stoffet blir brukt i maskinrommet på båten jeg jobber på.Båten er 10 år,å maskin dørkane ser bra ut Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Aluminiumsplater er ofte elokserte (=overflatebehandlet). Behandles de med rensemidler som inneholder syrer, kan elokseringen ødelegges. Mnja? Tror eloksert aluminium tåler syrer rimelig bra. Baser derimot knekker elokslaget. Ser nytt og fint ut med en gang, men alu uten eloksering varer ikke lenge. Ihvertfall ikke i maritime miljøer. Er redd Ferro-bet alurens nettopp er slik "kraftig lut" som S'vesten sier? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Hvis platene dine er eloksert kan du lese litt om behandling av eloksert aluminium her REM: http://www.ventistal.no/venti/frontend/documents/Felles/Tak_Fasade_Metaller/Eloksert_aluminium.pdf Jeg ser også at det anbefales vasking med aluminiumoksid pulver på klut før man etterpå vasker med såpe(ph4-8,5) og vann. Hvor man får tak i slikt pulver aner jeg ikke. Noen anbefaler også en skuresvamp dyppet i alkohol. Disse kan kanskje gi deg tips om produkt om du spør pent: http://www.neasdrift.no/referanseprosjekt-fasadevask/ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
trixie2 Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Mnja? Tror eloksert aluminium tåler syrer rimelig bra. Baser derimot knekker elokslaget. Ser nytt og fint ut med en gang, men alu uten eloksering varer ikke lenge. Ihvertfall ikke i maritime miljøer. Er redd Ferro-bet alurens nettopp er slik "kraftig lut" som S'vesten sier? Takk for korreksjonen REM, det er lut som brukes som. Forbehandling til eloksering. Dette blir gjort for å ødelegge aluminiumens orginale overflate som egentlig er ett tynnere sjikt av samme typen som elokseringen lager. Jeg er hjertens enig en slik behandling som Svesten beskriver ser lekkert ut med en gang, men taper seg fort. Forklaringen er at overfatesjiktet er ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilSt Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Her var det mange (mer eller mindre?) gode tips: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=28391 Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Skulle gjerne ha sett noen bilder her. jeg har noen stolfester/føtter som er helt katastofe. flasset or korrodert. Vurderer å sende dem til en sandblåser får å senere få de eloksert el. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Et godt råd på Landroverforumet må vel være å benytte messingrondeller på drillen. Blir blankt og fint etter hva jeg skjønte. Liten risiko for å ødelegge eloxskjiktet er det vel også med slik mekanisk bearbeiding, kontra kjemisk? Trur jeg prøver det i første omgang. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Håp Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Ferro-bet alurens brukes jo på alu felger, så det burde jo gå på platene dine også. Så vidt jeg husker er det en tråd om Ferro-bet med en som har greie på disse stoffene. Hva med å sende en IM til ham? Denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/87528-rust-og-rustbehandling-ferro-bet/ Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
REM Svart 26.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2013 Ja, slik ser de ut altså. Matte i finishen og tildels flekkete. Skal nå i første omgang forsøke med en messingrondell. Så får vi se etter hvert Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SoBo Svart 26.November.2013 Link til dette innlegget Svart 26.November.2013 Etter at du har pusset med messingrondell, kan du "etterpolere" med et slikt sett: http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Polerverktoy/Polersett-5-deler-20811/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
VannTro Svart 26.November.2013 Link til dette innlegget Svart 26.November.2013 Husk at den matte finishen er en oksidasjon som forhindrer korrodering da......eloksering er vel i bunn og grunn en forsterking av oksidlaget. Tror det kommer fort tilbake. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 26.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2013 Ja, enig Vanntro. Jeg har ingen tro på høyglanspolering. Ser flott ut med en gang, men etter et kvarter eller så begynner det å mattes og bli skjoldete. Eloxeringsbelegget er aluminiumsoksid som du sier. Dette enr hardt som glass, og dette ønsker jeg egentlig å beholde. Tror jeg skal klare dette med messingrondellen og en nennsom hånd? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Komodo Svart 26.November.2013 Link til dette innlegget Svart 26.November.2013 Jeg kan gi deg et tips som er kjappere enn å shine dem opp, og samtidig gir et mer varig resultat: Kjøp deg nye plater i sjøvannsbestandig alu og skjær dem til, det koster ikke all verden. Slike plater kan du skjære med vanlig snekkerverktøy i garasjen, dvs, stikksag eller sirkelsag med hardmetalltenner. Bruker du stikksag kan du med fordel dusje på litt rødsprit mens du sager, da "klisser" ikke sponet seg så lett. Gradene fjernes lett til slutt med en lamellskive på vinkelsliperen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 27.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2013 (redigert) Jo, greit Komodo, men hvordan gjør jeg med knekkinga og påsveis av braketter? 57S er harde å knekke, og krever opp mot 4t i innvendig radie uten å sprekke Redigert 27.November.2013 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 27.November.2013 Link til dette innlegget Svart 27.November.2013 Det kan nok være du får til glansen med messing og polering. Medlemet "S/Y Gyda" her på BP har vel en del erfaring med aluminium og båt: http://gyda.biz/side2.html Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.November.2013 Link til dette innlegget Svart 27.November.2013 Når eg såg bildet, så tenkte eg: jaaja ikkje strøkent, men det ble vel ikkje så gæli. Har du vurdert om det kan gå an å feste på sånne plast-garasje-fliser ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 27.November.2013 Link til dette innlegget Svart 27.November.2013 Jo, greit Komodo, men hvordan gjør jeg med knekkinga og påsveis av braketter? 57S er harde å knekke, og krever opp mot 4t i innvendig radie uten å sprekke Jeg var ikke klar over at de var knekt og sveist. Da må de opp i en kantpresse, og dermed er det ikke et enkelt garasjeprosjekt lenger. Tror uansett jeg hadde droppet å male dem. Hvis de ikke blir bra med messingbørsten du refererer til ville jeg nok bare hatt dem ubehandlet eller byttet dem hvis de blir alt for stygge Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.