Jump to content

Trimme/tune Yanmar 6LPA 270 hk?

optimax 150

Recommended Posts

Hei Hanto, takk for svar. Får 3600 som toppturtall men det er jo litt lite. Etter hva jeg har forstått skal vel max turtall være 3850rpm. Men det virker som sagt ut som om det er nok krefter i motor i og med den drar fint til 3600 både med og uten "last". Siden jeg mangler 250rpm må jeg kansjke ned på propellerstr? Vil jeg da miste fart men gå opp i rpm? Men det vel som du sier sjelden gode og enkle måter å trimme på som samtidig er billig.. Igrunn sjelden billig og bra henger sammen i de fleste sammenhenger... :smiley:

Hei igjen og takk for svar. Må kanskje få litt hjelp av noen til å måle turteller om den er riktig, det er jo uansett greit å vite om den er korrekt. Men jeg snakket med en tidligere eier som hadde båten når den var en 2-3 år gammel og han sa det var turtall på 3800 og at jeg også mangler 3-4 knop på toppfart.. men bevares det er jo egentlig bagateller med farten men etter hva jeg har lest av andre tråder er det jo greit å få max turtall innimellom for å brenne rent. Men jeg får vel kanskje begynne med å få målt turtallet om det er riktig.

Slik jeg har funnet info om din 6LPA er dette en common rail motor. Da har den en crank sensor som måler turtallet. Den sensoren måler rett - ihvertfall så lenge motoren går. Om den måler feil vil du merke det...

Men selve viseren/instrumentet du ser det på kan jo vise feil. Det er ikke så veldig sannsynlig.

Du lurte på mer hastighet - og det er vel kanskje hk du mener. Du kan omprogrammere ECMen til å sprute inn mer diesel i sylindrene. Og det gir deg mer hk og mer rpm og da bør du vel bytte propeller...

Hanto har nok rett her alfaalfa, har allerede vært å lokalisert sensoren. Og det er ikke en commonrail motor, da ville evt tuning vært enklere etter hva jeg skjønner. Er nok en "gammel" turbodiesel dette her.... Men takker for svar. Instrumentene er hvite faria cheesapeake ss, vet ikke noe om det er noe kjent feil med disse. Men etter hva jeg har lest av andre tråder her så kan vel giveren jukse litt. Er dette da pga dårlige kontakter på ledningsnett eller er det innvending i giveren?

Du kan jo justere litt på "mateskruen" på dieselpumpa, eventuelt også litt på wastegaten dersom turboen har slikt.

Det som er viktig er å overvåke eksostemperaturen. Overskrider den en gitt temperatur (husker ikke eksakt nå) begynner det å bli vel varmt

i brennkammeret og da er det fare på ferde.

Generelt litt skumle greier det hele.

• 6 år senere...
optimax 150 skrev On 21.11.2013 at 8.57:

Hanto har nok rett her alfaalfa, har allerede vært å lokalisert sensoren. Og det er ikke en commonrail motor, da ville evt tuning vært enklere etter hva jeg skjønner. Er nok en "gammel" turbodiesel dette her.... Men takker for svar. Instrumentene er hvite faria cheesapeake ss, vet ikke noe om det er noe kjent feil med disse. Men etter hva jeg har lest av andre tråder her så kan vel giveren jukse litt. Er dette da pga dårlige kontakter på ledningsnett eller er det innvending i giveren?

Ikke noe problem å tune/chippe motorer selv om det ikke er common rail, så lenge de har elektronisk styrt dieselpumpe. Slik som f.eks. Mercruiser D4,2L serien fra 250-320 hk og KAD44/300.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

At en båt mister noe fart/turtall etter noen år er ganske vanlig og skyldes som oftest at vekten har økt. Uansett mangler du jo 250 RPM og da er nå i alle fall ikke tyngre propell løsningen. Motoren kan sikkert justeres opp for å yte mer men om det er en god løsning er en annen sak. husk  at drevet ditt ikke akkurat er glad i store dieselmotorer med høyt moment.

Komodo skrev for 6 timer siden:

@Teerex og @Bårdp, dere er klar over at tråden er fra 2013 eller ??

Ja, men ikke alle gamle tråder blir uaktuelle. 2013 er ikke lengre unna enn at det var det året Tesla slo igjennom her på berget :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...