optimax 150 Startet 19.November.2013 Link til dette innlegget Startet 19.November.2013 Har en 2001 mod Yanmar 6lpa 270 hk med Mercruiser Bravo 3 drev. Virker ut som om det er nok krefter i motor og det er ingen forskjell på fart om man er 7 i båten eller 1 , full eller tom tank osv. Har originale propeller med 28P. Hvordan kan man få ut mere fart av båten, kan man trimme motor og hvordan gjøres i såtilfelle det.? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Får du mere turtall enn det du skal ha kan du gå for større propeller. Det er ingen billig og bra snarvei for og trimme disse motorene noe særlig. Goldfish har laget noen D-Max med forholdsvis godt resultat. ( 380 HK ) men dette er ikke billig. Sitér dette innlegget Link to post
optimax 150 Svart 19.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Hei Hanto, takk for svar. Får 3600 som toppturtall men det er jo litt lite. Etter hva jeg har forstått skal vel max turtall være 3850rpm. Men det virker som sagt ut som om det er nok krefter i motor i og med den drar fint til 3600 både med og uten "last". Siden jeg mangler 250rpm må jeg kansjke ned på propellerstr? Vil jeg da miste fart men gå opp i rpm? Men det vel som du sier sjelden gode og enkle måter å trimme på som samtidig er billig.. Igrunn sjelden billig og bra henger sammen i de fleste sammenhenger... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Hadde sjekket med "blinkelampe" om turtelleren er riktig, det skurrer litt her..Ut i fra hva som beskrives virker det som propellen er for lett. Går du allerede med for tung propell burde turtallet synke ytterligere med fulle tanker og full båt. Skulle turtelleren være riktig og du går ned på propellstigningen vil jeg ikke tro de får noe særlig mere fart. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 (redigert) Siden båt (og motor?) er blitt 13 år, kanskje det er en naturlig forklaring på fenomenet? Har du kontaktet forrige eier(e) og spurt hva han vet? Redigert 19.November.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
optimax 150 Svart 20.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Hei igjen og takk for svar. Må kanskje få litt hjelp av noen til å måle turteller om den er riktig, det er jo uansett greit å vite om den er korrekt. Men jeg snakket med en tidligere eier som hadde båten når den var en 2-3 år gammel og han sa det var turtall på 3800 og at jeg også mangler 3-4 knop på toppfart.. men bevares det er jo egentlig bagateller med farten men etter hva jeg har lest av andre tråder er det jo greit å få max turtall innimellom for å brenne rent. Men jeg får vel kanskje begynne med å få målt turtallet om det er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Slik jeg har funnet info om din 6LPA er dette en common rail motor. Da har den en crank sensor som måler turtallet. Den sensoren måler rett - ihvertfall så lenge motoren går. Om den måler feil vil du merke det... Men selve viseren/instrumentet du ser det på kan jo vise feil. Det er ikke så veldig sannsynlig. Du lurte på mer hastighet - og det er vel kanskje hk du mener. Du kan omprogrammere ECMen til å sprute inn mer diesel i sylindrene. Og det gir deg mer hk og mer rpm og da bør du vel bytte propeller... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Alfaalfa, fortsett og google, dette er helt feil.. Sensoren står i bakkant SB side under varmeveksleren. Disse viser av og til litt feil, gjerne for mye. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Da er det ingen 270 hk motor heller da kanskje, men 260hk. Og en 12 v, m/mekanisk innsprøytning? Og desto enklere å få til å ryke - om ikke få flere hk ihvertfall! Sitér dette innlegget Link to post
optimax 150 Svart 21.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Hanto har nok rett her alfaalfa, har allerede vært å lokalisert sensoren. Og det er ikke en commonrail motor, da ville evt tuning vært enklere etter hva jeg skjønner. Er nok en "gammel" turbodiesel dette her.... Men takker for svar. Instrumentene er hvite faria cheesapeake ss, vet ikke noe om det er noe kjent feil med disse. Men etter hva jeg har lest av andre tråder her så kan vel giveren jukse litt. Er dette da pga dårlige kontakter på ledningsnett eller er det innvending i giveren? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Du kan jo justere litt på "mateskruen" på dieselpumpa, eventuelt også litt på wastegaten dersom turboen har slikt. Det som er viktig er å overvåke eksostemperaturen. Overskrider den en gitt temperatur (husker ikke eksakt nå) begynner det å bli vel varmt i brennkammeret og da er det fare på ferde. Generelt litt skumle greier det hele. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Teerex Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 optimax 150 skrev On 21.11.2013 at 8.57: Hanto har nok rett her alfaalfa, har allerede vært å lokalisert sensoren. Og det er ikke en commonrail motor, da ville evt tuning vært enklere etter hva jeg skjønner. Er nok en "gammel" turbodiesel dette her.... Men takker for svar. Instrumentene er hvite faria cheesapeake ss, vet ikke noe om det er noe kjent feil med disse. Men etter hva jeg har lest av andre tråder her så kan vel giveren jukse litt. Er dette da pga dårlige kontakter på ledningsnett eller er det innvending i giveren? Ikke noe problem å tune/chippe motorer selv om det ikke er common rail, så lenge de har elektronisk styrt dieselpumpe. Slik som f.eks. Mercruiser D4,2L serien fra 250-320 hk og KAD44/300. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bårdp Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 At en båt mister noe fart/turtall etter noen år er ganske vanlig og skyldes som oftest at vekten har økt. Uansett mangler du jo 250 RPM og da er nå i alle fall ikke tyngre propell løsningen. Motoren kan sikkert justeres opp for å yte mer men om det er en god løsning er en annen sak. husk at drevet ditt ikke akkurat er glad i store dieselmotorer med høyt moment. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 @Teerex og @Bårdp, dere er klar over at tråden er fra 2013 eller ?? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Komodo skrev for 6 timer siden: @Teerex og @Bårdp, dere er klar over at tråden er fra 2013 eller ?? Ja, men ikke alle gamle tråder blir uaktuelle. 2013 er ikke lengre unna enn at det var det året Tesla slo igjennom her på berget Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.